Sprucken balle - stråle!??

S

Solosanta

Hej...Jag skulle vilja ha lite tips ang min häst...Han har sedan ngn vecka tillbaka haft en liten "spricka" mellan ballarna på vä bak, precis där strålen börjar kan man säga...Han hade även en liten spricka på hö bak men denna har läkt ihop och försvunnit. Dock har denna spricka på vä bak börjat bli större de senaste dagarna och jag föröker få till vad jag ska behandla detta som. Kan det vara en form av strålröta eller kan det bero att hovarna har utsätts för så mkt fukt hela höst o vinter pga av vädret som varit. Mina hagar har ju som säkert de flestats varait leriga, men inte alltför värst!

Ang sprickan så har jag iaf nu använt jod o sköljt rent eftersom det har blivit en liten ficka. Men ska jag måntro använda ngn mjukgörande kräm och/eller baktieredödande?!! :confused:
Jag tänkte mest höra mig för om ngn har varit med om liknande...Får väl givetvis kontakt vet om ingen förbättring sker, men alla råd & tips välkomnas varmt!

MVH / Jennie

Sv: Sprucken balle - stråle!??

hej... inget svar kommer från mig... men jag reagerade på överskriften.... :D det lät lite roligt om man tror att det menas ngt annat än hästen hovar... :rofl:

Vi fick tips mot precis det du beskriver. Veterinären sålde Elastik hov (tror jag det hette) från Emin. Hon beskrev att hon hade fått jättebra resultat när hon smorde in zonen mellan balle/hov när det börjat visa småsprickor. Vi ska prova snart, hoppas det fungerar så bra som hon talade om!

Finns förresten här: www.eminab.com, men vi använder det inte till hela hoven...

Senast ändrad:

Vi fick tips mot precis det du beskriver. Veterinären sålde Elastik hov (tror jag det hette) från Emin. Hon beskrev att hon hade fått jättebra resultat när hon smorde in zonen mellan balle/hov när det börjat visa småsprickor. Vi ska prova snart, hoppas det fungerar så bra som hon talade om!

Finns förresten här: www.eminab.com, men vi använder det inte till hela hoven...

Tack för ditt tips...Ska se om det går att få tag på i min närhet...

Du kan ju också prova med Inotiolsalva som finns att köpa receptfritt på apoteket. Den du fick tips om är ju mjukgörande och innehåller fårfett bl.a, vilket även Inotiolsalvan gör och som jag tror är mycket billigare.:bump:
Lycka till

Du kan ju också prova med Inotiolsalva som finns att köpa receptfritt på apoteket. Den du fick tips om är ju mjukgörande och innehåller fårfett bl.a, vilket även Inotiolsalvan gör och som jag tror är mycket billigare.:bump:
Lycka till

Ok...Ska genast iväg och inhandlas...Den salvan var för övrigt flitigt använd när mina barn var små.."röda stjärtar"...:)
Tack!

Har inget svar heller, Men funderade först vad det var för snuskig person igång när jag läste rubriken... :D

Har inget svar heller, Men funderade först vad det var för snuskig person igång när jag läste rubriken... :D

Förstår om det kan uppfattas på annat sätt...MEN, eftersom det här är ett Häst-forum så antar jag att det flesta vet vad jag menar...:smirk:

Om du tar något "spetsigt" och pillar med har du en förbindels in i strålen så är det strålröta som ger detta. Även hästar som tidigare haft strålröta kan ha kvar dessa "sprickor" fickor viktigt att då hålla dessa under uppsikt då de är ett härligt ställe för skiten att gro. Köpte för en del år sedan en häst som hade sådana på frambenen och vet rådde mig att spruta i "Thrust boster" (det lila som ibland även går under namnet rengör strålen) minst 1 gång i veckan in i dessa sprickor.

Tycker oxå det verkar vara strålröta, och då är det bakteriedödande och uttorkande som gäller.. Som tidigare sagt, tjära, Trush Buster, kan även ävan använda kopparsulfat, eller en spray som heter Dry Feet. Lycka till.

Tycker oxå det verkar vara strålröta, och då är det bakteriedödande och uttorkande som gäller.. Som tidigare sagt, tjära, Trush Buster, kan även ävan använda kopparsulfat, eller en spray som heter Dry Feet. Lycka till.

Tack för ditt svar..."Sprickan " går ju ner till strålen så det borde vara strålröta, men tycker det är lite konstigt att det började från ballarna...

http://www.schaette.de/swedish/stalrota,78,77,83,90.php

Det bästa som finns på marknaden!
När jag köpte min nya häst för 2 år sedan så hade hon kratig strålröta och i samband m ett ostepat besök hos Stefan Andreasson så fick jag detta tipsat och köpt utav honom! Hon var torr på 1 vecka i strålarna ! Använder nu detta ca 1-2 ggr i veckan under de lerigaste perioderna på året som underhåll! SUPER!!!!

:bump:

http://www.schaette.de/swedish/stalrota,78,77,83,90.php

Det bästa som finns på marknaden!
När jag köpte min nya häst för 2 år sedan så hade hon kratig strålröta och i samband m ett ostepat besök hos Stefan Andreasson så fick jag detta tipsat och köpt utav honom! Hon var torr på 1 vecka i strålarna ! Använder nu detta ca 1-2 ggr i veckan under de lerigaste perioderna på året som underhåll! SUPER!!!!

:bump:

Tackar för detta...!

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka