Sv: Springrem/martingal?
Ikväll skall tömköras, tack för peppning och fina råd! Till din fråga, såhär är jag lärd av div. veterinärer som jobbar efter tandläkare Torbjörn Lundströms "principer", att hästens underkäke, skelettet, är väldigt tunnt och smalt just där bettet ligger an. Ett oledat bett har större anläggningsyta i hästens mun, underkäke, eftersom det inte finns några brytpunkter. Det ligger där det är placerat och hästen får inte tag i bettet med tänderna, däremot blir det lite "cykelstyre" då tryckpunkten av bettet vilar på "hela" underkäkens bredd i lanområdet ="milt" och lite "vridstyvt".
Ett tredelat däremot kan vika sig och därigenom påverka mindre anläggningsytor (tryckpunkter) på ett för hästen väldigt känsligt ställe och skall då för hästen upplevas som skarpare. Dessutom kan hästen ändra läget på det tredelade bettet genom att hissa upp det i munhålan (speciellt om det är för långt!), bita tag och orsaka betselslitage på ffa underkäkens första kindtänder, detta gör även en ovarsam hand. Men väl tillpassat och med bra hand i änden av tygel/töm är det tredelade bettet bra och anatomiskt helt okej.
Ett enkelledat (tvådelat) bett bjuder dock på en annan problematik, där det är svårt att säga om det är "skarpt" eller "milt", beroende på just den hästens anatomi. Om hästen fiskar efter det för att bita tag eller hissa upp det i munhålan, viker det sig och spetsen åker upp i gomtakets mitt och orsakar obehag, om den har liten och trång mun. Har den gott om plats i munnen (som inte många hästar har) och bettet inte är för långt kan den visst trivas med ett vanligt enkelledat tränsbett.
Inte att förglömma, handen som håller i tygel/töm =viktig såklart!
Bäst av allt är bettlöst...
Är det någon som kör bettlöst, går det?
Oj, vad långt det blev, jag skulle kunna skriva spaltmeter om bett och betsling för det är ett spännande ämne! Det finns en video där bl. a Torbjörn figurerar, den heter Betsling och går att beställa från förlaget. Vilket det är kan jag ta reda på om du är intresserad!