Springrem/martingal?

J

JennyD

Äntligen är vårt tolvåriga islandssto inkört!! Allt har gått enligt planerna (=bra!) och nu kör vi glatt omkring med loksele och hemmabyggd rockard med fjädring. Men tyvärr har vi problem med att hon slänger upp huvudet och går emot tömmen vid förhållningar när hon är lite het. Är hon lugn lyssnar hon både på röst och fina förhållningar med tömmen, men lugn är hon inte alltid. Vi har löst det genom att hoppa av och leda henne tills hon lugnat ned sig men en bekant tyckte att vi skulle sätta på martingal eller sådan "springrem" man har på travet. Vad är er erfarenhet med dessa två hjälpmedel? Tilläggas bör att vi kör någon gång i veckan bara för det är så roligt, det har vi nu gjort i en månads tid. Hon sticker aldrig och det går alltid att bromsa, men med mer eller mindre motstånd beroende på stressläget hos stoet.

Sv: Springrem/martingal?

..jag hoppas att du menar att medhjälparen hoppar av och leder, och en person sitter kvar i vagnen och håller i tömmarna?
aldrig aldrig aldrig kliva ur vagnen, t ä n k om man snubblar och tappar hästen, eller om hästen blir skraj och sticker. man har inte en chans att hålla hästen. visst kan det hända olyckor även om man sitter i vagnen, men risken är mindre..

nåväl, till din fråga:
jag tror mer på en springrem än en martingal i körningen. springremmen stör ju inte "styrningen" på samma sätt som en martingal kan göra.
springremmen sätter du i nosgrimman, (en billig variant av springrem =cykelslang) trä gjorden genom cykelslangen, och trä nosgrimman genom andra änden. klart! :)

Martingal funkar inte då den påverkar tömmem förmycket.
Man brukar sällan använda sig av hjälptyglar vid körning. Tycker att det är bättre att jobba med lydnaden på hästen.
/M

Håller med Mia (börjar bli tjatigt det där :) ), med tillägg att man här bör vara observant på huvudlag och fr a bettet. Protester kan vara just det, protester! Mot att något är fel t ex.

Tänk på, att allt är dynamiskt, dvs "inställningen" av t ex skygglappar eller bett kan ändras, efter en stunds körning, hur man hanterar tömmar osv.

LIA

Tack för era svar, allt har varit "matnyttigt". Vi körde henne idag med en inspänningstygel med gummiring som springrem och det fungerade bra! Och ja; vi är två som hjälps åt, vi arbetar en hel del med lydnaden på springponnyn, och bettet är inte optimalt. Hon trivs bäst med ett oledat bett vid ridning, men till att börja med har vi ett väl tillpassat tredelat bett med parerstänger för att det känns tryggare (skarpare) att köra med. Målet är dock att låta henne gå med älsklingsbettet när hon är lydigare i svängarna! Det var roligt att få vänliga och användbara tips från er.

Du tror inte hon lyder bättre när hon får gå med ett bett som passar?

Jo det gör hon säkert. Visserligen är det tredelade bettet rätt tillpassat men hon trivs bättre med det oledade. Hon är inte direkt ovan med bett då hon ju är tolv år och riden sedan hon var fem! Jag känner henne väl och är redan väl bekant med div. olater så nästa vecka tutar och kör vi på det oledade och ser vad hon går bäst på!

Även om det är rätt längd på det osv så kan hon ju trivas bättre med det raka. Våran funkar jättebra med tredelat när vi rider men när vi kör går det bättre med oledat...

Det som känns lite lurigt med det oledade bettet är att hon blir lite "vridstyv" i svängarna och detta kompenserar jag med att rida mycket med sitsen. Överhuvudtaget använder jag mycket sits vid ridning och av förklarliga skäl är detta lite svårt när vi kör! Kombinationen röst/töm fungerar bra när jag tömkör men framför rockarden har jag lite svårt att få henne svänga och bromsa mjukt utan motstånd vi stressigare situationer. Jag trodde att med det tredelade bettet skulle "vridstyvheten" kunna minskas i svängarna och det gör det, men vi förlorade då formen vid inbromsningar i situationer med mer "hets". Alltid är det något som inte går som man vill...! :crazy:

Hästen ska svänga för eftergift ej för att man drar i innertöm. Var tydlig även vid ridning så hon följer med tygeln vilket hör till grundutbildningen.
Ett tredelat bett är inte skarpare än ett rakt snarare tvärt om.
Jobba med röst hjälp så du ej behöver dra i tömmen när du vill sakta av el stanna. Häst som stretar mot handen måste köras på volt så du vid avsaktning/igångsättning kan ha den ställd så den blir kvar på töm. Den måste lära sig att det inte blir obehag/stress annat än om den kör upp huvudet.
Tror inte att en springrem får hästen att koppla ihop sina bakben med nacken! Du försöker bara gå runt problemet som sitter i hästens balans och bakben.
Luddigt svar va ;)
/M

Ja, kanske lite luddigt men bra! :) Håller med förutom att ett oledat är skarpare än ett tredelat, men det spelar ingen roll. Det jag vill fråga om är om du tror jag kan träna din läxa bara för töm? Eller kör du på ridbana/paddock? Jag skulle behöva köra "dressyr" och har inte tillräckligt stor paddock för att rymmas med rockard och allt. Tack än en gång för mycket användbara och vänliga tips till mig, en glad nybörjare med en mycket trevlig blivande körhäst!

Varför anser du att ett tredelat bett är skarpare? Nyfiken!
Du kan alltid tömköra och rida på ridbana det viktiga är att få bort att hästen stretar mot handen och då måste den visas till rätta av tydliga hjälper. På rakt spår blir det svårare att komma åt att hålla den ställd i övergångarna. Öva på att gå från trav till skritt med mestadels rösthjälp ocm hästen inte svarar på proooo så styr den bara mot ett staket säg proo tydligt men dra inte i tömmen. När den sedan börjar att lyssna bra på rösten så kommer den att inse att det är bekvämare att sakta av än att bli dragen i munnen.
Bra övning är: Trava på volt, sakta av till skritt med rösthjälp, vänta tills hästen sänkt sitt huvud och skrittar avspännt innan igångsättning till trav. I början behövs det kanske tre varv på volten i skritt innan den slapnar av men efter några veckor behövs bara fem steg. Det viktiga är att minimera gångerna som hästen gör fel. Det tar olika lång tid beroende på kuskens kunskaper och hästens temptament.
Lycka till
/M

Ikväll skall tömköras, tack för peppning och fina råd! Till din fråga, såhär är jag lärd av div. veterinärer som jobbar efter tandläkare Torbjörn Lundströms "principer", att hästens underkäke, skelettet, är väldigt tunnt och smalt just där bettet ligger an. Ett oledat bett har större anläggningsyta i hästens mun, underkäke, eftersom det inte finns några brytpunkter. Det ligger där det är placerat och hästen får inte tag i bettet med tänderna, däremot blir det lite "cykelstyre" då tryckpunkten av bettet vilar på "hela" underkäkens bredd i lanområdet ="milt" och lite "vridstyvt".

Ett tredelat däremot kan vika sig och därigenom påverka mindre anläggningsytor (tryckpunkter) på ett för hästen väldigt känsligt ställe och skall då för hästen upplevas som skarpare. Dessutom kan hästen ändra läget på det tredelade bettet genom att hissa upp det i munhålan (speciellt om det är för långt!), bita tag och orsaka betselslitage på ffa underkäkens första kindtänder, detta gör även en ovarsam hand. Men väl tillpassat och med bra hand i änden av tygel/töm är det tredelade bettet bra och anatomiskt helt okej.

Ett enkelledat (tvådelat) bett bjuder dock på en annan problematik, där det är svårt att säga om det är "skarpt" eller "milt", beroende på just den hästens anatomi. Om hästen fiskar efter det för att bita tag eller hissa upp det i munhålan, viker det sig och spetsen åker upp i gomtakets mitt och orsakar obehag, om den har liten och trång mun. Har den gott om plats i munnen (som inte många hästar har) och bettet inte är för långt kan den visst trivas med ett vanligt enkelledat tränsbett.

Inte att förglömma, handen som håller i tygel/töm =viktig såklart!

Bäst av allt är bettlöst... :D Är det någon som kör bettlöst, går det?

Oj, vad långt det blev, jag skulle kunna skriva spaltmeter om bett och betsling för det är ett spännande ämne! Det finns en video där bl. a Torbjörn figurerar, den heter Betsling och går att beställa från förlaget. Vilket det är kan jag ta reda på om du är intresserad!

Vi är av samma åsikt och även jag är ordentligt insatt i bettproblem mm. Då vi ofta stöter på det i körningen. Tror bara att vi missförstog varandra. (Jag trodde att du menade stång bett inte rakt tränsbett) I bland blir man virrig ;)
/M

Och fick en hel föreläsning till svar :) Kan man köra bettlöst? Är det någon som gör det?

Jag har för mig att det varit en diskussion om det i höst, men kanske var det på ridning? Någon annan som har bättre minne?

Av säkerhetsskäl är det inte att rekomendera och jag avråder alla ifrån att prova! (Har testat hakamore en gång på en av mina trygga, välutbildade tävlingshästar, inne i ridhus.) Funkar inget vidare då man med bettlöst behöver ledande tygeltag och det kan man omöjligt få med tömmar som går igenom tömringarna
/M

Men tömkörning på sidepull är väl rätt vanligt?

Det är ganska vanligt men när man tömkör så kan man koppla tömmen så man får åtminstone en ledande töm, det funkar hyffsat men är inget att sträva efter om hästen fungerar med bett.
Dok är det bra till unghästar och hästar med tandproblem.
/M

Nej...jag provade på våran och det var som att hålla i en vägg... Bett funkar bra för oss :D

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka