Springig ponny, HJÄLP!

Elin_B

Trådstartare
Hallå!

Jag är stolt ägare till en finfin ponny som blev 7 nu vid årsskiftet. Han har varit min i några månader och tidigare kom han från Estland. Då hans uppfödare ljög för gården där de utbildat honom (äv. i Est.) om hans ålder (sa att han var 6 då han var 4) har de gått mycket lugnt fram med hans utbildning eftersom de inte visste hur mycket han gått tidigare. Detta gjorde att han, när han kom till Sverige, för lite mer än ett år sedan inte kunde särskilt mycket. Han var omusklad och väldigt "omogen".

Jag har ridit honom under hela hans tid i Sverige, och det är först det senaste halvåret vi satt igång med seriös träning osv. Han är fortfarande omogen för sin ålder, men utvecklas fort.

Till frågan!
När jag rider fram börjar jag i lite friare form och friskt tempo, och när jag sedan efter uppvärmning kräver högre samlingsgrad gäller det ju att bakbenen hänger på. Problemet är att han är otroligt "snabb i fötterna" och faller ur takt på nolltid så fort man går på med skänkeln. Han har mkt arabblod och är typiskt lång och oböjlig i bakbenen också. Hur gör jag för att få honom att aktivera dem mer utan att springa som en dåre?

Ena tränaren (tysk dressyr) vill att jag rider långsamt så att han har tid att hitta takten, mycket skänkelvikningar, öppnor och slutor så att han kan aktivera bak och bli mjuk samtidigt som han behåller takten.

Andra tränaren (Klassisk dressyr, fr. strömsholm) ansåg först samma sak, men efter att hon suttit upp och känt på honom så tyckte hon istället att jag skulle trava på ordentligt hela tiden, och ha ett jämnt stöd i handen och verkligen få honom att ta i. När han sedan fått igång bakbenen ordentligt kunde jag ta tillbaka honom och hitta takten.

Vad anser ni? :confused:

Sv: Springig ponny, HJÄLP!

Det går inte att ge något riktigt bra råd, när man inte sett hästen, men mitt tips är att du gör som tränare ett säger. Jag skulle nog dessutom köra en del rygg och bakbensträning..Låter som att hästen inte riktigt orkar bära både sig själv + ryttare.

Lycka till

Gnist skrev:
Det går inte att ge något riktigt bra råd, när man inte sett hästen, men mitt tips är att du gör som tränare ett säger. Jag skulle nog dessutom köra en del rygg och bakbensträning..Låter som att hästen inte riktigt orkar bära både sig själv + ryttare.

Lycka till
Ok, nej han är fortfarande inte speciellt stark även om han blir bättre.

Har du/ni några bra förslag på rygg-/bakbensträning?

:)

klättra mycket och rid i ojämn terräng ....det sista i lungt tempo förstås...du kan ju även rida där det är "tungt" att gå för honom...
ex:snö,sand,vatten m.m
lycka till!!!!

Liknande trådar

Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 340
Senast: ZaNdRoRiA
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka