Springer Tevis Cup

M

Madde71

Johan Fridlund (den mänskliga distanshästen ;) som föreläste på distansgalan) springer just nu vräldens tuffaste ultralopp Western States 100. Det är samma bana som den kända distanstävlingen Tevis Cup går på. 16 mil i Californiens berg, vissa partier är klättring, löpning i öknen i 40+ sedan under natten passerar de rivers cross med vad. Ormar och skorpioner är bara några av de djur de kan möta. Johan har nu kommit 85.2miles av de 100miles. Alla distansryttare vet att det är nu de sista milen det börjar bli riktigt tufft! Håll tummarna för Johan! Om han klarar detta så är det en bedrift efter som han varit knäskadad mest hela våren och inte kunnat träna ordentligt. Han var nära att få startförbud av läkaren för att han haft en förkylning veckan innan och blodtrycket var lite högt. Han är nu på 97e plats av 450 startande och det är hela världseliten som är på plats. Av de 3 svenskarna som fick starta är det endast Johan kvar. Usch vad nervöst det är nu!!

Sv: Springer Tevis Cup

Man brukar säga att de som rider distans generellt sätt är lite galna och de som rider 160 km defintivt är det.

Vad ska man då säga om Johan!?

Helt otrolig insats och prestation att springa Tevis Cup. Helt sanslöst. Jag hoppas averkligen att han klarar det hela vägen. Lycka till

Yes! Han klarade hela loppet!! Gick i mål som 89:e löpare av 450. Drygt 200 bröt eller blev avplockade av läkarna. Han var ende svensk av 3 att fullfölja. Sprang på 26h och tog det extremt lugnt på slutet för att vara säker på att inte gå in i väggen. Men han är såklart helt slut. Halva loppet gick i 114 Farenheit så många togs av banan pga vätskebrist. Det var ett av de varmaste loppen i tävlingens historia. Jag tror tyvärr att hans knäskada har förvärrats med rejäla blödningar...så nu blir det def vila lång tid framöver. Men kanske denna häst kan pensioneras nu och börja med distansridning där han sitter på hästen. Kjell kan väl hjälpa till att övertyga att det går att lära sig!

Fy tusan vilken bragd, STORT grattis!
Jag som sprang 7km för några dagar sedan och höll på att stupa... jag tror jag måste ta mig i kragen ser jag;)

Resultatet justerat till 88:e plats 26h 04min. Lite fakta: Det går 4 funktionärer per löpare så det är mkt läkare och funktionärer utmed banan, men man får inte ta emot hjälp på så vis att ngn leder/håller i handen och promenerar med dig framåt när du är trött.Du måste också fylla på vattenflaskor osv själv och äta själv- inte bli matad. Läkarna kollar blodtryck, lyssnar på hjärtat, kollar vätskebrist och lyser i ögonen, men ingen hältkontroll där får människan avgöra själv om det går att fortsätta med skavsår o dyl.

Det är inte många platser som egna groomar får möta upp på men arr. har supplydrops dit de kör märkta påsar som du själv packat. Johan hade 13 gröna miljösoppåsar packade med olika grejer till de olika stationerna efter hur han planerade att springa och pannlampa till den där han beräknade att han skulle vara när det var mörkt, extra batterier vid nästa osv. 3 par extra skor och strumpor hade han utlagt, extra tröjor och såklart energigelé vattenflaskor mm. Men han hade ingen groomuppmötning efter banan alls. De 50 i topp har ju team runt sig liknande distansteamen från UAE, spanien o osv samt att de har löpningen som yrke. Johan arbetar ju heltid på kontor. Så här är det ungefär samma skillnader som våra distansryttare jmf med andra länder...

Häftigt! Han bjöd på en väldigt trevlig föreläsning på distansgalan, så det var roligt att läsa om en tävling, och allt runt omkring.

Blir han sponsrad?
Det här är ju en så pass uppseendeväckande sport att det borde finnas bra chanser att finna sponsorer..?

Nope! Lika lite intresse som kring distansritt. Läs mer på ultradistans.se Kanske löpning och ridning skulle samarbeta! Kanske ultraridning skulle vara vår grens nya namn??

Häftigt! Han bjöd på en väldigt trevlig föreläsning på distansgalan, så det var roligt att läsa om en tävling, och allt runt omkring.

Jag kan tillägga att löparna klagar på att vissa läkare är för hårda och att avplockning från banan kan vara orättvis...och beroende av vilken läkare man fick. Känns det igen:angel:

inte så mkt ändå... många (iaf de erfarna) brukar inse rätt fort att veterinären har rätt, tycker jag.

löparna får väl jämställas med hästarna i det fallet, och många skulle säkert springa tills de dog utan att inse faran förens strax innan... precis som med hästarna...:cool:

Liknande trådar

M
Distans Lystring alla bukefalosar i Dalarna!! På lör 12 april 08-20 går ett långlopp av stapeln vid Mellsta camping i Borlänge!!! Det är för...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur