"Springer" eller "Trixie biker set"? Vad e bra? erfarenheter?

N

Nozer

Håller på o lära hunden springa lite medans jag cyklar. Men det känn sobehagligt att cykla med bara en hand på styret. Så ngn annordning måste införskaffas.

Tankarna går direkt till en klassisk "springer". Men hur fästes den på cykeln? Har ingen pakethållare, så fästes den där e det klippt.
O med springerna. Kan hunden komma in till ngt av hjulen? Dvs är den så långt ifrån att det är säkert på så sätt?

Ett annat alternativ är "Trixie biker set"
http://www.jenshundartiklar.com/images/bikerset.JPG
Som man fäster på styrstången fram.
Men hur lång är själva pinnen? Går det för hunden med en sån att trassla in sig i frmahjulet?

Är som ni märker lite nervös inför detta. O vill därför ha feedback på dessa produkter!

Springern "löser ut" åtgärda?

När man hör info om springern, så sägs det att det är ngt på den som kan lösa ut om hunden tex kommer på fel sida av en stolpe eller ngt?
Nu har inte jag ngra planer att cykla på stolpar osv.
O det känns lite obehagligt om den kan få för sig att "släppa hunden" om hunden tex sticker ut efter en katt/hare eller dyl.

Går detta att åtgärda, dvs går det att låsa den så den inte "löser ut" ?

/Tobbe

Sv: "Springer" eller "Trixie biker set"? Vad e bra? erfarenheter?

Ett annat alternativ är "Trixie biker set"
http://www.jenshundartiklar.com/images/bikerset.JPG
Som man fäster på styrstången fram.

Även Trixie Biker-Set fäster man på sadelstången, precis som Springer. Om man fäster den på styrstången så försvinner en del av säkerheten då det är lättare för hunden att dra omkull cykeln om den är fäst vid styrstången än om man fäst den vid sadelstången.

Jag har som sagt (i en annan tråd) inte prövat någon av dem men har bekanta som anväder Trixie och är nöjda. Trixie använder sig av kardborre som säkerhet för att lösa ut om något händer, kardborren justeras efter hur stark hund man har. Hur lång stången är vet jag inte men den fungerar även till mindre hundar.

Det skiljer ju endel i pris så tankarna dras lite till att springern är stabilare...

Jag ska också köpa en nu i dagarna, och det lutar åt springer`n men om någon har provat själv (gärna med stor hund) och vet att den "billigare" funkar lika bra så tar man självklart den.

Jag funderade ett tag på att införskaffa något sånt.. Men med tiken behöver jag inte hanått alls för hon springer så snällt bredvid cykeln.. Hanen däremot skulle jag inte våga ha fast i cykeln.. känns säkrare att bara släppa kopplet om han skulle få för sig att tvärnita..
Så inget sånt blir dt för mig.
Men lycka till med ditt köp :)

Jag hade springer till min doberman, och jag kan säga såhär, har du en stor och stark hund så knyt den inte fast i cykeln!!! :crazy:

Jag hamnade i backen en hel del gånger. Det är mkt säkrare att hålla hunden i vanligt koppel......

Mailade killen som säljer Trixie modellen.Han rek springer om man hade en hund som var lite ryckig dvs som inte bara springer jämte och nöjer sig med det.

Då kommer jag nog att satsa på den, Ok att min hund är ganska cykel-van, men man får ju ta tag i henne en och annan gång under turen när hon ser något intressant då får man påminna henne "hallååå vi cyklar nu"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka