__sofia__
Trådstartare
När jag skulle börja cykla/springa med min hund för ett år sedan läste jag på lite om det på internet och läste då bland annat att man bör undvika asfalt. På grund av detta har vi i princip bara kört på grus- eller skogsvägar, med endast kortare inslag av asfalt någon gång då och då för att komma till grusvägarna. Men nu har jag börjat fundera inför framtiden, kommer väldigt troligt att flytta inom ett år och då finns det ju en risk att man måste cykla/springa längre sträckor på asfalt för att ta sig till bra vägar.
Är det framförallt på grund av att det är ett hårt material och att det är jobbigt för lederna eller för att det sliter mer på trampdynorna? Hur stor skillnad är det i hårdheten mellan asfaltsvägar och grusvägar? Skulle det hjälpa om man har tasskydd? Gör det någon skillnad på hur hunden springer, till exempel trav vs galopp eller om hunden drar eller springer löst vid sidan?
Är det framförallt på grund av att det är ett hårt material och att det är jobbigt för lederna eller för att det sliter mer på trampdynorna? Hur stor skillnad är det i hårdheten mellan asfaltsvägar och grusvägar? Skulle det hjälpa om man har tasskydd? Gör det någon skillnad på hur hunden springer, till exempel trav vs galopp eller om hunden drar eller springer löst vid sidan?