Springa på asfalt

__sofia__

Trådstartare
När jag skulle börja cykla/springa med min hund för ett år sedan läste jag på lite om det på internet och läste då bland annat att man bör undvika asfalt. På grund av detta har vi i princip bara kört på grus- eller skogsvägar, med endast kortare inslag av asfalt någon gång då och då för att komma till grusvägarna. Men nu har jag börjat fundera inför framtiden, kommer väldigt troligt att flytta inom ett år och då finns det ju en risk att man måste cykla/springa längre sträckor på asfalt för att ta sig till bra vägar.

Är det framförallt på grund av att det är ett hårt material och att det är jobbigt för lederna eller för att det sliter mer på trampdynorna? Hur stor skillnad är det i hårdheten mellan asfaltsvägar och grusvägar? Skulle det hjälpa om man har tasskydd? Gör det någon skillnad på hur hunden springer, till exempel trav vs galopp eller om hunden drar eller springer löst vid sidan?

Vänj in hunden stegvis så går det absolut att springa på asfalt även som hund. Jag vill gärna att mina hundar springer i kanten på gräs/grus, men ibland går det inte och de får springa på asfalten, i både trav och galopp.
Har du en hund som redan innan har kassa leder hade jag kanske tänkt om, men hittills har ingen av mina hundar fått men av det.

Det tar tid att vänja trampdynorna, tänk ut så att hunden får ett par dagar mellan turerna tills trampdynorna har anpassar sig och var uppmärksam på slitaget.

När jag skulle börja cykla/springa med min hund för ett år sedan läste jag på lite om det på internet och läste då bland annat att man bör undvika asfalt. På grund av detta har vi i princip bara kört på grus- eller skogsvägar, med endast kortare inslag av asfalt någon gång då och då för att komma till grusvägarna. Men nu har jag börjat fundera inför framtiden, kommer väldigt troligt att flytta inom ett år och då finns det ju en risk att man måste cykla/springa längre sträckor på asfalt för att ta sig till bra vägar.

Är det framförallt på grund av att det är ett hårt material och att det är jobbigt för lederna eller för att det sliter mer på trampdynorna? Hur stor skillnad är det i hårdheten mellan asfaltsvägar och grusvägar? Skulle det hjälpa om man har tasskydd? Gör det någon skillnad på hur hunden springer, till exempel trav vs galopp eller om hunden drar eller springer löst vid sidan?

Anledningen till att man normalt inte rekommenderar asfalt längre sträckor är dels som du säger att det slite på leder men också dels att asfalt snabbt blir väldigt varmt och dels att det är slitsamt för trampdynor.
Asfalt kan vara lite förrädiskt då det inte är säkert att du, trots täta kontroller, ser något större slitage på tassarna och någon dag senare kan hunden börja tappa trampdynorna pga "skoskav". Detta är naturligvis väldigt smärtsamt för hundarna.

Men precis som att vi blir mer hårdhudad på fötterna om vi går mycket barfota så kan hundarna få mer slitstarka trampdynor om de vänjs sakta men jag skulle ändå undvika asfalt så gått de går.

När är det varmt i Sverige?? förutom några veckor om året =D
Skämt åsido.
Jag cyklar med mina hundar på alla underlag, men skulle inte cykla bara asfalt varje gång (flera gånger i veckan)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 971
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 350
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar