Springa med hund?

Tobbis

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur man bäst börjar löpträna en hund och hur långt/länge en vältränad hund kan tänkas springa? Jag menar i joggtempo men då jag är marathonlöpare så undrar jag om det kan anses för långt för en hund även om man tränar upp den successivt? Om ni tror på någon särskild ras som extrabra springkamrat så skriv gärna förslag.
Hunden måste inte klara en hel Marathon men gärna en halva- drygt två mil.
Jag har tidigare erferenhet av kelpie, boxer, schäfer och amstaff och var med alla dessa fyra mycket aktiv på brukshundklubben men med dem sprang jag högst fem kilometer. Långlöpandet kom sig av hundabstinens. Bara det att det inte hjälpte.... Men nu skulle jag vilja både långlöpa och ha hund och helst i en kombo.
Som hundpersonlighet drömmer jag dock mest om labrador eller golden. Men de har ju rykte om dåliga höfter...
Men att jag har tänkt på Greyhound men hört att de endast är kortdistansare och jag har inte tänkt mig husky eller malamute då jag anser de hör hemma i polarvärlden men tror även att de vill galoppera och dra vilket knappast mitt joggande erbjuder till...
Men är det någon här inne som springer längre än milen med sin hund? Eller har ni andra tankar kring det här så SKRIV!

Med mina Japanska spetsar cyklar jag 5-8 km (blandat energisk trav och galopp i olika hastigheter) utan att de är speciellt tränade. Om man tränar de för det så skulle de garanterat hänga med på flera mil bara de får drickpauser. Att jag inte cyklat längre än 8 km beror på mig och inte hundarna, de är inte i närheten av slutkörda efter en sådan runda. En av våra valpköpare springer med sin hund flera gånger i veckan och hunden orkar betydligt mer än ägaren :D Vet dock inte hur långt de brukar springa.

Jag är därav rätt säker på att vilken sund/hållbar ras som helst kan hänga med och långlöpa om man tränar upp de i lagom takt.

Jag springer långdistans och har två whippetar. Jag springer oftast 5-7 km med dem, men någon gång då och då upp till 10 km.

Halvmara skulle de säkert klara av - sätskilt om de sprang lösa -, men jag ser ingen poäng i så långa rundor eftersom de är kortdistansare. Dessutom måste jag springa långsammare när de är med och det tycker jag är rätt tråkigt. ;) Alltså får de bara hänga med på återhämtningsrundor, samt att jag springer kortare rundor som är helt anpassade till hundarna (jogg, sprint och många pauser).

För hundraser som är naturliga travare och långdistansare ser det dock annorlunda ut, t.ex. dalmatiner.

Innan jag hade bil så cyklade jag överallt med mina hundar, ibland upp till 1,5 mil i ett tempo som jag gissar är högre än ett löpartempo. Det var aldrig några problem, de hade ju kondisen för det. Dåvarande hundar var en labbe och en schäferblandras. Tror att nuvarande kelpies också hade kunnat hänga med, jag har i alla fall aldrig sett dem bli fysiskt trötta annat än i extrem värme.

Ska tillägga att om du inte ska aktivera hunden något vidare utanför löpningen så finns ju bättre lämpade raser än de extrema bruksraserna. Men det har du ju säkert koll på :).

Jag springer inte en mil men hunden gör det och mer därtill utan problem under jaktsäsong och då i kuperad terräng... ;) Som med allt så handlar det om att bygga upp från början. Börja med att fundera vad du vill göra med hunden förutom att springa långt. För att stå med en hund med toppenkondition som inte får använda hjärnan brukar vara lika med katastrof... :crazy:

Så tänk över vad du vill ha för hund så går det nog att få det att fungera med löpningen också! ;)

Jag springer med mina dvärgpinschrar. Den ena får bara följa med på upp till 5 km för hon är väldigt oekonomisk och drar som en tok de första kilometrarna. Den andra lunkar med i mitt tempo och tar jag med honom på upp till milen ( jag springer inte längre än så).

Det du ska tänka på är att träna upp hunden, både styrka och kondis innan den kan följa med på längre turer. Sen inte glömma att stretcha hunden efter varje pass och ge massage regelbundet.

Mina hundar springer bra mycket mer än en mil om dagen under vilodagar.

Kan inte tänka mig att nån sund ras skulle ta skada av att löpträna 10 mil i beckan med genomtänkt upplägg.

Mina hundar är inga jättestora hundar men när jag joggar med dem så travar de på i lunktempo för dem något de skulle orka göra bra mycket längre än jag joggar med dem. Eftersom de springer lösa så varvar de ju ta en klunk vatten, snabbdoppa sig i en stor vattenpöl och galoppera uppför backar utan att bli trötta det minsta men JAG är ingen långdistansare så vi springer bara små skitrundor =) Jag har en pudelmix och en salukimix. Saluki är en vinthundsras som är mer av en långdistansare vet flera som kör barmarksdrag med faraohund oxå så det finns många hundar som skulle klara av sådant inom vinthundsraserna men jag tycker förslagaet om Dalmatiner är riktigt bra där har man ju en hund som är avlad för det! Nackdelen som hundras är väl att den fäller väldigt mycket...och kan behöva täcke under den kalla årstiden men å andra sidan tål den nog värme bättre!

Min pekingese sprang jag fem till sju km med tre dagar i veckan. Inga problem öht så kan en så trubbig kortbeing göra det kan nog de flesta sunda hundar med längre ben klara det.

Mina hundar springer bra mycket mer än en mil om dagen under vilodagar.

Kan inte tänka mig att nån sund ras skulle ta skada av att löpträna 10 mil i beckan med genomtänkt upplägg.

Men tränar man som TS för maraton och har ambitionen att inte springa allt för långsamt, så är det inte säkert att det blir ett vettigt upplägg för hunden. :) Jag tror att det är stor skillnad på att springa för att träna hunden och på att låta hunden springa med när man själv tränar.

Mina hundar skulle nog ta skada av 10 mil i veckan med det upplägg som jag har. Vi är helt inkompatibla när det gäller tempo: Deras travtempo, som de kan hålla i princip hur länge som helst, är på tolk för långsamt för att det skulle ge mig något annat än ren återhämtning. Galopp orkar de inte hur länge som helst pga att de muskler som de använder då nästan helt består av typ II-fibrer. Visst kan uthållighet ändå tränas upp och typ II i viss utsträckning konverteras till typ I, men det är verkligen att arbeta mot naturen. Bättre att skaffa en hund som passar bra från början för ändamålet, tycker jag.

Som det nämnts tidigare så Dalmatiner!!!!! :D

Jag har två stycken här hemma och det dom älskar mest är att springa länge.

Inne ligger dom och snusar i soffan men ute är det gärna full rulle.

Dom är avlade på att springa med när man rider/kör hästar. Så om man springer mycket med dom så mår dom bara bra utan att bli ännu mer speedade.

Nackdelen: Små vita hår överallt!!! :nailbiting::meh:

Vad vill du göra med hunden förutom att ha med den på springturer? Något speciellt temperament du gillar?

Jag tycker även det har stor betydelse om du tänker springa på asfalt och vägar där hunden måste vara kopplad eller om du springer i miljöer där underlaget är lite mjukare och hunden kan springa lös. Mjukare underlag och lös hund är helt klart bättre :) Då kan den själv bestämma tempo lite och det blir lite mer blandat tempo.

Jag tror visst att labbe och golden kan funka. Även dalmatiner som någon annan nämnt. Men beroende på vad du önskar i övrigt av hunderiet så finns det ju många flera raser som kan hänga med på joggingrundor på 2 mil.

Som exempel så följer min lhasa apso/yorkshire terrier korsning med på ridturer i blandat tempo utan problem i 3-4 timmar. Cykelturer på 1-2 mil och joggingturer på 1,2 mil (när jag sprang som mest). Och då har han nog aldrig blivit direkt trött. Förutom om det är varmt, men det är ju en annan sak.

Irländsk terrier kan nog vara ett alternativ :). Är hundvakt åt en sådan någon gång ibland och då cyklar ägaren ca 8 km hem till mig, sedan brukar jag ta en ganska rejäl promenad varvat med jogging och senare på kvällen kommer ägaren och cyklar hem den igen ;) (och tecken på trötthet har jag aldrig sett)

Cyklade tidigare ca 4-5km om dagen med min hund som då var rättså otränad. Hon klarade det utan problem på 30-40min och då stressade vi inte. Men sen "pausade" vi efter hälften och kastade boll och tränade lite lydnad innan vi cyklade tillbaka. Och då var hon som sagt inte så tränad. Så jag skulle säga att det är bara att köra på! Sålänge min hund inte vägrar eller protesterar på något sätt så kör jag på!
Nu cyklade vi för att fortare komma till inhägnaden, alltså inte i "tränings" syfte utan för att jag skulle slippa gå :O Men hon älskar det!

Våra jakthundar springer upp emot 6 mil en rejäl jakthelg (och då i kuperad terräng, mossar, osv), så det finns säkert hundar som skulle fixa mycket löpning, så länge man tar hänsyn till rasens ändamål, upplägg, underlag och tempo :)

Min sambos farbror cykeltränar ett par mil om dagen med sina jämtar inför jaktsäsongen. Ibland kör han även dubbla pass.

Liknande trådar

Hundhälsa December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 782
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka