Sprida ut kraftfodret??

Apollo

Trådstartare
Vi ska imorgon flytta till ett nytt stall med lite annorlunda fodringstider. Det blir samma antal fodringar som han är van vid, 4 st, men kvällsmålet ligger senare vid 22 på kvällen istället för 20.00. Nu undrar jag hur mycket ska man sprida ut havren på en dag. Är det bättre att ge den 3 ggr per dag, (8.00, 17.00 och 22.00) eller 2 ggr, (8.00 och 17.00), spelar det någon roll. Han äter ca 2,5 kg. Är det bra för magen att äta kraftfoder så sent på kvällen (22.00) eller spelar det ingen roll. Han får ca 4 kg hö på kvällen,(22.00). Hoppas ni förstod min röriga fråga.

Sprid ut det så mycket som möjligt, 2,5 kg är ju ganska mycket. Tiden på dygnet spelar ingen roll för hästen.

Håller med. Ju oftare hästen kan äta och lite i taget är bättre för den.
Hade en häst som haft foderförstoppning och han skulle ha ofta och lite i taget. Det är deras "naturliga" sätt sen vildhästtiden att äta hela dygnet och lite i taget. Rekommenderades av veterinären jag hade även till de friska hästarna då vårat stall bara hade 2-3 fodringstillfällen per dag.

det finns en tumregel som säger att man inte bör ge mer än 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle.
lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Lutan
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat