Sprida ut kraftfodret??

Apollo

Trådstartare
Vi ska imorgon flytta till ett nytt stall med lite annorlunda fodringstider. Det blir samma antal fodringar som han är van vid, 4 st, men kvällsmålet ligger senare vid 22 på kvällen istället för 20.00. Nu undrar jag hur mycket ska man sprida ut havren på en dag. Är det bättre att ge den 3 ggr per dag, (8.00, 17.00 och 22.00) eller 2 ggr, (8.00 och 17.00), spelar det någon roll. Han äter ca 2,5 kg. Är det bra för magen att äta kraftfoder så sent på kvällen (22.00) eller spelar det ingen roll. Han får ca 4 kg hö på kvällen,(22.00). Hoppas ni förstod min röriga fråga.
 
Sprid ut det så mycket som möjligt, 2,5 kg är ju ganska mycket. Tiden på dygnet spelar ingen roll för hästen.
 
Håller med. Ju oftare hästen kan äta och lite i taget är bättre för den.
Hade en häst som haft foderförstoppning och han skulle ha ofta och lite i taget. Det är deras "naturliga" sätt sen vildhästtiden att äta hela dygnet och lite i taget. Rekommenderades av veterinären jag hade även till de friska hästarna då vårat stall bara hade 2-3 fodringstillfällen per dag.
 
det finns en tumregel som säger att man inte bör ge mer än 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle.
lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 335
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 644
Senast: Nominous
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 975
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp