Sprickor i vägg

Retina

Trådstartare
Jag rev ner den hiskeligt fula tapeten i "finrummet" och kom tillslut ner till spånskivorna. Jag spacklade skarvarna mellan skivorna för några dagar sedan och snabbt blev det en spricka i ena skarven. Inte alls bred, kanske en halv mm men den går hela vägen från tak till golv. Igår hade det spruckit även i andra skarven. Vågar man sätta upp dyra tapeter på väggen? :nailbiting:

Jag rev ner den hiskeligt fula tapeten i "finrummet" och kom tillslut ner till spånskivorna. Jag spacklade skarvarna mellan skivorna för några dagar sedan och snabbt blev det en spricka i ena skarven. Inte alls bred, kanske en halv mm men den går hela vägen från tak till golv. Igår hade det spruckit även i andra skarven. Vågar man sätta upp dyra tapeter på väggen? :nailbiting:
Jag hade gjort om spacklingen och lagt en glasfiberremsa, risken finns helt klart att tapeten kommer skadas med tiden och det tar inte så väldigt lång tid att spackla om :)

När spackel torkar minskar det lite i storlek. Hus rör även på sig i takt med vädret och inneklimatet.
När det blivit sprickor i mina spackelskarvar, har skarvarna ofta varit lite för breda -> för tjockt med spackel - och därför torkat lite för mycket.
Men det är bara på't igen, med @Anders glasfiberremsor!

• Gilla
Reactions: Sar
Räcker det verkligen med remsa? I vårt vardagsrum ändrar väggarna sig på bredden hela tiden, allt efter årstid. Finns där remsor som håller emot den superkraften från en hel husvägg?

Räcker det verkligen med remsa? I vårt vardagsrum ändrar väggarna sig på bredden hela tiden, allt efter årstid. Finns där remsor som håller emot den superkraften från en hel husvägg?
Vet inte?

Jag har tillbringat större delen av livet i gamla timmerhus. Där har remsa funkat alldeles utmärkt. Men hur just ditt hus funkar vet jag inte.
Spontant känns det som om det inte finns mycket som kan hindra, om hela väggdelar rör sig hela tiden? Gipsskivor torde röra sig de med?

Jag satte dit en sådan glasfiberremsa över skarvarna och spacklade och över ena sprickan syns det ingenting på tapeten men på den andra blev det en jätteful upphöjd linje i tapeten. :cry: Så konstigt när väggen var slät och bra innan vi tapetserade. Hoppas det syns mindre när limmet torkat men jag har inte så stora förhoppningar... Får väl gömma den bakom en stor bokhylla eller något. :down:

Bonusfråga: Hur TUSAN får man en fondväggstapets kant rak som avslut i sista hörnet?! Det skiljer 1 cm från golv till tak i bredd... Den andra väggen (som möter fondtapetväggen) är målad vit så det är ju supernoga att kanten blir precis rak, annars kommer det ju synas jättemycket. Help? Jag har desperat googlat men hittar inget vettigt. Man kan väl inte skära direkt mot hörnet? Känns väldigt riskabelt att försöka sig på att göra en mall också tycker jag.

Bonusfråga: Hur TUSAN får man en fondväggstapets kant rak som avslut i sista hörnet?! Det skiljer 1 cm från golv till tak i bredd... Den andra väggen (som möter fondtapetväggen) är målad vit så det är ju supernoga att kanten blir precis rak, annars kommer det ju synas jättemycket. Help? Jag har desperat googlat men hittar inget vettigt. Man kan väl inte skära direkt mot hörnet? Känns väldigt riskabelt att försöka sig på att göra en mall också tycker jag.
Varför kan du inte skära mot hörnet?

Med en vettig "linjal" och en vass tapetkniv torde det bli snyggaste resultatet?

Varför kan du inte skära mot hörnet?

Med en vettig "linjal" och en vass tapetkniv torde det bli snyggaste resultatet?
Det blev bra med en sån "kantkniv" men lite nervöst var det, speciellt eftersom vi inte hade någon mer våd. Trodde man skulle förstöra väggen om man drog ett rakblad på det men det gick ju bra. ;) Tack för hjälpen alla! Den långa "bubblan" drog ihop sig också så nu ser det bättre ut. :)

Den långa "bubblan" drog ihop sig också så nu ser det bättre ut. :)
Kanske spacklet inte var riktigt torrt när ni satte upp tapeten?

När det gäller hörn får man vara lite försiktig med att kantskära om det sitter en förstärkning i form av glasfiber- eller pappersremsa under.

Kanske spacklet inte var riktigt torrt när ni satte upp tapeten?

När det gäller hörn får man vara lite försiktig med att kantskära om det sitter en förstärkning i form av glasfiber- eller pappersremsa under.

Så kan det nog ha varit. Det ser ännu bättre ut nu! :) Svårt att skära precis lagom så att man skär så lite som möjligt i väggen men att man ändå kommer igenom tapeten. Jag fick skära ett par gånger på vissa ställen men det blev bra! Väldigt nöjd med vårt "nya" rum. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar