Spricka i revbenet?

Joyze

Trådstartare
Ramlade av hästen igår på hoppträningen, fastnade i stigbygeln och hamnade under magen på honom så han råkade trampa/sparka till mig på revbenen precis nedanför armhålan. Kände direkt att jag fick ont men tänkte att det nog inte var så farligt, så jag hoppade upp igen och hoppade lite till. När jag kom hem såg jag att jag fått ett ganska rejält skrapsår där hans hov måste träffat plus att jag är väldigt röd och öm runt om.
Idag har jag jobbat (jobbar som ridinstruktör) och ridit tre hästar. Har knaprat Ipren hela dagen och har haft mer eller mindre ont hela tiden, men nu på kvällen när jag kom hem och la mig ner gör det ganska rejält ont. Det gör ont när jag andas djupt och hostar, plus att jag knappt kunnat sova i natt.
Tänkte att vi hästmänniskor som alltid skadar oss, någon som varit med om detta? Låter det som en spricka i revbenen? Vet att man inte gör något åt det, men det jag egentligen vill veta är - får man lov att rida??
 
Sv: Spricka i revbenet?

Låter som revben... Stackare. I så fall blir det ett helvete om ett par dagar, och det tar flera veckor innan det läker. Men precis som du skriver är det inget man kan göra åt det. Mer än att inte hosta eller skratta... Såklart ska du uppsöka läkare om du blir allmänt dålig, kanske för röntgen eller för att få starkare smärtstillande. Krya på dig!
 
Sv: Spricka i revbenet?

Håller med föregående, har haft några stycken. Blir du det minsta orolig ring sjukvårdsupplysningen de har en bunt med standard frågor man får besvara så du har koll på att det inte är exempelvis hål på lungan. Tycker det oftast tar 6-8 veckor innan smärtan går över, och rörelse under tiden är inte farligt men det är onödigt att typ köra tung styrketräning..
 
Sv: Spricka i revbenet?

Var beredd på att den riktigt :devil: smärtan kan komma efter ett par dagar.

Jag trodde inte riktigt på folk när dom berättade det tills jag själv spräckte ett revben i julas.
Fast jag lyckades göra det sittandes i soffan :cool:. Har aldrig någonsin på mina 40 år (varav 30 på hästrygg) lyckats bryta något och så hostar jag sönder ett revben :eek:
 
Sv: Spricka i revbenet?

Jag har fått spricka på ett revben och hade liknande symptom. Jag fick rida och röra mig så gott som jag kände att det gick, var till och med på ridläger med det.

Det som var så konstigt var att jag kunde sitta ner i traven utan större problem men kunde inte ta ett enda andetag när jag red lätt, så det gick bra den veckan förutom lättridningen. Springa och sånt gick ju dock inte heller. Det höll i sig ett par veckor, vet inte om det hade gått fortare med läkningen om jag hade tagit det lugnt.
 
Sv: Spricka i revbenet?

låter som en spricka i revbenet :( har fått på ungefär samma ställe som dig, fick order om vila och att ta ipren + alvedon 2ggr om dagen.
men 3 dagar senare så var jag uppe och red min häst och jobbade i stallet som vanligt (mocka gjorde bara allt för ont.) och en vecka senare så tävlade jag i hoppning igen :p.

fast förstår inte hur du kunde rida direkt efteråt :o, jag kunde knappt stå. skit ont att andas och svartnade lite för ögonen, men sen var jag redan förkyld + slog nog i huvudet när jag föll.

det jobbiga är att sprickan lätt går upp om man inte är försiktig :/ så rid försiktig och var försiktig när du hostar :p
 
Sv: Spricka i revbenet?

Var försiktig som Buck sa.

Jag blev påkörd av en full kille för några år sedan och spräckte 5 revben. Är ju hästtjej och hade ordnat med en resa till Skåne för att provrida hästar (60 mil) så jag åkte ändå. Första hästen jag satt på slängde av mig (eller ja, unghäst som bockade. gick jättebra tills jag vred kroppen så revbenen skavde mot varandra) vilket gjorde att jag bröt av alla revbenen som var spräckta. Rejäl smärta med mycket (!) smärtstillande. Fick hem min häst 1,5 månad senare och det dröjde nog ytterligare ett par månader till innan jag kunde sitta upp utan att det gjorde riktigt ont.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 917
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 383
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp