Spricka i revbenet?

Joyze

Trådstartare
Ramlade av hästen igår på hoppträningen, fastnade i stigbygeln och hamnade under magen på honom så han råkade trampa/sparka till mig på revbenen precis nedanför armhålan. Kände direkt att jag fick ont men tänkte att det nog inte var så farligt, så jag hoppade upp igen och hoppade lite till. När jag kom hem såg jag att jag fått ett ganska rejält skrapsår där hans hov måste träffat plus att jag är väldigt röd och öm runt om.
Idag har jag jobbat (jobbar som ridinstruktör) och ridit tre hästar. Har knaprat Ipren hela dagen och har haft mer eller mindre ont hela tiden, men nu på kvällen när jag kom hem och la mig ner gör det ganska rejält ont. Det gör ont när jag andas djupt och hostar, plus att jag knappt kunnat sova i natt.
Tänkte att vi hästmänniskor som alltid skadar oss, någon som varit med om detta? Låter det som en spricka i revbenen? Vet att man inte gör något åt det, men det jag egentligen vill veta är - får man lov att rida??
 
Sv: Spricka i revbenet?

Låter som revben... Stackare. I så fall blir det ett helvete om ett par dagar, och det tar flera veckor innan det läker. Men precis som du skriver är det inget man kan göra åt det. Mer än att inte hosta eller skratta... Såklart ska du uppsöka läkare om du blir allmänt dålig, kanske för röntgen eller för att få starkare smärtstillande. Krya på dig!
 
Sv: Spricka i revbenet?

Håller med föregående, har haft några stycken. Blir du det minsta orolig ring sjukvårdsupplysningen de har en bunt med standard frågor man får besvara så du har koll på att det inte är exempelvis hål på lungan. Tycker det oftast tar 6-8 veckor innan smärtan går över, och rörelse under tiden är inte farligt men det är onödigt att typ köra tung styrketräning..
 
Sv: Spricka i revbenet?

Var beredd på att den riktigt :devil: smärtan kan komma efter ett par dagar.

Jag trodde inte riktigt på folk när dom berättade det tills jag själv spräckte ett revben i julas.