Spricka i kota

F

fean

Idag var vi igen på klinik med min häst, var där första gången för en och en halv vecka sedan efter att han gick omkull i februari och har inte blivit bättre trots hjälp av kiropraktor. han slog i höften och jag har låtit honom vila, tog ut en kiropraktor i mars då han inte var lika öm i höften längre. Hon konstaterade en massa låsningar i hela hästen, mycket gammalt som inte uppkommit under den tiden jag har haft honom. Men han blev allt mer öm i manke/rygg och jag valde att åka in till klinik för att få honom kollad. sagt och gjort!
Förra gången röntgades haserna, ryggen, manken och tänderna. haserna röntgades då han är väldigt gallig i båda haserna, hårda och stora samt att de går neråt mot kotan. Men haserna såg fina ut, ingenting. tänderna raspade de och fixade en fraktur på en tand. Helt ok i munnen nu när jag var där idag. I ryggen såg de att han har kissing spine men utvecklas det inte så är det inget som ska störa honom. I manken såg de skelett förändring på kotorna, avtrubade och det antagligen efter att han gick omkull. Fick en rejäl smäll på höften och manken. Han gick inte rent på höger bak förra gången,
men idag syntes ingenting!

De hittade mycket förra gången på honom, mycket gammalt. Har bara ägt honom i ett år. Veterinären och Fysot. sa att han var väldigt stel, 60 % rörlighet har han bara och stelast var han i halsen och i frambenen.
Skickades hem med läxa att gå med honom, stretcha frambenen och halsen samt ge finadyn. Skulle börja rida honom efter en vecka och komma tillbaka om tre. Började ge fnadyne och jag märkte att han blev allt slöare och förändrades psykiskt, inte lust med någonting. han blev allt stelare i halsen och fortfarande väldigt öm i manken. Vet. trodde att de var en inflamation i manken och detta skulle gå över med finadyn. Då detta inte hjälpte ringde jag i måndags och berättade hur det var och han ville att jag skulle komma in så snart jag kunde.

Jag var där idag och då syntes ingen hälta men mer ömhet i manke och stelare hals. de röntgade halsen och manken igen. Nu hittade de eventuellt en spricka i den yttersta kotan i manken och en åldersförändring på en av halskoterna. De tog även blodprov och fler veterinärer ska kolla på röntgen bilderna för att faställa om det är spricka eller inte. Vet. sa att det enda som hjälper i så fall är vila och medicin. Någon som varit med om spricka i kota/manke innan? eller någon annan stans? hur lång har vilan varit och har de kunnat användas till den normala ridningen efteråt? känner mig väldigt kluven då det är så mycket som är fel och jag vill ha ett svar. Hoppas någon orkar läsa, blev lite långt.

Sv: Spricka i kota

Min älskade travare(5år, aldrig startad p.g.a att han skadade sig själv i ena benet i hagen vid 2års ålder, sen dess blivit opererad m.m) fick diagnotiserat en spricka i kotan på höger bakben för 7veckor sen och sen dess har han bara stått i box, inga promenader m.m. Detta för att påskynda läkningen men enligt vet. så tar det upp till 8veckor för en spricka/fraktur att läka så det får du nog kanske räkna med.. :(
Men vi var in med varmblodet på ATG för 4v. sen och då haltade han knappt nåt alls men sprickan var mer synlig så därför blev det 4v till..

Hoppas det löser sig med din häst! :bump:

Tack för ditt svar, okej men han kommer att bli helt återställd din häst?
Detta hände i februari då han gick omkull, det är det enda troliga. han har då mestadels stått, gått max 10 promenader med honom under dessa två månader. Hur lång tid till kan det ta tror du? Har ingen erfarenhet alls själv av detta. Det veterinären sa var att det inte går att operera då det sitter bakom bogbladet. :(

Hm.. Men har ni röntgat det? Jag tänkte om du har sett hur stor sprickan är? Har vet, sagt hur länge det tar för han att tillfriska för som sagt, det tar ju tid men skillnaden är ju att sprickan sitter i benet för varmblodet och för din sitter det ju i manken.. Men jag skulle tro att med ordentlig vila kan den kanske bli helt återställd..

Veterinären trodde det men är han inte frisk den 27e då vi ska in igen så vet jag inte hur vi ska göra.. Han kommer nog aldrig kunna bli en bra travhäst, visst några p21 lopp kommer han säkert kunna gå och han skulle väl kunna springa in nån ynka krona men hans framtid är verkligen inte inom travet. Men samtidigt har vi ju satsat otroligt mycket pengar på honom, operationen skedde i Stockholm och vi bor i Umeå...
Sen är han ju bara 5år så han har ju istort sett hela livet på sig..

Hur gammal är din förresten?

Nää men jag tror att han kommer kunna tillfriskna, han känns inte alls dålig i kotan eller nånting. :)

Han röntgades både förra veckan och denna veckan i manken och förra gången såg de inget förutom att kotorna i manken inte är jämna men någon spricka såg de inte. Det gjorde de denna gången, såg den också men veterinären var inte säker på att det var spricka då de inte såg som de brukar göra. Men det vi såg var ganska stort, men mer vet vi inte då fler veterinärer ska kolla på det. han har bara sagt att med vila och medicin kan det läka, men inte hur länge. Just nu får jag inte göra något med honom och han blir bara mer och mer öm i manken trots att han går på finadyn.

Okej, hoppas han blir frisk. Får ni bara promenera med honom om fyra veckor eller hur ser det ut de närmaste veckorna? Min häst är 14 år, har vilat sen februari så han har redan tappat väldigt mycket. En stor häst, 177 och väger upp mot 600-650 kg.

Okej men om du har tur kanske det är nåt enklare än en spricka? :/
Men det kanske är som det verkar, jag menar han kanske bara har fått den ur led eller nåt?

Mjo, hoppas jag med för enligt lag får inte hästar stå på boxvila mer än 10veckor(tror jag eller var det mer eller mindre)
och sjukhage är inte ens att tänka på för den här killen är asklantig, gör illa sig gång, på gång på gång..
Nej, dom första veckorna han stod på box sa vet. att jag kunde skritta lite på stallbacken men sen sa han att det var oerhört viktigt att han stod så stilla som bara möjligt dom närmsta 3-4veckorna..
Okej, men han är iallafall inte så värst gammal, i sina "bästa" år..
Varmblodet är 160ungefär och har alltid vart en riktig segpropp och det enda han lever för är att bli gosad med mig och MAT!
Innan åt han så mycket han fick och nu får han extra mycket mat när han inte har nåt annat att göra så nu känner man inte ens revbena på stackarn! ;)
Då är det ju värre för dig.. Eller det kan ju inte vara så jätteskojigt för travarn heller för jag menar det blir ju en jäkla belastning på benet med allt dedära fettet på kroppen. Och dessutom brukar travare se jättemagra ut och han ser mer ut som en övergödd shettis..

Okej tack för dina svar :)
Vet inte vad det är men det som oroar mig är att han blir mer och mer öm. Just nu vill jag att det ska bli måndag så att de kan ringa. Min kan inte heller gå i sjukhage eller stå boxvila då han är väldigt otållig och blir väldigt lätt uttråkad. Han har redan under dessa veckorna sen februari rivit staket och tagit sönder boxen cirka 4 ggr per vecka. Han går ute cirka 12 timmar om dagen och har varit uttråkad för att han inte rids och har varit svår i hanteringen. Nu har han förändrats psykiskt och är väldigt slö och ointresserad av allt och alla. Vilket han absolut inte har varit innan.
Hoppas din häst blir frisk snart =)

Så här står han mestadels i hagen, vilar alltid på ett ben och sätter under sig benen allt mer, både fram och bak. Han har riktigt ont och jag väntar på att veterinären ringer mig. Någon som också har en häst som står på detta vis?

27138161.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 079
Hundhälsa Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen"...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur