Spricka i hoven

J

Juliae

Igår när jag kom hem efter en ridtur upptäckte jag en 4 cm spricka på min hästs hov. Den löper horisontalt lite högre än mitten på hoven. Tyvärr har jag ingen bild. Jag har ingen erfarenhet av sprickor och tänkte därför höra med er bukare hur pass alvarligt (om det överhuvudtaget är allvarligt) det är med sprickor i hovar.
Jag vågade nämligen inte rida idag pga av detta.
Och det är ju ett väldigt knepigt ställe för en spricka som kommer ta flera månader innan den "växt bort"

[Hon haltar inte och belastar hoven som vanligt]

Tacksam för råd/svar!
Mvh Julia

Sv: Spricka i hoven

Min fick en spricka mitt på hoven, låter ungefär som din beskrivning.
Det var inget konstigt alls enligt min hovis, så det var bara att köra på som vanligt. "Min" spricka var "bara" ungef'är 2 cm bred men den var rätt "rejäl" annars.
Eller ja, den finns där fortfarande.

Så här ser min spricka ut (förstorad bild, hoppas det syns) så kan du jämföra hehe. (svarta fläcken alldeles mitt på)

hov.jpg

Är det som ett jack på hoven? I så fall är det väl ingen fara? Här får hästarna jämt såna jack, jag har alltid uppfattat det som att de slagit sig när de lekt hagen.

Så här ser min spricka ut (förstorad bild, hoppas det syns) så kan du jämföra hehe. (svarta fläcken alldeles mitt på)

hov.jpg

Tack för att du la in en bild också! Det ser faktiskt ut nästan precis sådär (fast hennes jack är mer på sidan av hoven). Men då kör jag på som vanligt igen ;) Ville bara bli försökrad om att det var OK först ;)

Är det som ett jack på hoven? I så fall är det väl ingen fara? Här får hästarna jämt såna jack, jag har alltid uppfattat det som att de slagit sig när de lekt hagen.

Okej, jag har själv aldrig varit med om det tidigare så jag tänkte det var bäst att kolla!
Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 101
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka