Spricka i benet!

C

Chippen88

Har ni några erfarenheter om hästar som haft sprickor? Hur lång tid tog det för dem att läka? Blev hästen helt återställd efteråt? Vad innebär det att hästen får ett överben? påverkar det hästen efteråt? Tacksam för svar, har just fått reda på att min ponny har en spricka i benet.

En häst med två sprickor i ett framknä och en med en spricka i hovbenet. Bägge handlade det om ca 6 månaders konvalencens, dock inte totalvila så lång tid. Bägge kom tillbaka i full form och har tävlat hårt efter det.

Överben mår dom sällan dåligt av. Det är bara fult.

Min fd jänta fick en spricka på 14 cm i ena bakbenet efter en spark.
Hon stod på Ultuna i 6 veckor och sedan 6 veckors boxvila hemma. Under dom veckorna hon stod hemma så fick hon efter 3 veckor börja gå ut och röra sig "lite" (dvs stå på bakbenen, hoppa runt som en dåre och bete sig allmänt ouppfostrat)... började sedan gå med henne, men bara rakt inte så mycket svängningar. Sen började jag skritta henne lugnt och det gick bra. Tyvärr lyckades hon få en senskada i andra bakbenet under tiden hon sattes igång och gick i hagen med kompis så det tog bra lång tid innan hon vart bra. Helt bra vart hon ju inte efter senskadan men sprickan var nog borta på ett par mån efter att hon kom hem... typ 4 mån kanske. Fick tyvärr pga senskadan skicka henne till Trampalanda feb 01...

Tack så mycket för svaren!
Ja, det värsta är nästan att de får så himla mycket överskotts energi. Jag fårstår inte hur jag ska kunna sitta upp på honom efter 3-4 månaders vila. Han har bara vilat i 1 mån änn så länge och han är redan helt galen =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur