Sprenger Turnado bett?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hittade detta bett på en webbsida. Det ska tydligen i grunden vara ett 2-delat bett, men som är "roterat" för att ligga bättre/stadigare i munnen.
Är det någon som testat detta och har några åsikter?
Är nämligen nyfiken på att köpa/testa det till H.H, men vet inte om det skulle passa honom. Han är väldigt känslig i munnen, och vill att man rider med en ytterst lätt och mjuk kontakt. Samtidigt kan han emellanåt bli tung/stum, särskilt när han inte är ordentligt uppvärmd än. Det som i bettväg hittills gått hem hos herren är 3-delat med rörliga ringar, rakt med rörliga ringar och 3-delat lock-up med rörliga ringar. Samtliga är smala bett på max ca. 15 mm - trots att han egentligen är rätt så "storkäftad" på alla ledder (13,5 i bett och med bred mun/hög gom) och skulle få plats med tjockare utan problem. Skulle Sprengers Turnado passa honom, tro? Är det så "stadigt" (ligger så stadigt) som det sägs? Blir det någon "nötknäppareffekt"?

Jag har det, märker ingen större skillnad mellan det och vanliga tvådelade bett. Blev snabbt märken i den sträva ytan i mitten. Jag använder det fortfarande ibland men min föredrar Sprenger Dynamic RS och Sprenger KK Balkenhol.

Jag har det, märker ingen större skillnad mellan det och vanliga tvådelade bett. Blev snabbt märken i den sträva ytan i mitten. Jag använder det fortfarande ibland men min föredrar Sprenger Dynamic RS och Sprenger KK Balkenhol.

Märken säger du? Vassa då, eller bara "repor"?
Intressanta reflektioner, tack! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 238
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 221
Senast: user19728
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Ace
·
Utrustning Har blivit sugen på att testa ett bett som jag tror skulle passa H.H bra i dressyrjobbet. Men - jag undrar om det ens finns något sånt i...
Svar
15
· Visningar
1 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka