Sprenger flex control

KrullTroll

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet eller tanke om det bettet?
Hästen och jag har precis förälskat oss i novabett, och jag gråter lite över att vi inte får tävla dressyr på det. Har ett tillåtet bett som han funkar bra på, men känslan på nova är en helt annan.
Snubblade över sprenger bettet av en händelse på en webshop och kände att det kanske kunde vara nått för oss.
Vanliga raka ratar han direkt, gissar att de blir för stumma för honom. Men detta bett kändes lite som ett mellanting mellan rakt och tvådelat, gummi på som han verkar gilla och ledat men ändå inte för "skramligt" i munnen som han kan tycka om vanliga tvådelade bett :)

Jag har haft funderingen att ta ett tvådelat och linda länken hårt med bettejp. Borde ge liknande inverkan, om än inte särskilt hållbart, för att kunna testa effekten på pålle. Dock har det inte blivit av för flex control görs inte med fasta ringar vilket jag vill ha.

Ett annat alternativ kan vara lockup bett, lite mer stilla men inte stumt.

Jag har haft funderingen att ta ett tvådelat och linda länken hårt med bettejp. Borde ge liknande inverkan, om än inte särskilt hållbart, för att kunna testa effekten på pålle. Dock har det inte blivit av för flex control görs inte med fasta ringar vilket jag vill ha.

Ett annat alternativ kan vara lockup bett, lite mer stilla men inte stumt.

Har ett lock up, det är mitt "tillåtna" bett och det funkar helt klart bra. Men var ändå nyfiken på om flex control ger en mer fjädrande känsla i bettet, lite som novat ändå gör iom sin mjukhet. Men bettejp var ju en bra ide, skall testas på ett vanligt tvådelat :)

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 910
Senast: Ace
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur