Sprenger bett inom western?

alazzi

Trådstartare
Finns det någon westernryttare som rider med Sprenger bett? Var i den lokala butiken idag och fingrade lite på Sprengers 3-delade med D-ringar. De är ju ruskigt dyra bett så det är inget man bara går och köper för att prova.

Sv: Sprenger bett inom western?

3-delade bett är inte westernbett. 3-ledade bett är dock utmärkta. Stor skillnad!

BA är ju 3-delade? Kan du utveckla? Har jag aldrig hört tidigare att man inte har 3-delat inom western.

Finns det någon westernryttare som rider med Sprenger bett? Var i den lokala butiken idag och fingrade lite på Sprengers 3-delade med D-ringar. De är ju ruskigt dyra bett så det är inget man bara går och köper för att prova.

Nix, men vi har ett par Mylerbett hemma och de är ju inte billiga heller... Fast där vi köpte fick man prova dem i en vecka först..:D

Billy Allenbetten är TRELEDADE, inte tredelade. Sedan vad olika handlare säljer sina bett som beskriver ju inte vad som är brukligt i branchen.

Nix, men vi har ett par Mylerbett hemma och de är ju inte billiga heller... Fast där vi köpte fick man prova dem i en vecka först..:D

Jo, jag äger också några Myler-bett. Jag bara frågade om det var någon westernryttare som red på Sprenger, inget annat. Många westernryttare har ju dyra bett, det har jag också. Men inget Sprenger.

Billy Allenbetten är TRELEDADE, inte tredelade. Sedan vad olika handlare säljer sina bett som beskriver ju inte vad som är brukligt i branchen.

Hur kan du få dem till det? Var vill du sätta det tredje röda strecket = den tredje leden här?:
22349628.jpg

Snarare borde väl BA betten kallas för tvåledat.
Treledat är det ju inte, som Pazuzu sa.

Jo, jag äger också några Myler-bett. Jag bara frågade om det var någon westernryttare som red på Sprenger, inget annat. Många westernryttare har ju dyra bett, det har jag också. Men inget Sprenger.

Har kikat på sprenger men inte hittat nåt som sett vettigt ut till kärringen...;)

T.o.m. en stor bettillverkare som Tom Balding har 3-delad stång i sitt sortiment.
05_010124.jpg

Tumbleweed säljer t.ex detta bett som de beskriver så här:
3 delat O-rings bett. 5 tum bred.
7525.jpg

Snarare borde väl BA betten kallas för tvåledat.
Treledat är det ju inte, som Pazuzu sa.

Ja, det blir bara mer och mer förvirrat. Har aldrig hört att man brukar prata om antalet leder på betten. Men vad vet jag? Jag är ju ingen bettexpert.

Ett 3-delat bett kan man vika. Ett 3-ledat bett kan man inte vika. Vilket gör att det blir bekvämare för hästen. Sedan kan man kalla det vad man vill, det är lätt att förvirra begreppen. Vikbara tredelade bett brukar man inte använda i western, däremot så använder många islandshästryttare sådana om jag inte är helt felinformerad.

Ett 3-delat bett kan man vika. Ett 3-ledat bett kan man inte vika. Vilket gör att det blir bekvämare för hästen. Sedan kan man kalla det vad man vill, det är lätt att förvirra begreppen. Vikbara tredelade bett brukar man inte använda i western, däremot så använder många islandshästryttare sådana om jag inte är helt felinformerad.

Jag förstår skillnaden, men har sett både och inom western, dom stång bett alazzi visade är 3 delade medans tränsbettet är 3 ledat.
Har till och med fått rådet av min westerntränare att använda tredelat framför treledat!

Men förstår inte vad det rör frågan huruvida nån rider med sprenger bett!:grin:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 961
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka