Spraymåla silverfärgad hatthylla?

cherie

Trådstartare
Jag skulle vilja måla om denna hatthylla vit:

logga-hatthylla__0090995_PE225961_S4.JPG

Går det att fixa på ett snyggt sätt, ni som vet? Jag funderade på att kanske spraymåla, men vad ska man tänka på då? Är det svårt att få fint?

Funkar det med till exempel denna typ av färg? (Från ClaesOhlson)
8873106571294.jpg

Sv: Spraymåla silverfärgad hatthylla?

Det borde väl funka, vad har du att förlora? Rengör med målartvätt först och om du är lite flitig så slipa med slippapper för att rugga ytan en aning innan du målar. Tänk på att hålla rätt avstånd och hellre måla flera tunna lager så att det inte rinner. Blir säkert jättebra :)

Tack! :) Får pröva helt enkelt.

Bör man välja en matt vit färg eller en blank sådan? :confused:

Måla går säkert bra, men jag skulle tro att galgarna snabbt nöter bort målarfärgen. Så du får väl spraya på med jämna mellanrum......

jag har en likadan och har också funderat på att måla den vit på något sätt, men vet inte hur bra det blir på "metall"

Måla går säkert bra, men jag skulle tro att galgarna snabbt nöter bort målarfärgen. Så du får väl spraya på med jämna mellanrum......

Har också tänkt på det, men då får jag gör så... Alternativt så syns det kanske inte så mycket. Vi märker :)

Ingen hatthylla, men väl en hög golvljusstake i metall spraymålade jag i somras.
Vissa partier var dessutom redan lackade/målade i en ful (smuts-)vit nyans.
Jag tvättade den med någon spritlösning (typ, jag har fått hjärnsläpp och kommer inte på vad det heter) för att få bort fett och smuts, och sen sprayade jag den svart. Jättemånga, tunna lager måste det vara, men fint blev det!

Jag använde en matt färg, när det är svart tycker jag det är finast, men det är ju en smaksak :)

jag har en likadan och har också funderat på att måla den vit på något sätt, men vet inte hur bra det blir på "metall"

Ja, det tänkte jag också men det står uttryckligen på färgburken att det ska gå på metall så det borde funka. Har målat om smågrejer i "metall" förut och det har gått bra. Men det där med att färgen skavs bort tror jag dock man märker mer på "metall"material...

Kan återkomma med resultat sen ikväll. Tror inte det kommer bli så bra för jag har aldrig spraymålat något förut, haha.

Låter hoppfullt! Ska rengöra den innan som du säger och då prövar jag att göra flera tunnar lager. Låter du varje lager torka emellan?

Jag valde också den matta färgen nu, den blanka var alldeles för blank och passar inte in så väl här hemma heller.

Kom på nu att jag skulle kunna låta galg-stången vara omålad... Hmm!

Ja, det tänkte jag också men det står uttryckligen på färgburken att det ska gå på metall så det borde funka. Har målat om smågrejer i "metall" förut och det har gått bra. Men det där med att färgen skavs bort tror jag dock man märker mer på "metall"material...

Kan återkomma med resultat sen ikväll. Tror inte det kommer bli så bra för jag har aldrig spraymålat något förut, haha.

Ja du får vara testperson:devil: återkom med hur det blev:angel:

Blev bra faktiskt! Men färgen blev väldigt glansig trots att jag valde matt, beror kanske på materialet ;)

MEN jag började med att spraya inne i badrummet, men guuud vad det luktade :eek: Var tvungen att gå ut och göra det på gården istället. Men trots att jag hade hur mycket täckpapper som helst så blev stenplattorna runt omkring lite vita :eek: Herregud, är så nervös över hur mycket det kommer synas imorgon i dagsljus... Men det nöts väl bort? Eller? :cry:

Inte riktigt färdig ännu, behöver vända den upp och ner och köra baksidan när den torkat helt. Behöver en till sprayburk. Ganska nöjd med resultatet, även om jag råkade sparka upp lite grus på den som gav märken, råkade doppa mitt hår på den osv... :p

bild31_zpsc047f954.jpg

Senast ändrad:
va fin du gjört ,,jag ska sprya mina köksluckor handtag som e av metal silver färg till guld ,,, vart handtag ska sitt att blir ingen spår på den ,,tack tack

Liknande trådar

Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
IT & mobiler Hur svårt är det att skapa animerande filmer, liksom rörligt material? Om man tänker att man skulle skapa kortfilmer med information...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cherie
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka