Jag hade en häst som var så rädd att han faktiskt slet sönder en nylongrimma (med brännskador i nacken som resultat) och stack när jag försökte spraya honom (det var... nästan 15 år sedan, till mitt försvar). Det fungerade absolut inte att "flooda" eller desensitera honom så som det exempelvis visas i filmen. Jag är överlag inte en anhängare av att göra liknande eftersom jag tycker det tar ifrån hästen valmöjligheter och ofta väcker onödigt motstånd.
Jämför med hur man botar spindelfobi. För riktigt stabila, motiverade personer kan det fungera att droppa en fågelspindel i knät ("flooding") och sedan vänta ut deras ångest tills den går ner och det känns ok att ha en fågelspindel i knät. Men vem hade föredragit det, egentligen?
Andra personer behöver jobba utifrån en långsam hierarki - titta på en bild på liten spindel, vara i närheten av liten spindel, ha liten spindel i handen, titta på stor spindel, vara i samma rum som stor spindel, ha stor spindel i handen.
Om man bryter ner sprayandet i komponenter så finns det säkert möjlighet att göra samma hierarki där. Vad är det hästen reagerar på? Är det lukten? Är det flaskan? Är det rörelsen du gör? Är det ljudet? Introducera och vänj hästen vid en komponent i taget till det verkar ok. Lukta på en svamp med medlet, låt flaskan stå framme på stallgången när du ryktar, gör rörelsen utan flaska, gör rörelsen med tom flaska, spraya långt ifrån osv. Finns mycket att göra utan att göra det med tvång och utan valfrihet.