Sprang ifrån bootsen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bootsen
  • Startdatum Startdatum
B

Bootsen

Hej!
Ge inte hästen havre, för då springer han ut selen har man hört...
Min häst får bara korn...
idag så red min tjej galopp & trav intervaller med 1 av våra kallblod.
det som hände vid en av galopp intervallerna var att hästen sprang ifrån sina boots!!! (upptäcktes först när hon kom hem) varpå hon senare åkte tillbaks med bil & fann dom där det gått som snabbast bara 5 meter från varandra.
Bootsen är INTE för stora & har inte kardborre band, utan är hela tunna släta boots som brukar vara sega att dra av. Vädret -blötsnö & 0 grader.

Har någon varit med om detta eller ens hört talas om detta?
Eller kan tala om för oss vad som hänt, för vi är alldeles förbryllade.

Min tjej har inte det trots över 25års erfarenhet av rid & travhästar.

Sv: Sprang ifrån bootsen

tja antagligen har hon väl trampat av sig dem.. väldigt vanligt tycker jag, iafl om man galopperar.

Jag har också varit med om hästar som trampat av sig boots utan att de blivit skadade. Och då är de hästar jag haft boots på (åtminstone gummivarianten) lätträknade.

Nu ska du få höra något ännu konstigare, igår kväll då vi gav hästarna mat så plockade ena kallblodet av sig BAK SKON! Hur tusan kan han lyckas med det? alla sömmar satt kvar i skon när han tagit av sig den och hoven var inte sprucken eller dylikt!

jag är mållös!

Nu ska du få höra något ännu konstigare, igår kväll då vi gav hästarna mat så plockade ena kallblodet av sig BAK SKON! Hur tusan kan han lyckas med det? alla sömmar satt kvar i skon när han tagit av sig den och hoven var inte sprucken eller dylikt!

jag är mållös!

han lär väl ha trampat på traktarmen och nitarna kanske var lite klent nitade och sen skulla han flytta hoven vars sko han själv står på och då lossnade den.. :)

Kan hända om sömmarna i skon är slitna oxå, kvalitén på dagens söm är inte som de var förr... ;)

man tackar för svaren...
även om jag fortfarande är skeptisk till att hästen skulle trampat av sig bootsen så känns det som jag måste akseptera detta, för alternativen är ju inte så många annars mer än centrifugalkraften.

Anledningen till tvivlet är att vi alldrig hört talas om detta tidigare trots mångårig erfarenhet, då bootsen låg högst 5m från varandra, felade ej, Ett äldre sår på ballen var intakt efter tidigare balltramp (sånt som lätt brukar spricka upp).
Har alldrig tidigare (som vi vet) trampat sig på ballarna i galopp utan bara använt boots då vi ska trava också.

Det som skulle styrka att han trampat av sig bootsen är tjejens uttalande "jag fattar inte hur han hinner flytta på benen" hon uppfattade honom som han gav ALLT! kontrolerad sken med andra ord.
Våran 16åring har varit snabb i galoppen (& kort i kroppen, scalping/balltramp)men denna galoppintervall tog priset.

Hästen har storlek 4på framhovarna & är extremt rapp i steget.

Så himla ovanligt är det inte, så du måste ha missat det tidigare.

men jag är helt säker på att han trampat av sig dom - finns lixom inget annat sätt att få av dem. om dom inte var hyperstora - men det atar jag att dom inte va då han ha strl 4 å e palt. sen sa du väl att dom var svåra att få av.

det som är bra med bootsen är ju att om dom trampar sig så kan dom klara sig utan skråma.

men sen kan de åxå va att om han går nära sig hela tiden så kan bootsen ha tagit upp det lilla utrymmet som fanns och han kan ha trampat på nedre kanten av bootset som inte ens har kontakt med ballar och dyligt. för när dom trampar ner med framhoven så knölas bootset ihop i bakkant eftersom kotbenet sviktar - då blir det en rätt reäl kant att kuna kliva på.

så det är absolut inte omöjligt. :)

sen ang att de låg på samma ställe - dom kan ju ha farot av i två olika interballer. om han acelererar (stavas?) så blir ju risken för tramp ännu större - så de kan vara en sträcka där hästen acelererat. då är det inte så konstigt att de ligger på samma ställe.
jag red galoppintervaller på en stor och klumpig 3åring och han hade inga framskor på sig när jag kom tillbaka - dom låg i början av intervallbacken med bara en meters mellanrum. det var precis där han försökt fattat galoppen och eftersom de var ovant (första glp int) så klev han väl fel i de flesta intervallerna där.

Senast ändrad:

jag är mållös!

Lite OT..

Hästen jag har tagit mitt användarnamn efter är en liten energisk varmblodsvalack (Peak vet...:cool:) och den enda häst jag sett som trampat av sig en sko på gången! Bara han... :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka