Spottkörtlar

drutta

Trådstartare
Jag har en islandshäst som under en längre tid har haft hårda svullna spottkörtlar. Kontaktade veterinär i augusti 2015, hon fick då metacam och vila. Ingen skillnad. Vet tyckte att jag kunde rida på då hon inte är påverkad i övrigt. Åkte till samma klinik och veterinär i januari i år då jag tyckte att hon är lite väl besvärad när man rider, samt att det svullnat en aning mer på vänster sida. Blodprover togs, allt såg bra ut. Vet tycker att jag ska rida henne främst lång och låg. Han tror inte att hon har ont men det blir förstås lite obehagligt när svullnaderna trycks ihop vid ridning med större samling. Veterinären tror att det är ärrvävnad sen en tidigare infektion, men han har aldrig sett det förr. Han tycker inte att man ska sätta in någon behandling.

Finns det någon som varit med om det förut? Jag känner mig inte riktigt nöjd med det svaret jag fått. Bör jag vända mig till en annan veterinär eller är det något som jag får acceptera? Är det en ärrvävnad är det väl något som alltid kommer finnas. Jag kan ju inte svära på att hon krånglar pga det här eller om det är något annat. Finns det något annat man kan göra? Hoppas någon har något tips. :)

Jag har en islandshäst som under en längre tid har haft hårda svullna spottkörtlar. Kontaktade veterinär i augusti 2015, hon fick då metacam och vila. Ingen skillnad. Vet tyckte att jag kunde rida på då hon inte är påverkad i övrigt. Åkte till samma klinik och veterinär i januari i år då jag tyckte att hon är lite väl besvärad när man rider, samt att det svullnat en aning mer på vänster sida. Blodprover togs, allt såg bra ut. Vet tycker att jag ska rida henne främst lång och låg. Han tror inte att hon har ont men det blir förstås lite obehagligt när svullnaderna trycks ihop vid ridning med större samling. Veterinären tror att det är ärrvävnad sen en tidigare infektion, men han har aldrig sett det förr. Han tycker inte att man ska sätta in någon behandling.

Finns det någon som varit med om det förut? Jag känner mig inte riktigt nöjd med det svaret jag fått. Bör jag vända mig till en annan veterinär eller är det något som jag får acceptera? Är det en ärrvävnad är det väl något som alltid kommer finnas. Jag kan ju inte svära på att hon krånglar pga det här eller om det är något annat. Finns det något annat man kan göra? Hoppas någon har något tips. :)
Min ponny hade svullna spottkörtlar I somras. Det var en överansträngning pga att hon gick och tuggade intensivt på väldigt kort gräs I hagen. Om vi tog bort henne från den hagen blev hon genast mindre svullen. Så du kan ju kolla om det hjälper att begränsa betandet på din hast - om det finns gräs där ni är vill saga.

Jag har också hört talas om att spottkörtlar (dvs spottkanalerna)kan bli igentäppta och att man kan tömma dem genom att ge hasten lime eller citron. Klart det kan vara gammal ärrvävnad som din vet sager, men körtlar med ärrbildning skulle väl snarast bli små och hårda? Svullnad tyder för mig på att en inflammation är aktiv. Jag hade nog bett en annan vet titta på hasten, gärna någon gammal räv som sett en del I sin dar.

Nej, hon har inte eksem.

Hon har inget gräs i hagen, och det har varit lika oavsett hur hagen har sett ut.
Svullnaderna är alltså hårda och oömma. Blodprov är helt normala, så det är ganska osannolikt att det är en aktiv inflammation.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix