Jag har en islandshäst som under en längre tid har haft hårda svullna spottkörtlar. Kontaktade veterinär i augusti 2015, hon fick då metacam och vila. Ingen skillnad. Vet tyckte att jag kunde rida på då hon inte är påverkad i övrigt. Åkte till samma klinik och veterinär i januari i år då jag tyckte att hon är lite väl besvärad när man rider, samt att det svullnat en aning mer på vänster sida. Blodprover togs, allt såg bra ut. Vet tycker att jag ska rida henne främst lång och låg. Han tror inte att hon har ont men det blir förstås lite obehagligt när svullnaderna trycks ihop vid ridning med större samling. Veterinären tror att det är ärrvävnad sen en tidigare infektion, men han har aldrig sett det förr. Han tycker inte att man ska sätta in någon behandling.
Finns det någon som varit med om det förut? Jag känner mig inte riktigt nöjd med det svaret jag fått. Bör jag vända mig till en annan veterinär eller är det något som jag får acceptera? Är det en ärrvävnad är det väl något som alltid kommer finnas. Jag kan ju inte svära på att hon krånglar pga det här eller om det är något annat. Finns det något annat man kan göra? Hoppas någon har något tips.
Finns det någon som varit med om det förut? Jag känner mig inte riktigt nöjd med det svaret jag fått. Bör jag vända mig till en annan veterinär eller är det något som jag får acceptera? Är det en ärrvävnad är det väl något som alltid kommer finnas. Jag kan ju inte svära på att hon krånglar pga det här eller om det är något annat. Finns det något annat man kan göra? Hoppas någon har något tips.