Sport, gruppträning och andra träningsaktiviteter

Singoalla

Trådstartare
Jag känner att jag har fastnat lite i min gymbubbla och funderar på att uppta någon form av sport/träningsaktivitet. Dels för att jag saknar det sociala i träning. Jag har älskat att få gå in i min egen värld i gymmet i många år nu, men nu börjar jag som sagt sakna den sociala biten. Men dels också för att jag behöver inspiration och lite nytänk i min träning.

Jag har funderat på fotboll. Jag spelade när jag var barn och tyckte det var superkul, så det är ett alternativ. Dock är mitt främsta intresse just nu styrketräning och jag vet inte om jag vill investera så mycket tid i något som inte ger så mycket styrka. Men eftersom det är så förbaskat roligt så kan det vara värt det ändå, och gå till gymmet som vanligt andra dagar. Ett annat alternativ är crossfit, men jag blir nästan lite skrämd av crossfit-kulturen. Det känns lite som en sekt O_o Någon som har erfarenhet? Boxning är också ett alternativ, men vet inte om jag är så intresserad av den teknik/precisionsträning som ingår. Jag vill leka tillsammans med andra vuxna, ha kul och samtidigt träna styrka. Har ni några tips? Är det någon här som grupptränar/sportar? :)

Jag håller med om sektkänslan kring crossfit (utifrån betraktat) men jag har ett par vänner som tränar och de är totalt osektiga, och vägrar det här fanatiska, men gillar verkligen träningsformen som sådan. Så jag tror att det blir lite vad man gör det till. Det verkar ju samtidigt som om man har en ganska stark gemenskap i träningen och är väldigt peppande gentemot varandra i boxen. Jag tror att det kan vara riktigt kul om man hamnar rätt.

Själv har jag precis börjat träna roller derby. Askul men skitsvårt för en annan som i princip aldrig har stått på hjul förut. :D Inte så mycket ren råstyrka inblandat där dock.

Jag håller med om sektkänslan kring crossfit (utifrån betraktat) men jag har ett par vänner som tränar och de är totalt osektiga, och vägrar det här fanatiska, men gillar verkligen träningsformen som sådan. Så jag tror att det blir lite vad man gör det till. Det verkar ju samtidigt som om man har en ganska stark gemenskap i träningen och är väldigt peppande gentemot varandra i boxen. Jag tror att det kan vara riktigt kul om man hamnar rätt.

Själv har jag precis börjat träna roller derby. Askul men skitsvårt för en annan som i princip aldrig har stått på hjul förut. :D Inte så mycket ren råstyrka inblandat där dock.

Skönt att höra att det finns folk som inte är fanatiska :p Jag är generellt lite allergisk mot "vår träningsform är den bästa"-mentaliteten. Men just träningsformen i sig och gemenskapen verkar ju himla rolig!

Haha jaså, hur kommer det sig att du blev intresserad av roller derby då?

Ja, crossfit är sektigt. Men, jag älskade det.
Fick lägga ner pga skadad axel tyvärr men är sugen på att börja igen någon gång i framtiden.

Kolla om de har provträning någonstans i närheten av där du bor. Brukar finnas och kan va värt att testa på! :)

Jag tränar pole dance, grymt mycket styrka och har aldrig varit i så god form som jag var i vintras - alltså någonsin, inte ens när jag i min ungdom tränade 5-6 dagar i veckan (jag har blivit sambofet under sommaren med noll träning och mycket myskvällar :o)

Jag tränar pole dance, grymt mycket styrka och har aldrig varit i så god form som jag var i vintras - alltså någonsin, inte ens när jag i min ungdom tränade 5-6 dagar i veckan (jag har blivit sambofet under sommaren med noll träning och mycket myskvällar :o)

Jag tycker att pole dance är sjukt imponerande! Men jag själv gillar mer fläng-och-flås-action än precision :p Är samma med pilates, sjukt imponerande och bra styrketräning, men jag är för rastlös för att träna precision :o Jag är nog lite mer military training/crossfit typ!

Ja, crossfit är sektigt. Men, jag älskade det.
Fick lägga ner pga skadad axel tyvärr men är sugen på att börja igen någon gång i framtiden.

Kolla om de har provträning någonstans i närheten av där du bor. Brukar finnas och kan va värt att testa på! :)

Ska definitivt prova! :) Finns många ställen i stan har jag sett!

Skönt att höra att det finns folk som inte är fanatiska :p Jag är generellt lite allergisk mot "vår träningsform är den bästa"-mentaliteten. Men just träningsformen i sig och gemenskapen verkar ju himla rolig!

Ja, jag har också svårt för sånt där och att det mycket verkar vara en hardcore livsstil snarare än "bara" träning, men annars verkar crossfit som träningsform vara riktigt kul. Jag har också tröttnat lite på det där med att bara gå för sig själv och lyfta vikter på gymmet...

Haha jaså, hur kommer det sig att du blev intresserad av roller derby då?

Jag har varit lite småsugen länge och så visade det sig nu i höstas att en ganska ny kollega till mig också gick i samma tankar, så hon drog med mig på en try out och jag fastnade, helt enkelt.

Det ser ju så jäkla tufft ut, det verkar vara en schyst laganda och gemenskap i föreningen (vilket verkar vara ganska allmänt bland roller derby-föreningar vad jag förstår, även mellan föreningar), det är bra träning (som sagt inte ren råstyrka men kondition, balans, koordination, core och rumpa/ben) och så ÄR det ju grymt kul! Även på ren freshie-nivå där den där tuffheten ännu är ganska långt borta. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka