Kiwifrukt

Trådstartare
Har lite funderingar på att låta min häst starta ett lätt dressyrprogram (lätt c) till hösten, om hon är i form då. Igår läste jag en proposition, med ett utdrag från TR, där det stod vilka kläder det krävdes att ryttaren har för att få tävla i dressyr.
Min fråga är: Måste man ha sporrar för att tävla i dressyr? I så fall är det redan kört för min del, min häst går inte att rida med sporrar. Det känns väldigt fel att man "måste" ha ett hjälpmedel för att få tävla.
Om man behöver, okej, men de som inte behöver ska väl inte tvingas att använda sporrar?

Sv: Sporrar?

Citerar TR: "Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras." Det tolkar jag så som att från regional tävling och uppåt är det krav på sporrar.

från regional tävling (dvs.la5) så skall sporrar bäras.
men de kan vara hur korta som helst. så om du filar av dubben så har du i pricip inte något som vidrör hästen.

Om du ska rida i klasser där sporrar "skall bäras" (= inte nödvändigtvis användas...:idea:) kan du ju spänna sporren långt ner på hälen och/eller vinkla den nedåt så att den inte kommer åt hästen.

Som de andra har skrivit så gäller regeln endast från regional och uppåt. Remmis - Regional finns även på LB nivå.

Det finns dock ingen min gräns för sporrens utskjutande del. Det finns tex sporrar med en pyttekula. Sticker endast ut några mm.

Var och på en MSV B3 förra helgen där en ryttare inte hade några sporrar alls :O Såg mycket skumt ut...

Min fråga är: Måste man ha sporrar för att tävla i dressyr? I så fall är det redan kört för min del, min häst går inte att rida med sporrar.

Man behöver väl inte använda sporrarna bara för att man har dem? Jag använder iaf sporrarna endast om de behövs annars sitter de bara där på foten och jag rider som vanligt utan att peta med sporren.

Precis!! Jag har alltid sporre på men använder dom bara om det behövs som en förfinad hjälp lixom:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar