K

klocka321

jag har välldigt svaga ben så när jag rider är det svårt att få dom hålla ut sig i volten exempelvis. och funderar nu på sporrar... hört mycket om att man ofta använder dom fel.. vill ha tips så jag inte gör fel eller illa hästen :o

Sv: Sporrar

För att kunna rida med sporrar måste du vara en duktig ryttare.Och känner du att du inte är redo att ha det så skaffa det inte då.Fråga någon innan;)

Ridning handlar mer om teknik än om styrka, så jag tror att det skulle vara helt fel att ha sporrar.
Man har sporrar när man har en så bra häst (och är tillräckligt bra själv) för att kunna ge helt osynliga hjälper till sin häst. inte för att man inte orkar skänkla tillräckligt utan sporrar.

Det var inte menat som nåt klagomål, så ta det inte som kritik :)

Jag tycker inte att man ska använda sporrar förrän man klarar av att rida hästen utan, och i ditt fall kanske det snarare handlar om fel teknik eller felaktiga hjälper som gör att det inte funkar. Då skulle det vara bättre att ta hjälp av en tränare som kan visa dig hur det fungerar. Att använda sporrar tror jag bara förskjuter problemet åt sidan istället. Sporrarna ska ju användas för att ge förfinade hjälper åt en häst som redan svarar på skänkeln och för en ryttare som redan kan rida hästen utan problem. Eller det anser jag iaf.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka