• Western
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
S

SomethingCorporate

Hittade westernsporrar med kula på bonanza.
Är dom giltiga att tävla med?

Sv: sporrar

Det jag kan hitta om sporrar i TR är att det hör till "valfri" utrustning. Inget om hur de ska vara utformade så det torde var ok att tävla med såna. Bäst är dock att alltid kolla med domaren på plats alt.med WRAS eller AQHA.

Tycker western TR är så otydligt många gånger tyvärr.
När det hör till valfri utrustning så uppfattar jag det som att jag får ha sporrar av engelskt utförande också.
Men det får man ju inte, och av den anledning blir jag väldigt osäker på dessa.

Vill inte köpa dom om dom inte är godkända för tävling, för här hemma duger mina engelska :D

Men tack för ditt svar!

Hur hör jag med WRAS?
maila styrelsen? för de är enda kontakt jag hittar.

De gjorde jag när jag kontaktade de en gång! Mailet skickades vidare till ansvarig person, så ta och skicka iväg ett mail till styrelsen du så ska du nog få svar!

okej tack!

Nu är ett mail iväg skickat.
Hur länge tog det innan du fick svar?

max två dagar... i alla fall så tror jag de, men de tog inte lång tid!

här finns en samlingssida med utrustning
http://www.riorondo.com/info/edutext/tackinfo.html
visserligen från APHA, men det brukar stämma på AQHA också.

Hel sporre i engelska klasserna, "rullad" i western klasserna.

Har läst att ryttaren kan bli diskvalificerad om sporrarna är onödigt skarpa eller skadar hästen. Detta är upp till varje domare, oftast så ber han dig bara ta av sporrarna, om han tycker att de inte är bra.

bara en lite grej.. triss sporrar e ju mkt mildare än fasta sporrar.. så vrf inte köpa nåra me trissor på för dels e dom oftast milda(beroende på vilken sort man köper finns ju sånna som ser ut som spjut oxå)och du vet att dom e gilltiga på tävling:)

Jag kan inte rida med dom :o

Jag ska köpa ett par sådana och träna med hemme också.
Men ska tävla snart så..
Men jag klarar mig utan sporrar men det blir finare hjälper med.

kanske dum fråga,
vilka räknas som dom engelska klasserna och vilka räknas som western klasserna?

westernklasser: Western Pleasure, Western Riding, Western Horsemanship, Trail, Reining mf...

engelska klasser: Hunter under saddle, Hunter seat equitation, Hunter hack mf...

okej tack
jag får inte ha det på något jag tävlar alltså :p

vet inte hur reglerna är när det gäller WRAS, så för säkerhets skull kolla upp med dom hur det är på WRAS-tävlingarna (om det är på WRAS-tävlingar du ska tävla på)

Jag kan inte rida med dom :o

Jag ska köpa ett par sådana och träna med hemme också.
Men ska tävla snart så..
Men jag klarar mig utan sporrar men det blir finare hjälper med.

ja förstog inte riktig menmen:P vrf kan du inte rida me dom?:confused: de e ju som vilka sporrar som helst skilnaden e att de trissor men själva rid sättet e väl inte annorlunda? lr? e de ja som e bort nu?:P

har fått svar från wras nu:

Hej Linn!
Tack för ditt mail. Jag har nu kollat och kan inte få fram några uppgifter som säger att en sporre ska se ut på ena eller andra sättet. Mer uppgifter om utrustningen kan du hitta i vår regelbok under rubriken utrustning och klädsel.
Med vänliga hälsningar
Yvonne Landell
WRAS

dom blir längre än jag är van vid.
Jag rider med ponnysporrar med kula :p
jag känner mig för ostadig på skänkeln för att ha en längre sporre.

Men i skrivandets stund har jag faktiskt provat en gång och det gick ganska bra

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka