''Sporrar''

S

straaawberry

Min ponny har jättelånga sporrar vid karleden, är detta normalt ? Jag har inte sätt sånt innan, och vet inte vad jag ska göra :confused:.
// Tacksam för svar :D

Sv: ''Sporrar''

Hej! det är helt normalt, det är "den trejde tån". vissa hästar har stora (långa) vissa syns det knappt på. du behöver inte vara orolig över det:D.

Helt normalt, men knipsa av dem om de är alltför långa och/eller exempelvis viker sig innåt.

Oftast går det att "pilla bort" en del av den, om man knippsar får man inte klippa för kort bara:smirk: Lycka till

Hur nära intill huden vågar man knipsa av dem ? Har det på en av mina hästar och när jag klipper benen är de ett halsike då de gör det omöjligt att komma åt med klippmaskinen dessutom är det inte så "snyggt" när de är blottade och sticker ut på ett välklippt ben.

Min ponny har jättelånga sporrar vid karleden, är detta normalt ? Jag har inte sätt sånt innan, och vet inte vad jag ska göra :confused:.
Be hovslagaren klippa bort dem med verktången.
Jag snyggar alltid till både kastanjer och sporrar vid verkning om det behövs,det ingår i verkningen.;)
De ska va snygga överallt pållarna.:D

sporrarna på min nordis växer som ogräs :crazy: så jag brukar knipsa av dem med en hovtång när de blir för långa. Och det är samma sak med kastanjerna..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka