busigdemon

Trådstartare
hej hej
har ett litet onödigt problem
men det är så att jag har börjat finslipa på ridningen o har kirrat ett par sporrar, men har ridit med dom en gång o dom bara glider upp
hur får man dom att "hänga" där nere?

Sv: Sporrar

Vad har du för sporrar? Rätt stora och tunga ska de vara för att sitta ordentligt, inga mesiga pluttinutter! :devil: :D

tycker inte om sporrar men de e nog föör att ja sett så många som inte kan rida me sporrar.. mne ja förstår inte vrf man ska ha dom??:confused: om nån skulle kunna förklara skulle ja bli glad.. vrf behöver man dom?:bow:

Tänk dig att en häst vägrar flytta sig åt sidan tex. visst kan du använda tygeln men det bli ganska omständigt att böka runt med en tygel och smiska till hästen med, speciellt om du tävlar. Då kan du istället rulla sporren över hästens sida, och då kommer den garanterat att gå åt sidan. Det skadar inte hästen, så länge som man gör rätt och har korrekta sporrar. Jag hade en liten känslig arab förut, men även om hon var känslig red jag henne med soprrar eftersom hon kunde få för sig att inte galoppera eller inte flyttas sig, då har man ett starkt hjälpmedel att ta till.

Men sporrar ska man INTE driva med! De ät till för att man fösta ska be hästen att göra som man vill. sedan säger man till hästen, säger till den hårdare och hårdare. Tillslut kan man itne ta i mer och då sätter man till sporren.

(hoppas jag förklarade bra och att det itne låter alltför brutalt :D men det finns massor med folk som inte vet hur man använder en sporre.)

ett par "korsningskor" ala boots o jordphur...
borde kanske byta, men dom får köra sin säsong, köper boots i höst, nåe tips på vart?

okej, då är det nog lite därför oxå alltså, dom är inte mkt tyngre än "vanliga" sporrar, bara lite grann...:crazy:

Westernsporrar är ämnade att sitta på westernboots. Det är nästan omöjligt att få sporren att fungera på något annat, utan att ta till hemmakokade metoder med remmar, tejp o.d.

Bästa stället att köpa boots på är nätet, men att rekommendera boots till någon annan är också det näst intill omöjligt. Det är enklare om man har provat olika storlekar från olika tillverkare, så man vet vad som passar. Då kan man lättare beställa när man hittar det man vill ha.
Jag vet vilka storlekar som passar mig från: Ariat, Rocky, Justin, Tony Lama och Double-H.

Tänk dig att en häst vägrar flytta sig åt sidan tex. visst kan du använda tygeln men det bli ganska omständigt att böka runt med en tygel och smiska till hästen med, speciellt om du tävlar. Då kan du istället rulla sporren över hästens sida, och då kommer den garanterat att gå åt sidan. Det skadar inte hästen, så länge som man gör rätt och har korrekta sporrar. Jag hade en liten känslig arab förut, men även om hon var känslig red jag henne med soprrar eftersom hon kunde få för sig att inte galoppera eller inte flyttas sig, då har man ett starkt hjälpmedel att ta till.

Men sporrar ska man INTE driva med! De ät till för att man fösta ska be hästen att göra som man vill. sedan säger man till hästen, säger till den hårdare och hårdare. Tillslut kan man itne ta i mer och då sätter man till sporren.

(hoppas jag förklarade bra och att det itne låter alltför brutalt :D men det finns massor med folk som inte vet hur man använder en sporre.)

Tack så mkt nu vet ja men ja har sett så många som inte kan rida me dom så därför e jag lite skepptisk till sporrar :angel: men de va en jätte bra förklaring tack

ja man ser hur många som hällst som inte vet hur man ska rida med sporrar. Men du behöver inte bli anskräckt för det; så länge som DU gör rätt är det ju bara bra! :)

tack för märkena, har man lite man kan söka på o kolla
men hur kan man veta om man kan ha dom? blir lite jobbigt o skeppa fram o tebax

men hur stor skillnade blir det igentligen? ser ju ut som om jordphur o boots ser likadana ut i bak...

kan inget om detta, hjälp är alltid bra :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.