remmis

Trådstartare
vad rider du med för sporrar?
har du olika sporrar på träning och har du helt andra när du tävlar....
tänker då inte bara på ponny ryttare.

visa gärna bilder!!

Sv: Sporrar

På min 6-åring rider jag med ponny sporrar vad är dem, typ 1 cm tror jag? på 7-åringen rider jag med liiite längre, kanske 5mm längre. Rider endast med rundade sporrar.

har samma på tävling och träning!

Hemma varierar jag, har sporrar ibland, ibland inte. Växlar mellan (gissningsvis) 2,5 cm böjda, 2 cm raka (hoppsporrar), 3 cm ngt böjda - beror åxå på om jag har skor eller stövlar, olika sporrar sitter olika bra.
(Samtliga sporrar är "vanliga" dvs ej kulsporrar)

På tävling har jag de böjda, oftast 2,5cm.
3 cm har jag nästan bara på hopp- och terrängbanan :p då man kan hamna i situationer när man verkligen behöver få effekt av skänkeln.

Jag har korta kulsporrar, "ponnysporrar". Funderar dock på att köpa några lite längre då jag får flytta foten ganska mkt för att komma åt med sporren. Men kulsporrar är ett must, han är för känslig för raka.

Oftast har jag inga sporrar alls!

jag har olika på olika hästar....
men dom som brukar funkera på de flesta är 3 cm ned böjda.

på remmis brukade jag ha
framridning 2 cm raka
inne på banan 4 cm med rull-trissa
på träning 2-4 cm raka
3 cm vid uteritt

på vinne brukade jag ha
utan eller 2 cm på träning
3 cm på tävling
utan på ute ritt

jagar ju ny häst nu...
på provridning är jag utan sporrar... då jag söker en häst som framför allt går fram för sätet!

Hoppning/terräng har jag 15 mm kulsporrar eller 20 mm raka
Dressyr 20 mm raka eller 35 mm kulsporrar

I hoppningen har jag 30 mm...

i dressyren har jag 20 mm ibland...

Jag rider med alla typer.... vissa dagar helt utan nu i vinter ganska mycket med plastsporrar. 1.5 cm ibland sprenger 4 cm ibland och ibland med runda trissor, Varierar sporrar lika ofta som bett nästan.

Är ponnyryttare och har:
10 mm raka ( hoppträning)
15 mm kul (hopptävling)
15 mm raka ( dressyrträning)

Men oftast inga alls.

jag rider med "ponny"sporrar om jag använder det är ungefär 50/50 med eller utan...
tävler inte alls....

Ponnyerna reds aldrig med sporrar hemma utan endast på tävling och det hände ibland på träning, dock inte så ofta..och aldrig i skogen..

Har alltid varit för den metoden fram tills jag har min satmara till häst..Hon går på ca 3cm kulsporrar för de mesta hemma, 4cm raka lite böjda sporrar på träning o tävling, har ett par 5cm som jag fick rida med ett tag innan hon hittade sin framåtbjudning, inte för att de var längre utan för att jag inte skulle flytta skänklen när jag sa till henne att gå framåt. Rider henne i stort sett alltid med sporrar, på ridbanan för att få fram henne när hon jävlas och i skogen för att kunna få fram henne när hon jäklas och blir farlig... Annars är hon nu väldigt lyhörd för skänklen, men då måste jag ha sporrar på så att jag kan ge fina hjälper..( jo hon är lite skumm)...

Unghästen är inte klar för att gå på sporrrar, de sätter jag inte på förren de har en egen framåtbjudning och flyttar för skänklen i alla tre gångarter..

När jag rider dressyr till vardags så rider jag utan, det behövs inte och hästen får lätt skavsår och blir grinig i onödan när man råkar komma åt honom lite väl mycket, men när vi hoppar, tränar eller tävlar har jag 15mm raka, mer har aldrig varit vid behov.

jag varierar ganska mycket mellan;
1,5 cm vanliga
2 cm med kula
4 cm med rund trissa
2 cm med taggig trissa
1,5 cm med rund trissa
2 cm fyrkantiga
1,5 cm med kula

+ att jag ibland rider utan.
Men oftast är det dom som är 2 cm med kula jag rider alla hästar jag sitter på med. Dom finns där men är inte ivägen om de inte behövs.

Förr red jag endast med sporrar på tävling, nån enstaka gång på träning för tränare, men ville spara effekten till tävlingarna (flertal lata ponnyer...).
Nu har jag alltid sporrar på min ena storhäst då hon inte går bra med spöt, blir aldeles nipprig, men med sporrar går hon fint. Utan sporrar så glömmer hon sig gärna o drömmer sig bort :angel: , missar ibland de små finare hjälperna. Varierar mellan 3-4cm långa sporrar. Oftast 4cm på tävling då vi får finast hjälper med dom, får vrida om foten med 3cm.
På unghästarna har jag det så gott som aldrig, endast på tävling och nån dag före tävlingen på träning för att vänja. På min stora unghäst tänker jag vänta med att introducera sporrarna ett tag då hon riskerar att bli stingslig innan hon fått en konstant framåtbjudning och är stabilare o tryggare med allt :p .
På Victor (D-ponny) varierar jag med jämna mellanrum mellan spö, sporrar, nångång båda eller ingenting.

Jag rider aldrig med sporrar. Det ska inte behövas. Punkt.

På ponny red jag med sporrar på tävliing. De senaste hästarna jag har haft har inte ridits med sporrar alls. (Avkapad sporre på tävling)

men du rider hellre med spö för att lära hästarna saker, andra(jag tex) vill andvända sporrar inte för att sparka mer på hästen utan för att utföra finare hjälper..

Rider alldrig med sporrar nu för tiden. Var över ett år sedan, som jag använde några.
Innan det, så använde jag vanliga dressyrsporrar (raka). Vet inte riktigt hur långa, kanske 15 mm lr ngt. Jag hade dom, som "förstärkning" på mina skänklar, då hästen var väldigt nonchalant på skänkelhjälperna. Efter ett tag, med sporrar, som jag petade lite med, då han inte lydde, så har han blivit mkt bättre, och lyssnar på skänkelhjälperna. Är väll snart dax att ta fram dom, o damma av dom inför tävlingsterminen. Men antagligen så kommer jag kapa dom, lr försöka hitta superkorta, typ ponnysporrar lr liknande.

men du rider hellre med spö för att lära hästarna saker, andra(jag tex) vill andvända sporrar inte för att sparka mer på hästen utan för att utföra finare hjälper..

Mitt ideal är att inte använda något utav det. Men precis som du skrev i spö-tråden så kan jag ju använda spö för att förtydliga när jag rider andra hästar, som då ofta är vana vid att ridas med spö.

Nu inser ju jag att jag inte kommer kunna rida enligt min ideal för evigt (det kan jag ju inte ens nu haha) så vi får väll se hur saker och ting är om några år.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025