P

Petra_S

Har en liten fundering, för att få ha sporrar om man tävlar ponny får dom ju inte vara längre än 15 mm.
Men måste dom vara kulsporrar?
Har ett par sporrar som är 15 mm, men som ej är kula, får jag använda dom vid tävling eller måste det vara just kulsporrar?
Har glömt bort hur det är nu igen, var länge sedan jag tävlade.

Sv: Sporrar?

"Sporrar av metall, som skall bäras rättvända. Sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren. Om hjulsporrar används skall trissorna kunna rotera. Sporre med rund hård plastkula och sporre utan utskjutande del (dvs 0 mm långa) är tillåtna. På Lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar. Sporrar får inte vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen. På ponnytävling skall sporrarna dessutom vara trubbiga och max 15 mm långa."

från Stallbacken.com

På Lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar.

Jag har lärt mig att man från LB och uppåt måste ha sporrar, att det är en del av utrustningen. Men det kanske inte är så längre, eller så har min grenledare bara lurat i mig det.

Nej, det är inte så längre. Ändrades nog i samband med att lokal-statusen på tävlingar dök upp eller däromkring tror jag. Men du har rätt i att det var så innan.

Men vad menas med trubbiga?
Bara vanliga trubbiga som inte är längre än 15 mm, lr måste man ha just kulsporrar?

det är väl så att dom nästan måste vara kulsporrar, och max 15mm långa, sen när man tävlar häst, då får man väl typ ha så långa man vill ??

Nej, jag tror inte det måste vara kulsporre, har det sj inte och det är många fler som rider med mera "kantiga" sporrar på ponny - dom är ju trubbiga även om de inte är runda. Har aldrig fått anmärkning på det

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30