Dreamer

Trådstartare
Använder ni sporrar?
Vilken sort och varför just den sorten?
Rider ni alltid med sporrar eller bara då och då?
Vad uppnår man med sporrar och vid vilka tillfällen, eller vilka hästar ska dessa användas?

Att ryttarens utbildningsgrad har gått förbi stadiet där sitsen är sådan att hälarna INTE pekar inåt tar jag för givet i denna diskussion så vi kan väl hoppa över den biten.

Varför jag undrar är för att jag aldrig ridit min häst med sporrar men ser att andra, väldigt hästvänliga ryttare (i mina ögon) faktiskt har sporrar på sig, även på mycket känsliga hästar. Och jag har inte sett dessa hästar reagera negativt på det.
Men jag har också sett småungar som inte alls hade på en hästrygg att göra rida med sporrar och göra sina skänkeldöva hästar ännu mer okänsliga.
Vad tycker ni?

Sv: Sporrar

Under alla mina ridskoleår (utom de fem första, kanske) red jag nästan alltid med sporrar.

Sedan jag köpte min Best för snart fyra år sedan har jag haft sporrar på mej en enda gång, mest för att testa hur hon reagerade. Upptäckte att det inte gjorde någon skillnad, så de åkte av och ner i lådan igen. :D

Immer

Nej, använder inte sporrar. Därför att jag har svårt att se hur de skulle ge mig något, då jag inte direkt använder underskänklarna... Men nu när du frågar kanske jag testar någon dag, för att se om jag upplever några positiva effekter. Kanske kan underlätta för att ange takten i t.ex. piaff med skänklarna (vilket jag nu gör genom anspänning i vänster resp. höger överskänkel)...
Rent allmänt kan jag nog anse att man inte bör använda sporrar förrän också hästen, inte bara ryttaren, är ganska utbildade och känsliga. De ska ju anses som en förfining av hjälperna, inte en förstärkning.
Har inte så mycket erfarenhet av sporrar (ja, förutom då jag tävlad dressyr och man använde dom bara för att "man ska ha sporrar").

Jag använder sällan sporrar. Tycker inte att jag har fått ut något av värde av att använda det. Visst får de hästen att reagera, t ex genom att lyfta magen, men på ett lite spänt sätt tycker jag. Och då går ju rörelsen inte riktigt igenom kroppen. Men det är mycket sannolikt att jag inte har lärt mig att utnyttja sporrarna optimalt.

Använde alltid sporrar på min ridskoletid. Även i början när jag lärde känna hästen (var medryttare på honom) som jag äger nu. Sedan jag började lära om, har sporrarna bara kommit fram en gång, för att se om jag kunde hantera dem. Det kunde jag inte, så de ligger i skåpet. Men vi gjorde fina krumelutter, omvänd levad t ex. (På bogarna, med lätt bakdel).

Jag använde också sporrar mycket förut men inte längre. Om man vill tävla måste man ju rida med sporrar då och då i alla fall, så av den anledningen gör jag det ibland.

Har inget principiellt emot sporrar, skulle det "behövas" - finnas en funktion med dem, på en häst i framtiden så plockar jag fram dem. Fast nu har de nog legat och samlat damm i över 4 år, ja sen vi var på sista dressyrtävlingen.

Kan ju bero på att alla svarat att de inte använder sporrar.. ;)

:idea:
Men många har ju gjort innan, eller skulle kunna tänka sig att göra det i framtiden, och då är ju mina frågor lite relevanta ändå ;)

Tja, det jag kan tänka mej är väl om en häst behöver lite "chock"-behandling vad gäller tex böjning eller maghöjning -reta igång bättre hållning.
Kanske ifall hästen är väldigt liten och man måste dit med hälen ändå (av någon av ovanstående anledningar).

Sen kan det såklart vara en liten test av sin egen förmåga också, sporren behöver ju sas inte användas bara för att den finns där. Kan vara en kul grej att lära sej rida med fina hjälper med sporre på helt enkelt. Nån funktion kan den ju säkert ha, det blir ju sas bara en annorlunda känsla för hästen och kanske behövs den annorlunda känslan vid något speciellt problem eller kanske kan det förbättra en del grejer? Ja, idag vet jag inte, men i framtiden kan man säkert träffa på nåt läge då det kan vara värt att fundera över.

Varför jag ridit med sporrar innan är just för att man måste ha den på tävling.

Jag rider oftast med sporrar (beror på vilken häst jag sitter på). Gamlingen rids alltid med sporrar, antingen raka eller med kula. Han accepterar inte att man rider utan dem för då blir hjälperna lite luddiga och då blir han arg. Det är dessutom så att om jag inte har sporrar så måste jag flytta benen mycket om jag behöver förstärka en hjälp och då drabbar det sitsen.
Jag anser att man använder sporrar på de hästar som har nytta av det eller i korrektionssyfte under en kort period. Behöver man sporrar för att få fram hästen har man ett fel i grundutbildningen och behöver gå tillbaka ett par steg eller så har hästen ont någonstans och då får man sätta in lämplig åtgärd.

Har kommit på att jag gör en fulgrej... Kanske en ersättning av de sporrar jag aldrig använder. Om hästen inte reagerar på skänkeln så för att slippa spänna benet mer och då kanske mista sitsen och balansen petar jag ner tån och trycker till häldelen av skon i magen på hästen. (har oftast ridskor som inte låser fotleden).
Säkert inte så snyggt o korrekt men det brukar ge önskad effekt osså kan jag sitta normalt med foten sedan.
Foten likssom får leva sitt eget liv medans jag sitter kvar i tänkt läge och försöker vara avspänd.
Har små hästar o långa ben så det är vristerna som ligger intill skänkelläget.
Jag kan tänka mig att en sporre skulle kunna funka ibland då det ju bara är enstaka gånger hälen åker upp och petar. Sitter likssom inte och driver med skänkeln. Så en sporre skulle ju inte störa hästen i annat fall än när den ignorerar skänkeln.

Det händer att jag rider med sporrar men det är inte alls ofta.
Ibland så ignorerar min häst mina sidförflyttande skänklar. Kan trycka så hårt jag kan & även ge impulser utan reaktion. Han reagerar om någon går brevid och hjälptrycker på min fot.

Tycker det är lättare att knäppa på mina 12 mm kulsporrar och använda dom när det behövs. Nu sitter jag som tur är still med skänklarna & kan peta till vid behov.

Men jag är inte glad för att använda dom överhuvudtaget, brukar korta ned passen till hälften när jag har sporrar på.

Dreamer skrev:
Använder ni sporrar?
Vilken sort och varför just den sorten?
Rider ni alltid med sporrar eller bara då och då?
Vad uppnår man med sporrar och vid vilka tillfällen, eller vilka hästar ska dessa användas?

Jo jag använder sporrar kanske 50% av min ridtid, aldrig ute, aldrig under hoppning eller annan ridning när jag vet att mina fötter kommer att vara "utom kontroll" om du förstår vad jag menar ;)

De jag använder är relativt långa, 3cm tror jag, vanliga raka dressyrsporrar, ibland westernsporrar (vilka faktiskt ÄR snälla sporrar). De raka sporrarna ger en skarpare "punktsignal" eftersom dom är stumma, westernsporrarna ger en något mjukare signal eftersom dom "rullar undan" mot hästens sida och även att de inte sitter lika fixerat på min fot utan kan röra sig uppåt och nedåt på min häl.

Anledningarna är nog lika många som jag har syften med min ridning. En anledning är att dom påverkar mig SJÄLV. Har jag en sporre på foten blir jag mycket mer still med min fot, för jag är samtidigt livrädd att skada hästen med en för stark hjälp, följden av det är att jag faktiskt kan och ger mer "osynliga" hjälper.
Innan ni ens tänker tanken, ja, min fot ÄR stilla även utan, det är bara en mental hjälp för att förbättra min sits i detta fallet.

En annan anledning är att jag vill kunna förstärka mina hjälper utan att behöva göra stora gester, är det ett pass när vi finslipar en övning vi redan kan eller jag verkligen vill kunna begära mer ur en situation utan att behöva släppa sitsen och positionen är dom ovärderliga.

Dessutom föredrar jag helt enkelt att kunna peta lätt en gång med sporren och få svar, än att sitta och upprepa hjälpen flera gånger, dock använder jag ALDRIG sporren för att lära IN en rörelse eller ett moment. Då FÅR det ta sin tid helt enkelt. Att använda sporren i en situation när hästen inte förstår är bara oerhört dumt och ger frustration hos hästen.

Vilka hästar man "skall" eller "kan" använda sporrar på tänker jag inte försöka svara på, jag vet helt enkelt inte, oftast så är det bara en känsla ifall jag skall eller inte. Jag har sett dyngheta hästar svara oerhört mjukt på sporrar, och "döva" hästar som slängt av sporrbeklädda ryttare, så jag tror inte det finns något generellt svar på detta...

Använder väldigt sällan sporrar av den anledningen att jag inte anser att jag klarar av att använda dem på ett korrekt sätt. Jag äger ett par sporrar som är junior längd på.

Jag använder inte sporrar, jag har en känslig häst. Iofs så har jag inte provat på henne men har inte haft anledning till det heller.
Skulle jag av någon anledning vilja börja tävla så får jag lära mig det.
Jag har sett så många ridskoleekipage (har hästen nära en ridskola) med sporrar och tårna pekandes utåt. Det har gjort mig lite avskräckt. Tänk om jag flaxar lika mycket med skänkeln? :eek:
Använder hellre spö.. Inte för att jag använder det heller på min egen häst...
Jag föredrar nog att ha så lite grejer som möjligt, både på mig och hästen, antar jag.. *Tänker*
/Juvelen

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Utrustning Självklart är sporrarna så milda som ryttaren använder dem... Man kan vara riktigt otrevlig med korta små ponnysporrar och man kan rida...
Svar
11
· Visningar
5 150
Senast: WS6
·
Ridning När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och...
Svar
4
· Visningar
2 913
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka