sasaja

Trådstartare
Jag ska till stan på måndag, tänkte svänga förbi hööks och köpa mig ett par sporrar. Vet bara inte vilken.
Jag har ridit i snart 5 år.
Jag skulle aldrig missbruka sporrar. Jag vill ha sporrar av 2 andledningar.
1. Jag rider en häst ibland på ridskolan på pay and jump. Och han kan vara lite seg i samt sakta av till trav. Han är lite seg på skänklar. Så jag skulle vilja ha sporrar för att han ska komma igång lite.
2. Jag har en medryttar häst som kan galoppera men är väldigt svår att komma fram i galopp på. Ägaren säger att han kan men man mpste verkligen trycka med skänklarna. Har verkligen försökt och där är där sporrarna kommer in. Vill ha en tydligare skänkel då min skänklar inte är tillräckligt.
Så nu vill jag ha hjälp, vilka sporrar ska jag ha av dessa? (länk)
http://www.hooks.se/kategori/sporrar/900/1/
De ska helst inte vara för dyra.

Om du inte är van att rida med sporrar ska du nog börja med kulsporrar. De är snälla och bra att ha till du har tekniken. Lycka till!

Egentligen tycker jag inte att man ska använda sporrar om man behöver driva hästen framåt, då ska man jobba med lydnad och övergångar mer i stället. Sporrar ska användas för att förfina hjälperna på väldigt hög nivå i dressyr. (Rider själv på LB nivå i dressyr och känner mig på långa vägar inte redo för att använda sporrar än.) Det är så jag "lärt mig" i alla fall...

Men om jag måste välja några av de du länkade skulle jag välja juniorsporrarna, de är korta och otroligt milda :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
15
· Visningar
717
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 940
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka