miaia

Trådstartare
Jag har en fråga ang nya TR.... I förra årets TR mom 221 står det att sporrar inte behövs vid bland annat lokal tävling. Men i 2013s TR hittar jag inte något ang detta. eller så är jag blind :)

Så nu undrar jag om jag måste rida med sporrar på tävlingarna framöver. Är det någon som har koll??? Kan ju vara bra att veta så jag kan vänja min lilla tjej vid sporrar redan nu!

Senast ändrad:
Sv: Sporrar

Jag hittar inte heller något om att sporrar är undantagna på lokal tävling...

Mejla till förbundet och fråga, dom brukar vara snabba att svara.

Jag mailar och frågar!! Känns säkrast så eftersom det inte står någonstans!!

I förra årets TR var sporrar fritt ända upp till regionalt samt alltid på framridning.

Alltså tvunget först på nationellt och då på tävlingsbanan.

Finns inte det med i år så är det fritt.

Javisst är det härligt att de stod att klädsel ska vara riddräkt o sporrar förra året när det ändå var i så många fall fritt?

Men jag väntar gärna på svaraet från den som mailade.

Jag meddelar vad jag får för svar!! Just nu verkar det iaf inte gå att maila till förbundet, så jag får avvakta nyårshelgen!
Jag ska ju ändå inte ut och tävla nu direkt utan snarare senare i vår :)

Jag är oxå nyfiken!

Tycker det är dags att ta bort den förlegade regeln med sporrkrav. Domarens ser förhoppningsvis om ryttaren klämmer sig fast med skänkeln eller fladdrar med den för att sitsen inte är bra, inte ska de väl behövas en sporre för att förtydliga ett sådant fel...

Jag meddelar vad jag får för svar!! Just nu verkar det iaf inte gå att maila till förbundet, så jag får avvakta nyårshelgen!
Jag ska ju ändå inte ut och tävla nu direkt utan snarare senare i vår :)

Toppen!

Jag tror ändå det är fritt, men märkligt blir det både förra året och nu då utrustning ska vara sporre men att det (förra året) stod att sporre bara behövdes på nationellt inne på tävlingsbanan.
Eftersom det i år inte står att sporre SKA bäras på inbjudan, lokal o regional så tror jag det nu är helt fritt,alltså även på nationellt. TROR.

I år ser det ut som det är tvång i alla klasser då undantagen verkar vara borttaget. ???

Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas.

Det som sagt bara HK ridningen som får välja

”HK” För respektive ryttare godkända hjälpmedel får användas.
Sporrar är inte obligatoriska. Spö får bäras.

Åsidosättande av reglerna för huvudbonad, spö och sporrar, vilka gäller hela
tävlingsområdet under hela meetinget, medför avstängning ur klass/ klasser

År 2012 stod det såhär i TR (som jag inte har läst förrän nu)hahaha

Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej
bäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten

Verkar vara extremt märkligt att gå från detta till tvång ?? Har dom missat kanske en mening? Det har ju hänt förr att rader har fallit bort.

Senast ändrad:

Jag är oxå nyfiken!

Tycker det är dags att ta bort den förlegade regeln med sporrkrav. Domarens ser förhoppningsvis om ryttaren klämmer sig fast med skänkeln eller fladdrar med den för att sitsen inte är bra, inte ska de väl behövas en sporre för att förtydliga ett sådant fel...

Om tillräckligt många mailar och protesterar kan det ju ske, det har ju hänt förr att dom gått in och ändrat i TR när folk har protesterat ;)

Jo möjligt att det har ramlat bort nåt, för även stycket innan om att sporren ej får skada hästen är borta.

Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas.

Betyder detta att man måste ha ridstövlar även på lokal tävling? Vet att jag kollade upp detta när jag tävlade första gången för två år sedan och då var det tillåtet med short-chaps. Om jag måste köpa ridstövlar för att vara med på de få tävlingar jag planerat får det nog vara...

Betyder detta att man måste ha ridstövlar även på lokal tävling? Vet att jag kollade upp detta när jag tävlade första gången för två år sedan och då var det tillåtet med short-chaps. Om jag måste köpa ridstövlar för att vara med på de få tävlingar jag planerat får det nog vara...

Nej ,du behöver inte ha stövlar på lokal nivå.

Nu har jag fått svar från Förbundet! Stycket hade fallit bort :)

Vi tackar för din uppmärksamhet!

Stycket angående detta har tyvärr fallit bort. Uppdatering kommer att ske på hemsidan, regeln är enligt tidigare.

Så nu behöver jag (och alla andra) inte rida med sporrar framöver!

Bra!
De var snabba på att svara också, det räknas väl knappt som arbetsdag idag nästan ;)

Bra att du fick snabbt svar!¨

Jag tycker dock att förbundet borde korrekturläsa TR både en och två gånger innan det publiceras, det ska ju inte behöva vara de tävlande som upptäcker felen.

Nu har jag fått svar från Förbundet! Stycket hade fallit bort :)

Vi tackar för din uppmärksamhet!

Stycket angående detta har tyvärr fallit bort. Uppdatering kommer att ske på hemsidan, regeln är enligt tidigare.

Så nu behöver jag (och alla andra) inte rida med sporrar framöver!

Jaså!?

Prata med en domare idag om detta att det nu var krav på sporrar framöver :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar