Sporrar (snabbt svar tack!!!)

M

_Mimmii_

Vill först klargöra att jag menar de sporrar som hästen har på sina ben och inte dom som vi människor använder :p
Jo, nu till frågan, min häst har lååånga sånna här sporrar och jag vill på något sätt förminska dem eftersom att det ser ut som pinnar som sticker ut från benen och då har jag hört att man kan ta babyolja på dom och sedan bara klippa när dom är mjuka?
Funkar det?
Vill inte skada pållan då detta bara är en "utseende grej". :crazy:

Sv: Sporrar (snabbt svar tack!!!)

Går de inte att pilla bort ändå då? Som med kastanjerna? Det går på min pålla iaf men hon kanske har ganska mjuka.

malu

Nej, dom e rätt hårda :crazy: Och sen är dom extremt långa, kanske 3 cm eller nått! :eek:
Egentligen så har hon rätt mkt hovskägg så då brukar dom inte synas så bra men nu har vi rakat bort det så nu ser det lite dumt ut :D :p

Jag brukar inte mjuka upp mina innan, jag klipper dom som dom är. Dock inte för nära huden.

Testa att rycka och dra och pilla lite och se om hästen reagerar. De borde ju inte ha nån känsel där så testa att klippa du.

Jag brukar bara klippa dom. Spara en liten bit bara så det inte kommer för nära huden. Min häst har med ganska så hårda, men om det regnat mycket så går det lättare. Kanske kan sätta hoven i en spann med ljummet vatten innan? Men jag skulle nog bara klippt..

Om dom är så pass långa så borde det ju gå att klippa lite. Dock tycker jag att dom är lättast att pilla bort när dom är lite torra... fast om dom är stenhårda så kanske det är bra att mjuka upp dom lite.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: purity_666
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama