Spontana passläggningar av otränad häst...

Q

qrumelur

Nu är jag så där "vad gör jag nu"-aktig igen.

Det börjar hända grejer med min häst!
Muskler, kondition har väckt upp viljan ordentligt. Ett par gånger har hon gått över i passgång i avsaktning från galopp.
Hon saktar alltså inte in och går ned i grisepass, utan hon "tänder till" (läs explosion) och när jag sätter mig ned och tar tyglarna. Hon saktar in av sig själv sen och är väldigt nöjd med sig själv. ;)

Jag är absolut ingen erfaren passryttare, jag har provat på riktigt vältränade hästar. Så nu känner jag så här: Vad gör jag med detta?

Det är ju kul att passen finns där. Hon är avlad på starka femgångshästar men jag trodde inte att viljan fanns där. Men jag är jätterädd att jag ska förstöra något inför framtiden.
Första gången det hände blev jag så förvånad så jag fattade inte riktgt vad som hände. Nu när det hänt ett par gånger till så har jag försökt att inte störa henne utan låta henne "Hållas". Eftersom det här händer när vi har galopperat på plan mark så har jag börjat galoppera med uppförslut nu. Då händer det inte.

Hur/vad gör jag?

Träning för instruktör eller lämna bort för träning?? Ohja!
Men jag har inte möjlighet nu!!
Kanske jag ska låta bli att rida tills dess?

Sv: Spontana passläggningar av otränad häst...

Personligen, tycker hästen det är kul så låt vara, fattar den pass så beröm och sakta av.... Köpte en fyrgångare som visade sej vara en femgångare efter två års träning, den tog till flygande pass när jag skulle sakta av från galopp. Gjorde ingen höna av den fjädern, det var roligt och hade en glad häst som tyckte om ta till passen. Jag fick alltså rida på ett annat sätt, mitt sätt att sakta av från galoppen var egentligen en form av passläggning. Ändrade det och kunde sedan bestämma gångarten.

Kul att passen har kommit fram! :D personligen älskar jag att lägga pass..
När du galopperar och ska sakta av, istället för att sitta tungt och bromsa (så som man faktiskt gör när man lägger pass) så prova stå i lite lätt sits och försök att bromsa mycket med röst och förhållande tygeltag. Så gör jag när jag ska sakta av ifrån galopp på mina femgångshästar.

Sen rekommenderar jag att du rider för någon duktig tränare när du väl ska börja med passen. (kan mycket, mycket varmt rekommendera Toti Arnarsson, väldigt duktig på just pass och duktig på att förklara!).

Om du nu alltid råkar få några steg pass när du ska sakta av ifrån galopp när du galopperar på rakt spår så tycker jag att du ska köpa dig ett par boots (utan vikt) för att skydda,.. inte roligt om hästen skulle slå på sig! Min tränare (Toti) berättade för mig att om hästen slår på sig så kan den bli rädd för att lägga sig i pass, vilket man inte vill! då passen ska vara något roligt och lite häftigt för hästen.

För att träna och förbereda inför passen så kan du göra lite övningar,: Galoppera så fort du kan och gör det gärna ifrån lugn trav eller skritt och försök få hästen att galoppera så fort den kan så snabbt så möjligt. Hästen ska upp i hastighet fort! och när du saktar av ifrån den snabba galoppen så ska du försöka få lugn skritt så fort så möjligt, mycket beröm och lång tygel.
Så alltså ökad galopp sen skritt på lång tygel efteråt. Hästen ska vara avslappnad direkt efter det ökade tempot.

Någt du också kan träna är galopp - trav - galopp - trav, så du känner att du kan kontrollera när hästen ska trava och när den ska lägga sig i pass efter galoppen. Galopp fattningar är också bra att träna.

Tack! :)

Vad glad jag blev nu. Jag blir så himla nervös. Passen är ju som kronan på verket. Känner mig inte redo själv men jag får väl göra som med det mest andra med den här hästen: lära mig av henne!

Tack för jättefina tips!

Problemet med min häst är att jag inte kan ta i tyglarna. :o
Jag rider helt med säte. Det enda jag gör är ställande tygeltag åt sidan, myyyycket försiktigt. Hon är extremt känslig (Tyvärr). Jag rider på grimma/repgrimma. Vi jobbar på det men det är sitshjälperna som gäller.

Däremot kan jag få henne att sakta in med hjälp av att lägga spö på bogen. Men det vill jag egentligen inte använda för det är "halt-signalen". Dvs. när jag lägger spö mot bogen så gör hon halt.

Jag brukar redan nu låta henne slappna av efter galopperna. Jag värdesätter en avslappnad och harmonisk häst. :laugh:

Jag ska absolut träna för tränare. Problemet är att jag inte har råd just nu utan planerar det inför hösten. Därför är det så himla bra att kunna få lite tips och svar på funderingar här tycker jag. :bow:

Hur bra lyssnar hon på rösten? vad händer om du endast kramar tygeln ytterst, ytterst lite?
Om du endast rider med säte så förstår jag om du får svårt att få henne att trava efter galoppen. Du får helt enkelt testa dig fram vad som funkar bäst för er. :)
Prova att använda mycket röst, eller krama väldigt försiktigt på tygeln, eller att fortfarande stå i lätt sits men fördela vikten på ett annat sätt, lite mer bakåt eller att "nästan" sätta dig ner i sadeln.

Hon lyssnar jättebra på rösten. Det var ett bra tips. Hon vet vad både "hooo" och "trava" betyder. :)

krama tygeln är inget alternativ. Eftersom jag rider utan tygelkontakt så har det som ingen effekt. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025