Spondylartrit

Sonic76

Trådstartare
Har fått den diagnosen och nu kliar jag mig i huvudet.
Försökte googla men det var så mycket medicinska artiklar som jag inte orkade plöja.
Förut kallades den bechterews sjukdom tydligen.
Vill bara veta vad det är och vad jag kan förvänta mig framöver.
Har ju konstant ont i höfter,bäcken, tummar nacke fotleder mm.
Läkaren skrev att jag skulle höra av mig om Alvedon och ipren inte funkade.
Men vad blir det då liksom?
 
Har fått den diagnosen och nu kliar jag mig i huvudet.
Försökte googla men det var så mycket medicinska artiklar som jag inte orkade plöja.
Förut kallades den bechterews sjukdom tydligen.
Vill bara veta vad det är och vad jag kan förvänta mig framöver.
Har ju konstant ont i höfter,bäcken, tummar nacke fotleder mm.
Läkaren skrev att jag skulle höra av mig om Alvedon och ipren inte funkade.
Men vad blir det då liksom?
Finns andra smärtstillande preparat, kortisoninjektioner, antikroppar osv förutom sjukgymnastik som kan hjälpa.

Internetmedicin brukar ha bra och relativt lättsmält info kring behandlingar om det mesta om du vill läsa lite om vilka alternativ som finns.
 
Har fått den diagnosen och nu kliar jag mig i huvudet.
Försökte googla men det var så mycket medicinska artiklar som jag inte orkade plöja.
Förut kallades den bechterews sjukdom tydligen.
Vill bara veta vad det är och vad jag kan förvänta mig framöver.
Har ju konstant ont i höfter,bäcken, tummar nacke fotleder mm.
Läkaren skrev att jag skulle höra av mig om Alvedon och ipren inte funkade.
Men vad blir det då liksom?
Man kan få andra former av NSAID på recept som tex etoricoxib eller Orudis retard.
Fungerar inte NSAID brukar nästa steg vara biologisk behandling. Oftast börjar man man något som heter TNF-alfa hämmare tex läkemedel som heter Hyrimoz eller Benepali. Dessa är injektioner man själv tar i mage eller lår. Träning är också en jätteviktig del vid spondylartrit.
 
Man kan få andra former av NSAID på recept som tex etoricoxib eller Orudis retard.
Fungerar inte NSAID brukar nästa steg vara biologisk behandling. Oftast börjar man man något som heter TNF-alfa hämmare tex läkemedel som heter Hyrimoz eller Benepali. Dessa är injektioner man själv tar i mage eller lår. Träning är också en jätteviktig del vid spondylartrit.
Tränar gör jag
dock inte på gym varje dag för gymmet ligger för avsides.
 
Man kan få andra former av NSAID på recept som tex etoricoxib eller Orudis retard.
Fungerar inte NSAID brukar nästa steg vara biologisk behandling. Oftast börjar man man något som heter TNF-alfa hämmare tex läkemedel som heter Hyrimoz eller Benepali. Dessa är injektioner man själv tar i mage eller lår. Träning är också en jätteviktig del vid spondylartrit.
Orudis fixar inte min mage .
Tyvärr
 
Har fått den diagnosen och nu kliar jag mig i huvudet.
Försökte googla men det var så mycket medicinska artiklar som jag inte orkade plöja.
Förut kallades den bechterews sjukdom tydligen.
Vill bara veta vad det är och vad jag kan förvänta mig framöver.
Har ju konstant ont i höfter,bäcken, tummar nacke fotleder mm.
Läkaren skrev att jag skulle höra av mig om Alvedon och ipren inte funkade.
Men vad blir det då liksom?
För kanske nästan 25 år sen trodde läkare att jag ev hade Bechterews. Så tills det kunde strykas läste jag på lite om det. Sen fick jag annan diagnos.
Strax efter det gick jag i samma gymnasieklass som en kille som hade Bechterews. Han hade ständigt ont och fick göra daglig sjukgymnastik för att försöka minska risk för benpålagringar/försening och minska risk för försämring i form av ökad stelhet och smärta.
Han fick ibland kortisoninjektioner i lederna.
Idag kan man ju också byta ut tex höfter, knän etc för att få bättre funktion om kroppen blivit mycket dålig.
Att gå till fysioterapeut med vana av sjukdom en tror jag är mycket viktigt för att slippa bli riktigt dålig. Sen är det säkert individuellt hur dålig man blir också.
Hoppas du kan få bra hjälp nu när ni vet vad det är! ❤️
 
För kanske nästan 25 år sen trodde läkare att jag ev hade Bechterews. Så tills det kunde strykas läste jag på lite om det. Sen fick jag annan diagnos.
Strax efter det gick jag i samma gymnasieklass som en kille som hade Bechterews. Han hade ständigt ont och fick göra daglig sjukgymnastik för att försöka minska risk för benpålagringar/försening och minska risk för försämring i form av ökad stelhet och smärta.
Han fick ibland kortisoninjektioner i lederna.
Idag kan man ju också byta ut tex höfter, knän etc för att få bättre funktion om kroppen blivit mycket dålig.
Att gå till fysioterapeut med vana av sjukdom en tror jag är mycket viktigt för att slippa bli riktigt dålig. Sen är det säkert individuellt hur dålig man blir också.
Hoppas du kan få bra hjälp nu när ni vet vad det är! ❤️
Det skulle så klart stå förbening och inte försening. Sorry!
/tröttmössa
 
Har haft så ont i mina fötter och anklar i ett par dagar så jag kan inte sova trots Alvedon, ipren och paraflex
Måste nog ringa och fråga vad jag kan få iaf tillfälligt.
Vill ju inte äta mer medicin än nödvändigt
 
Har haft så ont i mina fötter och anklar i ett par dagar så jag kan inte sova trots Alvedon, ipren och paraflex
Måste nog ringa och fråga vad jag kan få iaf tillfälligt.
Vill ju inte äta mer medicin än nödvändigt
Går du hos Reumatologen?
Ring och säg att det du tar inte hjälper. Tyvärr måste man ligga på själv för att få hjälp (egen erfarenhet).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 992
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 814
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp