Spolspilta o torkrum osv

M

Majen

Jag ska bygga stall och funderar över hur stor en spolspilta bör vara? Är ett "spolrum" bättre? Tyckte det fungerade bra när jag höll på med trav förut, men har ingen erfarenhet av det i privatstall. Hur stort bör det vara isf? Hästarna är från shettis till stoor häst.

Undrar också över torkrum? Hur stort bör det vara i ett stall med plats för högst 6 hästar?

Vad mer ökar bekvämlighet och vad gör stallet attraktivt för hästägare? Kan tillägga att detta är lösdriftsstall i första hand, men några boxar kommer att finnas, i lösdriftshallen. Litet fikarum, spolspilta, rymlig sadelkammare, torkrum och foderrum utöver skullen är inplanerat, dock är jag lite osäker på måtten ännu. Stallgången är i nuläget planerat till 6 meter, för kort? Bredden blir 2,5 m. Nu har jag 2x4 m och det funkar bra med två hästar. Vill inte bygga för trångt!

Vill gärna ha åsikter från er med erfarenhet. Själv har jag alltid haft hästarna hemma utan tillgång på vare sig spolspilta eller torkrum. Nu när vi ska bygga stall vill jag dock unna mig den lyxen, dels för min skull men också för ev inhyrda. Tips?

/Majen

Sv: Spolspilta o torkrum osv

Det kan vara bra att bygga "spolavdelningen" separat från stallet, så man slipper generera en massa värme och fukt rätt in i stallmiljön.

Vad gäller torkrum tror jag att man ska ta i rätt rejält så det finns ordentligt med utrymme. Särskilt om man är fler som ska samsas om plats.

Stallgången blir väl inte längre än stallet?? Har svårt att se framför mig hur en för kort stallgång ser ut...

Om man ska bygga serviceutrymmen som fikarum tycker jag att det kan vara bättre att ha ett "grovgolv" som man sopar av ibland än att man lägger in "riktigt" golv och uppmanar folk att ta av sig stövlar/skor. Hellre att det får vara lite skitigt - det blir lätt irritationer om det slarvas med skogränser.

Sv: Spolspilta o torkrum osv

Spolavdelningen är tänkt att ligga vid yttervägg med mycket god ventilation rakt ut. Det är väl lite pga det du skriver som jag har funderat på spolrum, så man kan stänga in fukten sas och leda ut den.

Ang stallgången så är planlösningen fortfarande inte fullt fastställd, har flera alternativ. Men med den planlösningen som känns bäst, där är stallgången 6 meter. Tänkte att det kanske blir trångt om flera får för sig att rida samtidigt, på 6 meter borde väl bara 2 hästar få plats.

Stalldelen, dvs med spol, fika, sadelkammare osv, ligger separat i isolerat uppvärmd avdelning. Lösdriftshallen (och boxarna) ligger utanför men under samma tak om ni förstår.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi är i färd med att bygga stall men jag valde att inte ha ngn spolspilta inne i stallet utan skulle vilja ha den utanför som ett extra...
Svar
4
· Visningar
2 672
Senast: gylle
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 603
Senast: Mariaauto
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama