K

knasan

Det är ju nu i januari-februari man avmaskar unghästar mot spolmask.

Jag har en tvååring och en gamling som går på ett helt smittfritt bete på lösdrift. De har en tjock halmbädd de använder till alla sorters behov, s.a.s. Hur skulle ni göra - avmaska den lille enligt schema och utgå från att han behöver det, lämna in träckprovsanalys ifall att han ändå är fri, konsultera veterinär e.d.?
Måste man avmaska båda?

Jag vill tro att han är smittfri för han har ingenstans att få masken ifrån. Eller finns den kvar sedan förra vintern i magen på något sätt?

Sv: spolmask

Tidigare var det så i alla fall att man avmaskade i januari-februari. Nu förtiden har jag för mig att man inte ska göra det p g a risk för någonting med blodmaskens utveckling. Finns t ex Madick tillgänglig för att svara på frågan i forumet. Förra året fick i alla fall jag rådet att INTE avmaska nu.

Hur vet du att betet är smittfritt. Spolmaskens ägg kan leva upp till 7 år och det är framför allt unghästar som drabbas. Ta ett träckprov så att du vet.

I alla fall vet jag säkert att rådet kommer att bli att lämna in träckprov. Det är inte bra att avmaska i onödan.

Hur vet du att betet är smittfritt. Spolmaskens ägg kan leva upp till 7 år och det är framför allt unghästar som drabbas. Ta ett träckprov så att du vet.

Spolmaskens ägg är mycket levnadskraftiga. Dock utvecklar hästarna själv motståndskraft mot spolmasken ca 6 mån efter första smittan. Så 2 åringar ska normalt inte behöva avmaskas mot spolmask.

Om jag inte misstänkte hög parasitbörda på hästarna skulle jag inte göra nånting nu, utan ta prov längre fram i vår.

Där har inte varit en häst på 15 år, bara får&kor!:)

Spolmaskens ägg är mycket levnadskraftiga. Dock utvecklar hästarna själv motståndskraft mot spolmasken ca 6 mån efter första smittan. Så 2 åringar ska normalt inte behöva avmaskas mot spolmask.

Om jag inte misstänkte hög parasitbörda på hästarna skulle jag inte göra nånting nu, utan ta prov längre fram i vår.

Så man kan avmaska mot spolmasken till våren lika gärna, då? Efter att ha gjort ett träckprov typ i mars, om jag förstått det rätt?

Mitt 2 åriga halvblod hade spolmask i år. ca 15-20 cm långa vita daggmaskar. Han var i normalhull. Anledningen att jag avmaskade honom var för att hans hovar har växt dåligt, samt att han borde varit tjock, med tanke på all mat han fått. Han är regelbundet avmaskad sen föl och hade trots det mask!
Så man kan inte alltid veta. Tur att jag avmaskade iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen...
Svar
10
· Visningar
1 257
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka