H
Hellez
Stötte på en mycket märklig sak i stallet. En av hästarna var jättedålig i helgen och för att göra en lång historia kort så visade det sig bero på spolmask! Hästen är en vuxen individ som på träckprov de senaste åren inte visat någon mask. Inte heller i våras när vi gjorde årets träckprov. Nu har det alltså kommit ut spolmaskar med bajset.
Hästen är nu avmaskad och mår bättre. Men jag är förvirrad...
Vad kan detta bero på? Trodde bara det var föl/unghästar som drabbades... Kan det komma så fort (i och med infektion) eller kan det vara så att man "missat" maskarna i träckprovet? Hästen ifråga är inte min, men min häst är boxgranne med den och hennes nuvarande hagkompis har tidigare gått med den spolmask smittade hästen. Kan flera hästar ha smittats?
Vad kan detta bero på? Trodde bara det var föl/unghästar som drabbades... Kan det komma så fort (i och med infektion) eller kan det vara så att man "missat" maskarna i träckprovet? Hästen ifråga är inte min, men min häst är boxgranne med den och hennes nuvarande hagkompis har tidigare gått med den spolmask smittade hästen. Kan flera hästar ha smittats?