Spolmask på vuxen häst

H

Hellez

Stötte på en mycket märklig sak i stallet. En av hästarna var jättedålig i helgen och för att göra en lång historia kort så visade det sig bero på spolmask! Hästen är en vuxen individ som på träckprov de senaste åren inte visat någon mask. Inte heller i våras när vi gjorde årets träckprov. Nu har det alltså kommit ut spolmaskar med bajset. :eek: Hästen är nu avmaskad och mår bättre. Men jag är förvirrad...

Vad kan detta bero på? Trodde bara det var föl/unghästar som drabbades... Kan det komma så fort (i och med infektion) eller kan det vara så att man "missat" maskarna i träckprovet? Hästen ifråga är inte min, men min häst är boxgranne med den och hennes nuvarande hagkompis har tidigare gått med den spolmask smittade hästen. Kan flera hästar ha smittats?

Sv: Spolmask på vuxen häst

Normalt har vuxna friska hästar egen motståndskraft mot spolmask. Men om hästen inte är helt kry så kan ju maskarna få tag.

När gjordes träckprovet? Det tar ju några veckor från smitta tills det finns äggläggande maskar. Har hästen hostat? Det brukar komma ett par veckor efter smittotillfället.

Träckprovet gjordes i slutet av maj. Vet tyvärr inte om hästen har hostat, hästen ifråga har gått på bete sedan juni så jag har inte haft någon kontakt med eller haft någon koll på den hästen.

Hostandet lät ju inget bra, min pärla har hostat till någon gång ibland för kanske två veckor sedan. Bör kanske ta ett träckprov bara för att vara säker? Hon är frisk och kry, men igår tyckte jag att hon magrat eller snarare tappat muskler på ryggen. Kan ju bero på minskat bete senaste veckorna och sedan helgen är hon installad igen.

En parentes är att ytterligare en häst i stallet insjuknat i någon konstig sjukdom med koliksymptom som vet tror beror på infektion, behandlas idag med penecilin. Börjar kännas som en massmitta... Vilken tur att det var spagetti till lunch idag. :angel:

Ett prov gjort i maj säger inget om hur hästens maskstatus är NU. Den kan ha blivit smittad redan i april utan att det synts på majprovet.

Det är dock ovanligt, och inget man väntar sig precis med spolmask på vuxen häst.

Tack för snabba svar! Jag får väl hålla lite koll på min häst då och se om det blir aktuellt med träckprov om några veckor.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 114
Senast: sassiball
·
M
Hästvård Jag chansar och slänger ut en tråd här för att se om det finns någon med liknande problem som har några goda råd att ge. Problem: Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 597
Senast: Marizzo_87
·
A
Ekonomi & Juridik Jag skriver under anonymt nick. Jag blir så less på allt tjafsande i stallet, från stallägarens sida. Det verkar dessutom bara vara...
Svar
14
· Visningar
2 039
Hästvård Precis fått svar på träckprov på nya hästen och nu är jag lite fundersam... 450 EPG av stora/lilla blodmasken o springmask och det känns...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna