Spolmask hos innekatt

kahe

Trådstartare
Hej.
Hittade imorse en mask när jag rensade lådan - efter lite bildgoogling (:eek: :(:crazy:) kom jag fram till att det var spolmask. Men alltså. Mina katter är innekatter - födda utomhus i juni och avmaskade med tre kurer axilur när de kom till mig september. Har varit ute på typ tre koppelpromenader sedan dess - har inte ätit möss annat än i tygform.

Hur sjutton kan de ha fått mask? Eller har de haft mask hela tiden? Har aldrig tidigare (inte ens innan de var avmaskade senast) hittat mask i lådan. Gah, vilket mysterium! Eller kan de ha fått mask av att typ tugga på mina skosnören som har varit i stallet?

Känner mig som jordens sämsta matte nu, om de har gått runt med mask hela hösten utan att jag har märkt något. Men min fråga är väl: vad är oddsen för att innekatter ska få mask?
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Undrar jag också... Fick hem en kille som vart avmaskad med milbemax - men efter några månader hemma hos oss som strikt innekatt spydde han upp ett helt nudelnystan.
Funderar på om den första avmaskningen inte gav någon verkan i mitt fall - trots att han äter piller som godis... :grin:
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Axilur tar bara larver och vuxna spolmaskar (och av dessa endast 90% enligt Fass-texten), inte äggen, så det kanske är förklaringen - katten hade spolmaskägg i kroppen när den avmaskades och dessa har nu utvecklats till vuxna maskar. Inget du som kattägare har gjort fel alltså. En i övrigt frisk, vuxen katt klarar en viss maskbörda utan problem, så mask är inte = sjuk. Även om det är äckligt.
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Åh, tack för svaret! Jo, äckligt är det ju. Men räcker det med en axilur-kur nu, eller borde jag köra på något annat? Kan maskarna läga nya ägg i magen? *helt lost*
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Och komma ihåg att avmaska igen efter ca 2½ vecka så länge katten skiter ut döda maskar.

Gör man inte det så riskerar man ju att det blir samma sak igen och igen och igen..
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Det var inte det rådet jag fick med milbemax? Om ditt svar var riktat mot mig.
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Läste på deras hemsida och där hittade jag inget som säger att medlet tar död även på de ägg som finns och gör det inte det, så kläcks ju nya maskar, som lägger nya ägg osv.

Engångsgiva innebär bara att man inte behöver ge tabletter flera dagar i rad, men om medlet inte tar ägg måste man självklart upprepa behandlingen för att djuret ska bli fri masken..
 
Sv: Spolmask hos innekatt

Det sa inte veterinären någonting om, men jag ska kolla upp det vidare.
Några tecken på mask ser jag inte längre i alla fall och katten har slutat hetsäta... Är ett par - tre månader sedan han blev avmaskad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Nahar
·
Övr. Katt Nu har vår tvåårige bondkattshane varit dålig i nästan tre veckor. Han är i vanliga fall en mycket aktiv katt som mest är utomhus och...
Svar
14
· Visningar
4 387
Senast: Japanesen
·
Övr. Katt ÄCKLIGT!!!!! :eek: Nya katten Nala (fd Azra) har mask!!!!! *kräks* Jag har aldrig sett mask på katt förut, bara sett själva katten hur...
2
Svar
33
· Visningar
7 582
Senast: pussi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp