Spola urinrör

CA

Trådstartare
Har en kastrerad hankatt hemma som på vintern får återkommande problem med kisseriet.

Han brukar då få Vetrimoxin och bli bra efter det.

Men nu har han fått det igen, och det känns ohållbart att bara ge medicin såfort det kommer.

Är spolning av urinrör aktuellt? Hur mkt brukar det kosta på ett ungefär?

Vad brukar rekommenderas till katter med kissproblem?
Har läst att ett gammalt tips är C-vitamin och ge blötfoder ist för torrfoder. Kan det hjälpa?

Sv: Spola urinrör

Ja, byt foder till våtfoder. Tror inte kissen dricker tillräckligt. Ta det lite successivt.

C-vitamin vet jag vissa människor med återkommande UVI som haft nytta av, det surgör urinen och det ska vara gynnsamt. Mne vet inte hur det funkar för katter.

Prova inte att surgöra urinen på egen hand! SKa urinen surgöras behöver man kolla pH regelbundet tex. med pH-stickor från Apoteket. För sur urin kan nämligen också orsaka urinsten.

Däremot är det en viktigt del i behandlingen att byta från torrfoder till våtfoder eftersom man numera vet att vätskan i våtfodret är viktig för de flesta katter med urinvägsproblem. Alla veterinärer har dock inte tagit vara på den kunskapen/erfarenheten.

Däremot är det en viktigt del i behandlingen att byta från torrfoder till våtfoder eftersom man numera vet att vätskan i våtfodret är viktig för de flesta katter med urinvägsproblem. Alla veterinärer har dock inte tagit vara på den kunskapen/erfarenheten.

Anledningen är väl att om katten dricker ordentligt så kan den äta torrfoder också och är inte tvungen att äta blötmat.

Till TS:
Det finns dessutom ett Royal Canin foder som heter Urinary som förebygger urinsten.
Det löser upp struvitstenar, förebygger calciumoxalat och finns som både torrt och vått foder.

Lycka till!!

Vad äter katten?
Byt till blötmat är mitt tips. Mjau är bra.

Liknande trådar

Katthälsa Hej kära Buke, En av våra stallkatter har tunnat ur under vintern. Runt jul var han normal, men hade enorm aptit. Vi gav honom normalt...
Svar
3
· Visningar
1 979
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har haft katt i hela mitt liv (snart 30) och det har sällan varit några problem, det har mest flutit på. Därför blev jag nu lite...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: cili
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 129
Senast: kebabbert
·
Katthälsa Sökte lite snabbt bland trådarna, men hittade inget liknande... Kastrerade min hankatt på 10 månader i fredags och fick då rådet att...
2
Svar
29
· Visningar
4 427
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar