Min katt vill inte äta???

Sv: Min katt vill inte äta???

Nej, det behöver jag givetvis inte, och tänker inte heller. Dock brukar veterinärer (ialf de jag träffat) anse att det de rekomenderar är det ända rätta...

Okej, va bra att han sluppit besvär under dessa år! Som sagt, försöker hitta ett foder som är bättre än friskies

Mjau är ju faktiskt inget dåligt foder, faktiskt ett av de bättre. Själv tyckte jag att dom sket lite väl mycket av torrfodret, men burkmaten var helt ok. Hade Mjau en kort tid då vi hipp som happ fick kattungar ( hittekatt som tydligen var gravid), och vi hade ingen möjlighet att lägga ut massa pengar för att köpa dyrtfoder just då..så då blev det Mjau på Hemköp. Vi hade inte räknat med 5 extra katter så att säga.

Tror mjau räknas som ett rätt bra foder om man jämför innehållet. Läste nånstans att det kan mäta sig ganska bra med de dyrare fodrena. Du kan läsa ganska mycket om Mjau om du använder sökfunktionen. Sol här på buke kan en hel del om foder.

Jag vet att många veterinrer vill sälja det märket dom saluför, lika som att Krafft tycker att: bättre foder till häst än vårt, det finns inte ;). Men de riktigt lågbudget varianterna av kattmat ska man passa sig för. Även om det är snorbilligt så är det inte mycket i det, mest spannmål o annan utfyllnad. Det skiter dom ut relativt snabbt och man måste ge så mycket för att det ska ge något. Så prislappen må vara billig, men i längden blir det en hel del pengar ut i tomma intet.

Senast ändrad:

Då kanske jag skulle försöka "tvinga" i honom mjau ändå, då!
Blir han så kräsen att han medvetet svälter sig till döds så lär det ju vara en Mycket konstig katt, så det gör han väl knappast...
Ska googla lite på mjau ja, och även försöka hitta någon tabell över hur mycket han ska ha! Vet du på rak arm så får du gärna säga :)

Hehe ja, klart man vill sälja sin egna produkt, det vill väl alla. Tyvärr har ju veterinärer en auktoritet som de kan utnyttja. Det blir lite "gör du inte som jag säger så är du en djurplågare, det vet jag för jag är veterinär!"
Så är det med all säkerhet inte hos alla, men den känslan har jag fått hos de tre olika veterinärstationer jag gått hos hittils.

Katter kan faktiskt svälta sig själva skadligt mycket om de inte gillar maten, konstigt men inte helt ovanligt. Det kan leda till fettlever efter bara några dagars svält om det vill sig illa.

Det visste jag inte. Jag tror dock inte att det är någon större fara med grabben här hemma.
Är ju, som sagt, vaksam och kollar hela tiden hur mycket han äter.

Ja, du har ju koll på hur mycket din äter iom att den är innekatt så det är ju inga problem, men tänkte bara inflika att djur inte alltid äter - även om de är utsvultna.

Eftersom jag inte sett ngra siffror (eller ens hört talas om) på hur ofta det sker att katter svälter sig till döds så kan jag inte uttala mig annat än om vad jag själv tror och har erfarenhet av. Tror säkert att de hinner få skador av svälten, kanske till och med livshotande. Men till slut kommer den endå ge sig för hungern och äta även om det smakar pekka. Det är i alla fall vad som kan räknas som normalt beteende.

*OBS VARNING FÖR IRONISK FÖRDOM*: Sen finns det ju lite speciellare raser som extremt bortskämda perserkatter och dyl. ;)

Jag har inga siffror heller utan tror som dig att katter nog sällan svälter sig till döds men väl ibland till allvarliga skador på levern.

Eftersom jag inte sett ngra siffror (eller ens hört talas om) på hur ofta det sker att katter svälter sig till döds så kan jag inte uttala mig annat än om vad jag själv tror och har erfarenhet av. Tror säkert att de hinner få skador av svälten, kanske till och med livshotande. Men till slut kommer den endå ge sig för hungern och äta även om det smakar pekka. Det är i alla fall vad som kan räknas som normalt beteende.

*OBS VARNING FÖR IRONISK FÖRDOM*: Sen finns det ju lite speciellare raser som extremt bortskämda perserkatter och dyl. ;)

Min erfarenhet är att katter hellre svälter än äter något de anser är oätbart, det är ju en del av att vara katt att de lyssnar till sina gener som säger att saker som smakar illa ska man inte äta.
Annars hade nog problemen varit stora med att katter åt av giftiga växter och dylikt, nu är de ju ganska få som äter saker som inte smakar bra.

Näbbmöss äter ju inga katter t.ex, de fångar dem gärna och lekar gärna med dem men eftersom de smakar illa så äter de dem inte.

De katter som jag har haft som varit kräsnast har varit äkta bondkatter, raskatterna däremot har ätit vad som helst. *min fördom i världen;)*

Det är ju sant, men då är ju frågan hur illa det egentligen måste smaka. En katt kan ju tex käka giftiga växter ändå, är ju inte allt farligt som faktiskt smakar illa. Oftast tror jag, när det gäller just kattmat ialf att de är som oss människor - kräsna. Jag tex tycker INTE om jansons frestelse. Hade jag däremot ätit det regelbundet från att jag var barn hade jag däremot vant mig vid smaken och på så sätt lärt mig tycka om det. Får katten mat den inte ätit tidigare så ger det väl samma effekt - nej fyyy det här var jag inte van vid.
Då kanske man kan lära dem att gilla maten om man tex blandar med deras favoritfoder eller med godis! Slänger ibland lite kattmynta i maten och då flyger han formligen på skålen och slutar inte äta bara för att myntan är slut...!
Min pisse är en kompott av "snobbkatter" ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 873
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: Marvin
·
Katthälsa En av vårt kattsyskonpar har bajsproblem. Han kan ibland vara lite dålig i magen, ibland lite för hård och ibland lös. Men inte till...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: moiran
·
Katthälsa Ni har säkert svarat på liknande problem tusen gånger, men hoppas på att ni ska orka hjälpa mig och min lilla prins!:) Lucidor (nu är...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur