E

_Essie_

Heej ska man spola av en häst när den vatt ute på skogstur i 4 h när det e ca 13 grader???
Kram:)

Sv: Spola av?

är den svettig? annars tykr jag su lägger på ett flees täcke ett tag :)

Heej ska man spola av en häst när den vatt ute på skogstur i 4 h när det e ca 13 grader???
Kram:)

En solig dag och lite fläktande vindar och om hästen har sommarpäls så ser jag inte det som ett problem. Förutsatt att det inte bara är kallvatten du har. Jag har inte varmvatten i stallet, så jag brukar ställa ut en hink och några flaskor som får solvärmas som jag gör ren hästen med efter ridtur så här års. Så snart det använts så fyller jag på nytt.

Hälsning Maja

Ska och ska... det är en smaksak om man vill spola av hästen efter ridning eller inte. Jag spolar sällan av hästen, men det händer på sommaren att jag svampar av hals och rygg efter ridning.

Har man varmvatten så varför inte? Är det lite råare väder ute är det ju bara att slänga på ett täcke.

Jag tycker folk duschar sina hästar alldeles för lite...:cool:
Det kan inte vara skönt för hästen att ha massa intorkad svett i pälsen. Det borde klia ordentligt.
Jag duschar nog min efter minst varannan ridtur så här på sommaren. På vintern nån gång i veckan.

jag har varit ute och ridit min häst i fyra timmar idag och hon blev genomsvettig,, jag såg de som en självklarhet att spola bort svetten,, tänk va de kliar annars.. :eek:

låter kallt :smirk: Men hästar är ju inte lika känsliga som oss männsikor.:)

Det finns ju täcken alt. box i varmt (ibland) stall. Man kan ju inte låta hästen stå med gammalt svett ingrott i pälsen hela vintern, jag vill inte ens tänka på hur min travhäst skulle se ut och må om hon inte fick en dusch efter varje träningsrrunda. :eek:

;)
Jag tycker folk duschar sina hästar alldeles för lite...:cool:
Det kan inte vara skönt för hästen att ha massa intorkad svett i pälsen. Det borde klia ordentligt.
Jag duschar nog min efter minst varannan ridtur så här på sommaren. På vintern nån gång i veckan.

Jag skulle vilja kontra med
jag tycker folk ryktar sina hästar alldeles för lite

Ni har inte hört talas om ryktning.;)

När hästen har torkat (som den ju gör under avskrittningen) så är det bara till att sätta igång med en ordentlig rykt. Nu menar jag ryktborste och skrapa, inte en liten futtig avborstning. Det ger både hästen en fin massage samt gör pälsen ren och fin, svetten försvinner och det kliar inte.

Visst jag håller med om att det är mycket mer bekvämt att duscha hästen då den blivit svettig. Jag har flera gånger sagt att det som jag saknar mest med det nya stallet är spolspiltan (nu har jag bara kallvatten, bara utomhus dessutom).

Kan så vara, men då jag tränar häst för galopp/distans så anser jag inte att en rykt efteråt, när hästen har intorkade vita skumränder efter utrustningen och mellan bakbenen ens är ett alternativ till dusch.

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
572
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 316
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka