Sv: Spö

Jag använder inte spöet. Har inte ens det med mig när jag är ute och rider. Känns lite onödigt efter som hon går så mycket på rösten o är det nångång att hon tramsar när vi är ute (typ att hon inte vill gå fram) så daskar jag till lite lätt med handen på korset.

Myzan87 skrev:
Jag använder inte spöet. Har inte ens det med mig när jag är ute och rider. Känns lite onödigt efter som hon går så mycket på rösten o är det nångång att hon tramsar när vi är ute (typ att hon inte vill gå fram) så daskar jag till lite lätt med handen på korset.

ok men i och med att jag inte har så jättebra balans så har jag svårt att vända på mig för att daska till henne på korset....

Nej, jag brukar inte rida med spö på min medryttarhäst. När jag en gång gjorde det blev han jätte "uppspelt". :angel:

Zadek skrev:
Nej, jag brukar inte rida med spö på min medryttarhäst. När jag en gång gjorde det blev han jätte "uppspelt". :angel:

det va ju inte så bra men det verkrar ju vara olika du kanske borde vänja honom vid spöt???? min häst är jätte fashinerad av min rosa ipod ...:rofl:

Nej äger inget spö och kommer aldrig att köpa ett;)

jag rider alltid alla hästar med spö men använder det mycket sällan. När ajg rider ut har jag oftast ett kortare spö mest för att kunna förstärka med om det händer nåt...Tror mycket att det sitter i för min häst var hingst länge och då kunde man ibland behöva varna lite när det kom ett vackert sto eller så. När jag rider dressyr har jag oftast ett dressyr spö för att kunna peta på lite. Men jag har aldrig slagit på spöet vad jag kan minnas bara petat liksom...Det är väl en smaksak om man vill ha spö eller inte...man behöver ju inte använda det för att man har det i handen...

AnnaVirrPanna skrev:
jag rider alltid alla hästar med spö men använder det mycket sällan. När ajg rider ut har jag oftast ett kortare spö mest för att kunna förstärka med om det händer nåt...Tror mycket att det sitter i för min häst var hingst länge och då kunde man ibland behöva varna lite när det kom ett vackert sto eller så. När jag rider dressyr har jag oftast ett dressyr spö för att kunna peta på lite. Men jag har aldrig slagit på spöet vad jag kan minnas bara petat liksom...Det är väl en smaksak om man vill ha spö eller inte...man behöver ju inte använda det för att man har det i handen...

jag har aldrig heller behövt slå med spö det räcker med att pet för att göra henne uppmärksam!

Tigertofflan skrev:
Nej. Rider aldrig med spö, tömkör ofta med ett dressyrspö dock.

ok känner du nån skillnad om du inte skulle tömköra med spö??? och varflr töm kör du med spö men inte rider...bara lite n yfiken...:)

DiscoveryGirl skrev:
red min medryttar häst med spö för första gången idag behövde dock inte andvända det (som tur va ) men hon var lugn och uppmärksam och ansträngde sig kändes det som i alla fall...

så nu undrar jag brukar ni bukefalister rida med spö????

Rider ALDRIG med spö, kan ju bero på att jag är western ryttare också. När jag tidigare red dressyr hade jag det för att "peta" lite vid behov, men endast på träning, aldrig vid ridning utomhus. Tycker egentligen att en duktig ryttare inte ska behöva rida med det...Använder dock spö vid körning, OM det skulle vara så att pållen vill kasta sig och sidan och det råkar vara ett dike där :crazy: Kan ju bli lite jobbigare med vagnen än om man hade suttit på hästen...;)
Det värsta jag vet är i alla fall folk som rappar till hästarna, oftast "duktiga" tävlingsryttare som piskar hästarna över alla hinder.:mad:

Spö är bra när man rider ut på sommaren och det finns gott om bromsar och andra insekter, då kan man dra med spöet på de ställen man inte når när man sitter på....iof så duger en vidja eller en smäcker gren också...

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama