D

DiscoveryGirl

red min medryttar häst med spö för första gången idag behövde dock inte andvända det (som tur va ) men hon var lugn och uppmärksam och ansträngde sig kändes det som i alla fall...

så nu undrar jag brukar ni bukefalister rida med spö????

Sv: Spö

DiscoveryGirl skrev:
red min medryttar häst med spö för första gången idag behövde dock inte andvända det (som tur va ) men hon var lugn och uppmärksam och ansträngde sig kändes det som i alla fall...

så nu undrar jag brukar ni bukefalister rida med spö????

nej jag rider inte med spö, kan hända när jag rider 3 åringen för att kuna korrigera, har inget imot spö på det sättet, men har aldrig behöft, dock kan det hända att jag rider med på på ponnyerna, men bara på tävling, och då annvänder jag det som en extra hjälp, för att ex få hästen att ta i lite extra över ett hinder eller likande :)

Jag rider i princip alltid med ett dressyrspö för att kunna korrigera om det behövs.

Ibland när vi hoppar brukar jag ha spö. Om jag känner att hon inte är på lika mycket hopphumör som jag är! :crazy:
Kan tänka mig att det är bra på vissa hästar för att få dem att aktivera baken!

Rider alltid med spö. Ett bra hjälpmedel när man vill att hästen ska bli lite snabbare i bakbenen te x sätta sig lite på rumpan bara tick, tick för att reta lite eller om man vill att hästen ska svara framåt och inte är tillräckligt snabb att svara. Man ska inte slå utan bara reta lite. Kan vara svårt att komma åt baken på något annat sätt. Viktigt är att ge mycket beröm då hästen tar hjälpen den får inte spänna sig eller hetsa upp sig. :)

Rider nästan aldrig med spö, bara om ridläraren kräver. Rider inte med sporrar heller.

Rider nästan alltid med spö, använder det som "säkerhet" ute om man inte skulle få in baken om det kommer en bil eller nåt men annars använder jag det inte.

Jag rider för det mesta med spö, när jag rider ut ifall det händer någonting och när jag rider dressyr som förstärkning. Använder det dock sällan

Jag rider ALDRIG med spö. Beror på att jag testade att rida me spö på min medryttar häst. Men han blev ´helt galen! Kom fram senare att han hade fått "väldigt" mycke stryk innan.... kände mig verkligen jätte elak.... min stackars älskling.

Jag rider alltid med spö. Ute för att kunna snabbt flytta undan hästen om det behövs i en trafiksituation. På ridbanan för att kunna peta på exempelvis en bog eller ett bakben.

Immer

Desto större anledning att vänja honom då tycker jag. KAns inte vara nyttigt att gå omkring och vara rädd för ngt även om man knappt aldrig blir utsatt för det. Tänk om ngn som inte vet om hans rädsla skulle hantera honom? Väldigt ojuste mot honom då eftersom denna människa antagligen inte alls förstår at den borde släppa spöet.

Rider så gott som alltid alla hästar med spö. Oftast med ett dressyrspö för jag vill kunna peta på baken när de inte lyssnar, inget annat.

Undantag första gångerna jag sitter på en unghäst och på väldigt pigga unghästar, då har jag ett halvlångt spö ist, 75 cm.

Rider MKT hellre med spö än sporrar vilka jag undviker in i det längsta (har dem bara om tränaren i princip tvingar mig). Fast ett undantag där med, mammas häst som alltid rids med sporrar men hon är inte heller min typ direkt.

jag har aldrig användt spöet på henne men hon är mer uppmärksam och krånglar inte lika mö när jag har det , förutom idag när vi skulle galoppa lite i snön då studsa hon fram som en kanin i stället.....

Kan ju vara så att tidigare ryttare sagt till henne med spöet då så hon lyssnar mer när det är med bara för hon vet att ryttaren kan komma åt henne mera?

knapplån.

jag red alltid med spö förut, men sen jag tappade bort mitt spö (och sedan hittade det igen :p) så slutade jag, och har inte börjat.
har slutat nästan helt att rida med sporrar med, förutom vid hoppning.

det känns väldigt bra, att vi kommit framåt :love:

Jag rider nästintilll alltid med spö för att ha en förstärkning av hjälpen, det ska vara reaktion! Driver fram en gång, är det ingen reaktion då, då är det spö. Slår hellre 10 gånger och hästen sedan fattar än att jag får en skänkeldöv häst (gömmer mig för alla flygande föremål..).

Ser det såhär, spöt är en förlängning av hjälpen, ingen bestraffning och många hästar vaknar till när spöt är med utan att man behöver peta på dem ens.

Är alltid dressyrspö då jag är islandshäst ryttare och vill ha med rumpan.

niba skrev:
...
Ser det såhär, spöt är en förlängning av hjälpen, ingen bestraffning och många hästar vaknar till när spöt är med utan att man behöver peta på dem ens.
..

precis jag har aldrig "slått" henne men hon lyssnar när jag har med det och tro mig det är en ovan känsla ibland...:crazy:

Då är det bra att ha det, en del hästar är bara så.

Vi har en i stallet som blir 7 år i år men hon beter sig som en 4 åring. Hon har inte ont på något vis utan jävlas bara.
Kort sagt så står hon hellre stil eller backar än går framåt, och driver man, ja då bockar hon.
Efter ett pass med henne så är man trött i armen..tyvärr men hon måste lära sig att man inte jävlas, det är så fånigt!
Hon ska dessutom gå som ridskole häst senare, eller hon går en del lektioner med vissa utvalda ryttare (ungefär 1 ryttare per dag som vi anser kan klara av henne så det är inte alltför ofta hon går).

Men man blir så lack på hästfan ibland :devil:

Men nångång hoppas jag att hon också lär sig för iövrigt är hon urgo :love:

kl

Brukar ha spö utomhus, många trafikerade vägar man måste rida en liten bit på eller ta sig över och ibland så kan Ellen få för sig att "Men här vill ju inte jag gå!:devil: " Ett litet pet brukar då få henne att gå framåt. På vissa ställen (övergångsstället tex) kan man liksom inte stå och vänta på bättre tider.
Använder sällan spö på ridbanandbanan, men där tycker jag det mest blir en till grej att hålla reda på. Jag har nog med armar och ben och att hålla koll på ändå. Dålig koordinationsförmåga, men ridningen hjälper verkligen till att förbättra den :)

niba skrev:
... Hon har inte ont på något vis utan jävlas bara.
Kort sagt så står hon hellre stil eller backar än går framåt, och driver man, ja då bockar hon.
Efter ett pass med henne så är man trött i armen..tyvärr men hon måste lära sig att man inte jävlas, det är så fånigt! ....

precis och skulle hon stå still eller börja backa behöver jag inte ens ta i det räcker med ett litet pet så flyter det på galant!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama