Spö inne på banan?

AlinaT

Trådstartare
Var några år sedan jag tävlade nu, och funderar över följande:

Får man ens ta med spöt in på banan medan man "rider runt" i väntan på att få börja, eller måste man lämna det helt utanför?

Vad jag minns brukade jag rida en stund med det och sen lämpa av det när jag fick startsignal men jag kanske kommer ihåg helt fel?

Nån som vet? :)

Sv: Spö inne på banan?

Spö får medföras i c-ring, men inte när du rider runt tävlingsbanan, oavsett om det är utanför staketet eller innanför inne på banan.

Ok, med c-ring menar du framridningsbanan då eller?

Men då vet jag, då har jag väl helt enkelt lämnat det i dörröppningen innan! :)

C-ring (collecting-ring) är där du oftast hamnar när ryttaren innan dig är inne på banan, om tävlingen går i ridhus t ex brukar man få rida på den biten som är kvar av ridhuset så att säga :)
Vissa tävlingsfunktionärer har dock inte koll på att detta blivit ändrat igen trots att det står uttryckligen i TR numera, så vågar man inte chansa och inte orkar ta diskussionen precis innan start, så kan man lämna spöet utanför, men som sagt, i c-ring o på framridningen är det tillåtet, inte annars.

Aha. Så har vi aldrig haft det här, man får vänta utanför ridhuset medan den andra ryttaren rider klart! :)

Men sen klart, vissa banor rider man ju in "genom" staketet på när man vänder upp för hälsningen, och då kan man ju ha spöt fram tills dess då, om man som du säger vågar chansa:) Å andra sidan är det ju bara att visa TR:et så kan de ju inte göra så mkt åt saken! Men för o slippa krångel så klart...

Tack så mycket!

Var några år sedan jag tävlade nu, och funderar över följande:

Får man ens ta med spöt in på banan medan man "rider runt" i väntan på att få börja, eller måste man lämna det helt utanför?

Vad jag minns brukade jag rida en stund med det och sen lämpa av det när jag fick startsignal men jag kanske kommer ihåg helt fel?

Nån som vet? :)

Man "får" faktiskt ta med sig spöet in på banan i väntan på startsignal, eller ha det i handen runt banan om man rider in utifrån, men det kostar 2 poängs avdrag (per domare om det är flera) om man väljer att göra det. Man blir utesluten om man inte släppt det vid uppridning efter startsignal.

Man blir utesluten om man inte släppt det vid uppridning efter startsignal.

Fast här är det en ändring från i år. Man får 2 poängs avdrag också om man har spöt kvar i handen när man rider in på medellinjen efter att startsignal getts. Man får också 2 poängs avdrag om man väntar längre än 45 sek innan man startar. Det innebär att man faktiskt kan vara utesluten pga för många "felridningar" redan innan man startat. Alltså:
Spö i handen när man rider runt banan eller på banan före startsignal = -2
Väntar mer än 45 sek efter startsignal = -2
Spö fortfarande i handen när man börjar sitt program = uteslutning pga -2 för tredje gången

Fast här är det en ändring från i år. Man får 2 poängs avdrag också om man har spöt kvar i handen när man rider in på medellinjen efter att startsignal getts. Man får också 2 poängs avdrag om man väntar längre än 45 sek innan man startar. Det innebär att man faktiskt kan vara utesluten pga för många "felridningar" redan innan man startat. Alltså:
Spö fortfarande i handen när man börjar sitt program = uteslutning pga -2 för tredje gången

Det var något nytt! Men kanon att veta!

Men just detta då med 45 sek efter startsignal.

Jag var på första tävlingen i mÅndags med nya hästen, och red då runt oilte för att vänja honom vid staketen och läktaren som var annorlunda mot den hemma osv. Fick startsignal, red då nån volt till och skulle sen förbereda uppridning.
När jag kommer till...eh..vet ej vad den heter den bokstaven, haha, sista "snettigenom-bokstaven" innan där man rider upp hur som helst, och då drar de igen porten till ridhuset, och hästen blir rädd och skyggar/stannar.
Om jag nu hade varit i sista sekund där, vad hade hänt om jag inte red upp då? Jag menar, att de drar igen porten är ju knappast mitt fel iochmed att jag förberedde uppridning som blev sabbad pga dom?
En fundering bara!
Sen är det väl inte ås att dom verkligen klockar en på en lokal LC, men ändå...

Tar du mer än 45 sekunder på dig att börja efter startsinal så räknas det som en felridning.

Att ha spöet med till banan före startsignal och att ha med det när du börjar programmet räknas också som felridning.

Första felridning ger -2, andra -4 och tredje ger uteslutning.
Dvs har du först spöt med till banan före startsignal och sedan tar mer än 45 sek på dig att starta så har du två felridningar, summa 6 minuspoäng per domare.

Tack! Efter jag skrev mitt inlägg började en svag klocka klämta i mitt huvud som sa att jag nog måste kolla upp mitt påstående innan jag börjar döma i år, hade ett vagt minne av en tidigare diskussion om TR ändringar. Du har helt rätt, vilket öppnar för roliga situationer. Borde man som domare då inte blåsa redan vid första "felridningen" när du ser att ryttaren har spö i handen innan startsignal har getts? Det gör du ju annars? Fast om du gör det på en, och inte ser samma sak på nästa när den rider runt med spö, utan ser det på uppridningen, då blir det orättvist. Och om du inte påpekar för den första ryttaren att den har spö när den rider runt och väntar på startsignal, vilket ger -2, och sätter sedan -4 för att spöet är kvar i handen vid uppridning, vad gör du då om du inte hunnit se att nästa ryttare har spö i handen vid väntan på startsignal, sedan ser det på uppridningen, ger du bara -2 då? Domarmiss skall ju räknas till ryttarens fördel men som domare kan du ju räkna ut med lilltån att för att ha spö i handen vid uppridning måste du ju ha haft spöet redan vid väntan på startsignal så då ger du -2 + -4 på en gång? Det här blir en rolig säsong. :D

Det kan säkert bli en skojig säsong:D, det är upplagt för missförstånd så här i början i alla fall.
Fast jag tycker ryttarna är väldigt duktiga på att komma ihåg att slänga spöt. Ponnyryttare är oftast dessutom mycket noggranna med starttiden, storhästryttarna är ibland lite "söligare" med att komma till start.
Jag skulle aldrig säga till någon att släppa spöt. Jag säger heller inte till om benskydd eller annan felaktig utrustning eller klädsel. Och det är helt enkelt för att undvika orättvisa. Om man säger till en ryttare men inte en annan så är det ju upplagt för protester. Det är ryttarens eget ansvar att se till att allt är korrekt vad hjälper klädsel, utrustning, sporrar o spö. Det är ju dessutom fullt tillåtet för ev medhjälpare att säga till ryttaren så länge denne inte fått startsignal.
Om en ryttare kommer in på medellinjen o gör halt o hälsning med spö i handen så skulle jag ge 2 felridningar, alltså -6 (jag såg nu att jag felaktigt skrivit -2 för den andra felridningen förut, får skylla på brådska;)). Man tittar ju också på ekipaget den stund det tar mellan startsignal o inridning o då har man stor chans att hinna se om spöt finns med. Om inte annat så ser man ju om ryttaren "bara på skoj, kanske" plockar åt sig ett spö att ha med vid inridningen :idea:. Så någon tvekan om hur länge spöt varit med borde inte kunna finnas.

Håller med och ska hålla mig till samma rutin som dig. Bäddat för trubbel annars. Men det är svårt att vara tyst när man ser utrustningsmisstag, man vill ju så gärna att det ska gå bra för alla. :(

Håller med och ska hålla mig till samma rutin som dig. Bäddat för trubbel annars. Men det är svårt att vara tyst när man ser utrustningsmisstag, man vill ju så gärna att det ska gå bra för alla. :(

Jo, det är verkligen svårt att hålla tyst. Men man får tänka på att vara rättvis o det är ju faktiskt inte domarens sak att se till att rätt saker är med/ inte med in på banan. Men jag förstår precis hur du menar o håller med.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat