Spis eller spishäll?

Sharpless

Trådstartare
Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är det ju enkelt att byta ut när den går sönder, nackdelen är ju att om någon del går sönder, måste man byta hela (om det nu inte går att reparera). Köper jag häll och separat ugn, så kan man ju få ugnen i bättre arbetshöjd och spill från matlagning på spisen håller sig på köksbänken. Nackdelen blir ju att det kan variera lite med mått, så behöver man byta ut någon del kan det strula med att få saker på plats.

Vad har Buke för erfarenheter och tankar kring detta?

För det mesta är det standardmått även på inbyggnadsugnar (60 breda), och de flesta spishällar också.
Jag hade inte funderat så mycket på det, jag hade köpt separat häll och ugn alla dagar i veckan. Det är mycket värt att få ugnen i rätt arbetshöjd, och har man stort hushåll kan man sätta 2 ugnar på varandra (det har mina föräldrar).

Hur mycket utrymme har du i köket? Jag hade för egen del prioriterat att använda utrymmet i arbetshöjd till mycket annat före en upphöjd ugn (bland annat rymlig diskbänksyta).

Det är likadant för mig, jag har så himla litet kök. Men hade jag mer yta att spela med hade jag absolut haft separat och en ugn i arbetshöjd @Sharpless

För det mesta är det standardmått även på inbyggnadsugnar (60 breda), och de flesta spishällar också.
Jag hade inte funderat så mycket på det, jag hade köpt separat häll och ugn alla dagar i veckan. Det är mycket värt att få ugnen i rätt arbetshöjd, och har man stort hushåll kan man sätta 2 ugnar på varandra (det har mina föräldrar).

Hade jag utrymme för det skulle jag absolut göra som @Trott med separata och haft ugnen i arbetshöjd.

Jag ska bygga nytt, men väldigt litet, kök och funderar också på hur jag ska göra med det där. Tror inte att jag kommer ha plats för ugn i arbetshöjd, och ärligt talat vet jag inte om jag tycker att det är så mycket bättre heller, eftersom luckan är i vägen (mamma har så). Kanske kommer tänka annorlunda om trettio år 😆 Däremot funderar jag ändå på att ha separat ugn och häll, för att det känns så väldigt praktiskt att inte behöva släpa ut spisen och städa bakom. Eftersom jag liksom tydligen aldrig gör det ändå... Det känns också som att det är mer praktiskt om någon av delarna går sönder.

Det är likadant för mig, jag har så himla litet kök. Men hade jag mer yta att spela med hade jag absolut haft separat och en ugn i arbetshöjd @Sharpless
Och @MiaMia, jag har ett rätt stort kök, där ugnen skulle kunna vara är det redan idag ett högskåp, så det är ingen bänkyta som skulle gå förlorad i det här fallet.

nyttkok1.webp

Ugn i arbetshöjd alla dagar i veckan, men en BRA sådan!
Den jag har hemma blev ojämn efter ett åsknedslag i området och hämtade sig inte trots att jag fick ny elektronik till den på hemförsäkringen. :meh:
Så nu letar jag en begagnad Miele på Blocket, plånboken tillåter inte en ny.
Under tiden njuter jag av att baka och laga mat i stugan, där jag har en äldre spis med "vanlig" glashäll och varmluftsugn.

Och @MiaMia, jag har ett rätt stort kök, där ugnen skulle kunna vara är det redan idag ett högskåp, så det är ingen bänkyta som skulle gå förlorad i det här fallet.

Visa bifogad fil 159691
Mina föräldrar har ett kök som ser ut så här, men med omvänd plats på spishällen och diskhon. De har dubbel diskho med avrinning till höger. Spishällen är placerad ovanpå skåp nr 2 så att man har bänkyta åt båda hållen. På andra sidan samma upplägg som du men omvänd ordning på ugn och kyl/frys. Väldigt lättarbetat och praktisk! Själv satte jag in spis när vi byggde om köket eftersom ytan är relativt liten och jag behövde prioritera.

Jag är på väg att renovera köket och kommer att ha båda. En vanlig spis med medförande vanlig ugn samt en separat ugn i arbetshöjd som också är mikro/air fryer etc. Det är guld värt att ha en ugn i arbetshöjd MEN jag tycker att service på hällar är svårt (bor i det galna landet USA). Det är lättare att fixa en krånglande spis och att hitta reservdelar till en sådan.

Har ingen bild på mitt förra kök när det var färdig renoverat, men så här satt min ugn då (och micron ovanför).
Spishällen var mitt emot, så det blev ett väldigt bra arbetsflöde i köket.
FB_IMG_1735334855416.webp

I huset jag bor i nu sitter ugnen för högt för mig, jag är bara 163 cm lång, så när det blir läge att byta (den är 18 år och börjar bete sig halvdant ibland) vill jag se om det går att flytta ner den så det blir som i förra huset. Så det är värt att tänka på hur lång man är, vilken höjd som är bra.
IMG_20241227_223136.webp

Jag hade inte velat ha ugnen någonstans där det inte finns avställningsyta för varm plåt precis bredvid, så ur min synvinkel är de flesta inbyggda ugnar jag sett helt idiotiskt placerade. Jag vill verkligen inte behöva ta ett par steg med en het plåt potentiellt full med mat och vätska innan jag kan sätta ner den. Jag vill inte heller vända ryggen mot en öppen ugnslucka medan jag tar ut saker (och behöver i regel använda båda händerna för att hålla den där fulla ugnsformen så jag kan inte stänga i proceduren.

Tycker ugn i "arbetshöjd" är helt värdelös. Det är ju mycket svårare att få ut maten? Kanske vore bra om luckan öppnas åt sidan (finns sådana?) men i de kök jag varit öppnas luckan som vanligt. Är ju dessutom svårare att lyfta ur en tung form om den är högt upp jämfört med vanlig ugnsplacering där man bara kan böja lagom mycket på benen.

Tycker ugn i "arbetshöjd" är helt värdelös. Det är ju mycket svårare att få ut maten? Kanske vore bra om luckan öppnas åt sidan (finns sådana?) men i de kök jag varit öppnas luckan som vanligt. Är ju dessutom svårare att lyfta ur en tung form om den är högt upp jämfört med vanlig ugnsplacering där man bara kan böja lagom mycket på benen.
Det beror ju lite på vad man menar med arbetshöjd, jag tänker att man inte ska behöva lyfta upp för att sätta in en plåt/form, men inte heller behöva böja sig särskilt mycket. Så som @Trott har det verkar uselt för alla, ska jag ha det, så kommer det vara tvärtom, med ugnen underst och micro ovanpå. Men jag ska nog kanske ta mig en tur till Ikea tillsammans med särbon och se vad hon har för åsikter (jag som är strax över 190 cm har ju en helt annan arbetshöjd än någon som är flera decimeter kortare).

Jag hade inte velat ha ugnen någonstans där det inte finns avställningsyta för varm plåt precis bredvid, så ur min synvinkel är de flesta inbyggda ugnar jag sett helt idiotiskt placerade. Jag vill verkligen inte behöva ta ett par steg med en het plåt potentiellt full med mat och vätska innan jag kan sätta ner den. Jag vill inte heller vända ryggen mot en öppen ugnslucka medan jag tar ut saker (och behöver i regel använda båda händerna för att hålla den där fulla ugnsformen så jag kan inte stänga i proceduren.
För min del har jag nog inga problem att vända mig om efter att tagit ut plåt; så som det är planerat enligt de ritningar jag har, blir det enklast att backa ett halvt steg samtidigt som jag vänder mig, för att då kunna ställa plåt på spishällen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 463
Senast: Ajda
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Puffen
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Äldre *Gnälltråd* Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar