Spiral vandrar uppåt?

hier

Trådstartare
Har hormonspiral sen 2,5 år tillbaka. Brukar alltid kunna känna trådarna som sytrådar längs med väggarna upp mot livmodertappen till.

Nu känner jag inte trådarna :eek: Fick ta min sambo till hjälp som amatörgynekolog för att kunna nå ända in, och han kände ingenting någonstans. Inte bakom livmodertappen heller.

Jag fortsatte lite själv för en stund sen och jo, en yttepytteliten sticka tråd sticker ut. Men bara en.

Jag ska till gyn imorgon eftersom mina endometriossmärtor har kommit tillbaka, vilket är märkligt eftersom hormonspiralen har tagit bort både mens och ägglossning. Kan spiralen sitta helt galet och därför orsaka smärtorna?
Hade en liten blödning också för 1 vecka sen, men då hade jag inte ont - och jag har inte haft en endaste blödning på minst 1,5 år.. :crazy:

Alla möjliga mardrömsscenarion går genom mitt huvud nu. Någon som varit med om liknande? Tänk om den fortsätter vandra uppåt inatt? Gah, panik!:arghh:
 
Sv: Spiral vandrar uppåt?

Visst kan spiralen ha flyttat lite på sig, men den enda vägen den kan ta för att komma ur livmodern är ut genom livmodertappen. För att "vandra ut i magen" skulle den behöva ta sig igenom antingen livmoderväggen (någon cm tjock kompakt muskelvävnad) eller genom en äggledare (kommer inte ihåg grovleken på dem, men vi pratar millimetrar). Så rimligen är den kvar i livmodern, men har kanske roterat eller på annat sätt flyttat sig lite granna. Inget du behöver oroa dig över inatt iaf.
(Den går att ta ut även om trådarna skulle försvinna upp, men det kan behövas en sövning i sådant fall, kan göra lite ont annars)
 
Sv: Spiral vandrar uppåt?

Får se vad gyn säger imorgon, min förhoppning är att den bara har hamnat lite snett så då kanske man kan rätta till den lite? Hur man nu gör det... Vill inte att de håller på och drar och sliter i trådarna för det gör ont som i helvete. Om den fortsätter vandra uppåt och fastnar i livmoderväggen måste man väl operera och tjafsa?

Har hört som spiraler som stuckit hål på livmoderslemhinnan och hamnat i buken, värsta skräckhistorierna..

Om den sitter galet skulle det nog faktiskt kännas tryggare att bara ta ut den istället. De får väl söva ner mig och ta i med tång. Skulle aldrig göra det vaken, fy satan.. :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 067
Senast: AraSlei
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 699
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp