Spiral som preventivmedel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Jag tål inte p-piller och kondom är ju lite för lätt att slarva med och med tanke på hur lätt det var för sambon och mig att bli med barn så känns det nästan som att vi skulle behöva dubbla kådisar i fortsättningen! Men hur kul skulle det vara på en skala? :angel:

Kom att tänka på spiral för någon vecka sedan. Har ingen erfarenhet av det själv och visst är det väl så att man inte brukar rekommendera spiral innan man fött barn? Men nu är det ju snart dags! BF imorgon... Ja alltså, inte så att jag tänkte be dem sätta in en spiral direkt efter förlossningen! ;)

Någon som använder/använt spiral som kan dela med sig av sina erfarenheter? Finns det olika sorter? Är det ett säkert preventivmedel? För säkert kanske = risker? Ev kommer vi att vilja försöka oss på ett syskon längre fram.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Det var lekande lätt för oss också, och jag funderar på att gå tillbaka till p-spruta som jag använde för några år sedan. P-piller fungerar ju uppenbarligen inte på mig i längden eftersom jag är gravid nu :D

Har funderat lite på hormonspiral också. Jag har ganska kraftig mensvärk och vill gärna få bort mensen om det går. Och nu känner jag inte att jag blir så skrämd av propagandan som alla BM berättat för mig om just p-spruta. Det ska tydligen ganska ofta vara svårt att bli gravid på flera år efter att man slutat, men bevisligen så är jag ju lika fertil som övriga släkten :crazy: Så vill det bli syskon senare, tror jag inte att det är något större problem för oss.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Jag använde koppar-T spiral mellan barnen.
Det fungerade utmärkt och jag blev gravid genast som jag tog ut spiralen.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Japp jag har det med nu. Massa flytningar dock, när de började lukta illa köpte jag de där lactal på apoteket och efter 2 * 7 dagar med dem har jag äntligen rätt balans där nere! Inga flytningar alla *nästan* och definitivt ingen skunklukt:crazy: Vaddå blev obalans där nere:eek:
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Vad är det med p-piller du inte tål? kanske p-stav kan vara ett alternativ? det är hundra säkert och ska vara lika lätt att bli gravid när den är borta som det var innan. För mej som har hormon beroende systor och eg. ska äta p-piller för att hålla dem i schack var det ett jättebra alternativ:) Inga biverkningar som av p-piller och inga glömda piller:eek: Och dessutom lika säkert som att sterilisera sig, men enklare att göra ogjort! Lycka till
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Nix pix! Inga hormonpreparat här inte! Vare sig i form av p-stavar eller hormonspiraler (vad nu det är?). Inga hormoner öht! Min kropp är jättekänslig helt enkelt. Jag blir inte mig själv och tappar helt sexlusten. Så det går fetbort med andra ord!
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Som sagt, inga hormonpreparat i min kropp! Men vad är hormonspiral för nåt? Bara nyfiken!
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Ok, kopparspiral är väl det äldsta och mest beprövade? Inga biverkningar?
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Är det din egen teori eller är det läkarutlåtande att det var spiralen som ställde till det? Skönt att du fick tillbaka balansen!
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Hormonspiralen utsöndrar bara hormon där det behövs, istället för att dom går ut i hela kroppen som med alla andra hormonmedel. Om jag förstått min BM rätt, så är det allra minst hormonpåverkan från dom så att säga.

Lite svårt om du inte tål hormoner alls, då skulle jag nog köra på kopparspiral. Fast just att många blöder mer och kan få mer ont, går fetbort för mig, eftersom jag redan har så pass ont. Vissa månader kan jag knappt stå på benen :crazy: Så när jag gick på p-piller så hoppade jag över mensen helt enkelt, nästan varje gång. Men då började den strula till slut istället, och kom inte som den skulle..
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Jag har haft koppar spiral i 16 år
Bytt givet vis då man skall. Fungerar kanon bra . Är nöjd.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Hmm låter jobbigt för dig. Så himla ont har ju inte jag och inte blöder jag speciellt länge heller. Är väl mest humöret som kan svänga lite upp och ner från period till period.

Jag ska ju såklart höra med min gyn när det blir dags och så får jag se hur spiral fungerar för mig. Man vet ju inte förrän man har provat! Och funkar inte det så får det såklart bli kondom. Man kan ju alltid kombinera med spermiedödande (fast det låter väldigt kladdigt!).
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Hormonspiral är faktiskt ett jättebra alternativ! Jag kan inte äta p-piller, dels pga sjukdom och även att jag mår pest av hormonerna över huvud taget. Men hormonspiralen gick bra, just för att det är så lite hormoner som bara verkar lokalt på slemhinnan i livmodern, sedan blöder man inte så mycket heller, ett extra plus för min del som haft jätteont och blödit massor vid mens. En stor anledning till att jag absolut inte ville ha kopparspiral.
När jag hade fått mina fyra barn så steriliserade jag mig, det bästa jag någonsin gjort! (fast det tog några års fundering först!!)
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Litet ökade mens-blödningar kanske, men i övrigt inget.
Jag trivdes väldigt bra med den.
Alltid där, alltid med och ingen påverkan på kroppen i övrigt.

Jag kan inte använda de hormoner som finns i hormonspiralen, för jag blöder av dem hela tiden.
Så det är inget alternativ för mig.
Därför så har jag steriliserat mig efter sista barnet, och det är jag oerhört nöjd med.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Tack för svar!

Sambon är inne på att kapa ledningarna när vi väl bestämt oss för att vi är nöjda. Har för mig att det dessutom är enklare för en man? Dvs enklare ingrepp? Jag är opererad så många gånger nu att jag ft inte kan tänka mig fler ingrepp, men kanske jag tänker annorlunda längre fram. Är ju ingen duvunge längre heller så antalet barn lär ju inte bli fler än max 2 i alla fall. Jaja, lite spontana funderingar bara!
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Jo det är ett betydligt enklare ingrepp på män.
I vårt fall så är dock min sambo så ung, att han måste kunna starta en ny familj om han skulle förlora oss på något sätt.
Medan jag liksom har gått ut i datum för det där med barnproduktion.
Därför så var det naturligt att jag steriliserade mig, för jag skall i alla fall under inga som helst omständigheter ha flera barn.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Jag har haft kopparspiral men bytte till hormonspiral för några år sedan och nu tänker jag ALDRIG använda mig av något annat. Jag vill ge nobelpris till den som uppfann hormonspiralen för något bättre p-medel har jag aldrig stött på..!! :bow: :bow: :bow:

Om jag jämför de båda spiralerna så var kopparspiralens enda plus att den var hormonfri, annars hade jag fortfarande väldig mensvärk och rikliga blödningar. Jag var lite tveksam till hormonspiral först, eftersom jag inte ville ha något alls med hormoner att göra, men när jag fick förklarat för mig att dessa hormoner verkar lokalt gav jag det en chans och det är jag oerhört glad för! :love:

Jag har inga bieffekter öht, det gjorde ont i några timmar efter insättandet (och då snackar vi inte LITE ont, utan det gjorde DJÄVULSKT ont, men jag skulle lätt göra det igen för att få det så här bra efteråt). Jag vet precis när mensen kommer, fast jag knappt har någon. Lite stänkt i en-två dagar bara, men det tycker jag är skönt eftersom man då vet att allt fungerar som det ska.

Jag ÄLSKAR min hormonspiral! :love: :D
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Har haft kopparspiral för 15 år sedan efter andra barnet. Blödde dock mer än vid normal mens och haden ONT :eek: . Fick ta ut den snabbt. Åt p-piller ett tag men har nu hormonspiral sedan 6 år tillbaka. Helt suveränt :bow: :bow: :bow: :bow:
Jag blöder INGENTING och har inga smärtor!
Lite obehagligt att sätta in och likaså byta men det är över på ett kick och helt klart värt det - för mig! Den sitter i 5 år och man behöver inte tänka på vare sig preventivmedel eller mensskydd dessemellan.
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Hade hormonspiral, det fungerade, men det värsta tyckte jag var när man skulle in och känna efter trådarna efter varje mens :crazy: , sådant gillar inte jag... gräva i sig själv.. nej tack.
Så den här gången går det fetbort helt enkelt.

Men det gör inte ont att sätta in, fast timmarna efteråt var som en hel förlossning :crazy: . Gjorde heller inte ont att ta ut. :)
Så har man inget emot att gräva i sig själv ;) så är det en toppengrej!
 
Sv: Spiral som preventivmedel?

Äh, sambon får väl känna efter under sex? ;)

Jag väljer mellan p-spruta och hormonspiral nu. Får se vad jag känner för efter förlossningen. Med p-spruta vet jag dock att jag slipper mensen, vilket är ganska skönt när man får så ont som jag kan få. Sen kanske det den här gången kan ta längre tid för mig att bli normalt fertil igen, det vet jag förstås inte förrän jag provat. Jag vet bara att jag tillräckligt snabbt blev fertil efter förra omgången, och då lyckades att bli gravid trots p-piller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 418
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt...
Svar
3
· Visningar
4 745
Senast: WaterLily
·
C
  • Låst
Övr. Barn Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Cizzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp