Spinoff på "vilken klass ska jag rida"?

break_a_leg

Trådstartare
Ni som tävlar, hur bestämmer ni vilken klass ni ska rida?

Ställer ni frågan på Buke utifrån era förutsättningar?
Bestämmer ni det helt själva?
Diskuterar ni frågan med er tränare?
Har ni några riktpunkter när ni väljer klass? (Ex. man ska klara att rida klassen på minst 60%)
Om ni ett flertal ggr misslyckas i en svårare klass, väljer ni att gå ner till en "lättare nivå" då?
Är man rädd att bli kallad rosettplockare om man stannar på en lättare nivå?`

På ponny kan man tex se att rätt många som kvalar till nationell nivå går direkt dit, inte alla lyckas. Likaså har jag de senaste åren sett många vuxna i Msv-klasser som kanske inte är riktigt där ännu...

Jag är ju förälder och vi har nog provat det mesta av ovanstående utom att fråga på Buke ;) Vi diskuterar iaf mkt med tränare om vad som är lämplig klass, ibland har vi provat att rida svårare och sedan gått tillbaka igen. (Just när det gäller barn är det ju ganska mkt som spelar in, en vuxen människa är ju förhoppningsvis färdigutvecklad psykiskt)

Sv: Spinoff på "vilken klass ska jag rida"?

Jag tolkar din fråga som att du tycker det är märkligt att fråga på buke :smirk:

Jag antar att man får fråga vad man vill på buke (:confused:) men att det inte säger någonting om vad man gör utanför buke (:confused:)

Jag tror nog de flesta som rider för en tränare rådgör med den personen. Sen finns det ju de som anser att de klarar sej bra utan tränare och då får man hoppas att de är så duktiga att de har koll (om de nu tävlar eller har planer på det) eller att de har andra kunniga i omgivningen.

Jag tvivlar på att någon frågar på buke och sen sätter sej och skriver anmälningsblanketterna enbart utifrån de svaren:smirk:
Men vad vet jag?

Men man får väl tänka efter. Kolla på tävlingar så ser man väl ungeför hur man ligger till i förhållande till de andra tävlande, får en bild av vad som krävs osv. En tumregel är väl att tävla en klass under hästens/ryttrens utbildningsnivå har jag hört.
Typ om jag rider hästen i motsvarande LAform och rörelser hemma, kanske LB är lämpligt på tävling eftersom tävling innebär mer stress, det blir en annan situation.

Jag tycker att man ska sträva högre när man uppnåt ett klart godkänt resultat, kanske runt 65%, det känner man ju lite själv hur bra det går. Det är inte så schysst att starta ex en LA:4 och en LB:1 under samma tävling mot de andra som ska tävla LBn. Då tycker jag att man är klart överkvalificerad och bör hålla sig till sin egna nivå.

Jag tycker det är viktigt att gå vidare och utvecklas hela tiden, det är inte roligt att stå o trampa på samma nivå och bara plocka rosetter. Däremot vill jag vara väl förbered och veta att jag verkligen kan prestera bra på den nivån jag rider. Jag är tävlingsmänniska och försöker träna såpass att om jag och hästen sköter oss på tävlingen (framförallt jag :angel:) så har vi god chans till placering. Placeringen i sig är inte det viktiga men vill känna att ritten ändå håller en god kvalité. Jag går inte in o rider tex A:6 om vi inte har styrkan till samlad trav ännu känns för mig lite meningslöst när vi inte ens kan utföra det som krävs.

Jag coh tränaren har en bra dialog men det är ju jag som bestämmer vad jag vill rida, men vi är överens om vad som känns som en lämplig nivå just nu.

Programmen följer ju en rödtråd - lämpligast är väl att man följer den? En mindre rutinerad ryttare bör väl alltid börja med att rida Lc och sen "jobba" sig upp?

En mer rutinerad och erfaren ryttare brukar vanligast "spara" på sina gröna hästar för att plocka ut dem först i La-Msv eller såklart årgångschampionaten - om man är ett fan av dom!

Jag tycker man ska välja tävlingsklass efter hur pass rutinerad hästen och man själv är.
Om man ex vinner/blir placerad i klassen gång efter gång, så är det lämpligast att gå upp ett snäpp, och samma sak tvärtom.
Jag rider ju bara på lokalnivå, och jag blir lite småirriterad på folk som år efter år ( ex i allsvenskan ) rider LC/LB och blir placerade i klasserna, speciellt de som också rider LA/MSV. :crazy: :smirk:

Själv väljer jag klass efter hur hästen känns för tillfället.
Jag rider inte för någon tränare, så jag har ingen att rådfråga.
(och än så länge är vi ju inte på någon högre nivå så det finns ju inte så många klasser att välja på :p )

Jag tycker man ska välja tävlingsklass efter hur pass rutinerad hästen och man själv är.
Om man ex vinner/blir placerad i klassen gång efter gång, så är det lämpligast att gå upp ett snäpp, och samma sak tvärtom.
Jag rider ju bara på lokalnivå, och jag blir lite småirriterad på folk som år efter år ( ex i allsvenskan ) rider LC/LB och blir placerade i klasserna, speciellt de som också rider LA/MSV. :crazy: :smirk:

Håller med dig!

Jag väljer det lättaste jag kan hitta. :D Säger mina tränare LA startar jag LC. ;) Jag är så orutinerad att jag vill "jobba mig upp" från LC och uppåt så långt vi kommer och vill inte gå upp i klasser förrän jag haft iaf EN bra runda i den lägre klassen.

Nej, har inte gjort det ännu, men ngn gång kanske jag gör det, bara för att få höra åsikter från folk som absolut inte känner mig, lr vet hur jag rider. Frågar man ngn man känner, kanske man inte alltid får "rätt" svar, dvs, de vill vara snällare.
Nej
Ja det gör jag alltid. Litar på min tränare, och följer alltid dennes råd, men jag tänker alltid igenom allt som han säger noga, och ställer mkt frågor varför han säger, och tycker vissa saker.
Har ni några riktpunkter när ni väljer klass? (Ex. man ska klara att rida klassen på minst 60%)
Ja det har jag oftast. Jag går inte upp i klasserna förens jag och hästen har gjort bra ifrån oss i de lägre,ngn/ngra gånger, och tränaren tycker att vi är mogna för högre klasser. Jag vill vara redo då jag startar en högre klass, och har då som mål att få t ex mer än 60 %.
Om ni ett flertal ggr misslyckas i en svårare klass, väljer ni att gå ner till en "lättare nivå" då?
Jag pratar med min tränare, tränar på det som jag misslyckats med på tävling, och går ner till en lättare nivå, tills sakerna är befästa som vi inte klarade på den högre.
Är man rädd att bli kallad rosettplockare om man stannar på en lättare nivå?`
Ja jag är rädd för det. Gör vi bra ifrån oss i en klass ngn/ngra gånger, så vill jag gå vidare. Jag vet själv hur tråkigt det är att alltid komma tvåa lr trea bara för att den som vann egentligen borde ha gått upp i klasserna för länge sedan, men inte gjort det.

Nej, jag litar mer på mitt eget omdöme än andras :D

Ja och nej. Jag väljer alltid helt själv vilka tävlingar och klasser jag rider/inte rider. Men beslutet är alltid väl övervägt, tillsammans med tränaren.

Ja. Eller den diskussionen brukar kanske mest bestå i att tränaren säger att: PF, nu FÅR du inte rider fler LA, ni gör er mkt bättre i MB
(och samma med LB resp LA, när jag en gång för mkt länge sen startade min enda LB).
Tränaren brukar fråga om planeringen, och sen lägger vi upp träningen efter det, så ser vi vad som är rimligt och inte.

Njaää ja kanske.....jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt att misslyckas, så jag skulle aldrig ge mig på ngt som jag i förväg visste att vi skulle misslyckas med.
Jag tycker att det ska kännas som en utmaning att göra en bra ritt...men jag vill veta att vi _kan_ fixa alla rörelser som ingår (sen vad det blir inne på banan hänger ju som bekant på en själv ;))
Känner här att jag har gott stöd av tränaren, så jag vet vad vi kan och vad vi ska förvänta oss.

Hmm...jag brukar lova mig själv att aldrig mer tävla dressyr ;) och sen går jag hem och tränar utav helsike och sen går det bättre nästa gång :D
Samma här eg, pratar med tränaren och så kommer vi fram till ngt bra.
Eftersom jag inte roar mig med att starta klasser vi är totalt omogna för har jag sällan det problemet iofs, dåliga resultat brukar snarare bero på utefter omständigheterna för dålig ridning av PF :o

Är man rädd att bli kallad rosettplockare om man stannar på en lättare nivå?
Det vet jag inte. Jag bryr mig inte om vad andra tycker (om mig) i den frågan.
Däremot kan jag störa mig på folk som rider alldeles för lätta klasser länge (att göra det i en övergångsperiod medan man är på väg upp i en ny klass är kanske nödvändigt, och inget fel i det).
Men själv blir jag uttråkad om jag rider samma klasser länge, så jag ser inte alls glädjen i att bara åka och hämta rosetter på tävling efter tävling. Har tröskat runt i LA-träsket i nästan 4 säsonger och nu har jag sagt stopp. Även om det innebär att vi inte plockar så många rosetter i MB (än ;)) känner jag att det är mer utmanande och utvecklande.

På ponny kan man tex se att rätt många som kvalar till nationell nivå går direkt dit, inte alla lyckas. Likaså har jag de senaste åren sett många vuxna i Msv-klasser som kanske inte är riktigt där ännu...
Säger du? :crazy: :rofl:
Jösses alltså på de senaste två medelsvåra jag har varit på har jag sett så mkt dålig ridning att man storknar...
Vet inte vad som är värst, att folk inte kan rida sina hästar på tyglen öht, eller utförandet av rörelserna...
Hej jag lägger mig baklänges över hästens rumpa samtidigt som jag drar i (stång)tygeln med händerna i näshöjd (ryttarens) - snälla häst ryggar du då?

Känns som det i vissa kretsar är väldigt märkvärdigt att rida klass XX, och man tappar bort allt vad grunder heter på vägen.

Är också mamma till tävlande dotter, man vill absolut inte vara en sån som rider på för låg nivå för rosetternas skull, men ibland när det har varit dåligt med tävlingar så har nog någon lokal LA (ponny)slunkit med och ibland får man dåligt samvete.
Med vår storhäst är det kanske tvärtom hon är bara sex år med MYCKET energi behöver mkt att göra/tänka på för att prestera bra, därför rider vi inte LC som egentligen kanske vore mest schysst att starta med både ur ryttarinnans och hästens synvinkel, men nu startar vi LB:1 och LA:1 och tar resultaten med jämnmod- det har faktiskt gått bra så vi ska inte klaga.
Tycker väl att man pratar med tränaren men vi har varit med en del och anser väl oss kunna ta beslutet själva om vad som passar att tävla och framförallt konsekvenserna om man går för fort fram som hände när vi red ponny i början, bättre då att gå ner och ge ryttaren/hästen bättre självförtroende.
jumanji

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: ameo
·
Hoppning Jag funderar på vilka klasser min flicka ska tävla till våren Anna är tio år, ridit sedan hon kunde sitta typ. Haft egen ponny sedan...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V