Sv: Spinnoff "ensam i stallet" - Säkerheten?
Myran skrev:
Vad händer om ni ramlar av / gör illa er i samband med ridning och skötning? I förra stallet där jag var medryttare var vi noga med att alltid
skriva upp på tavlan när vi red ut själva, t.ex. tidpunkt och "idag rider jag stora rundan", så att OM det skulle hända någont så kunde folk få reda på var jag var! Hur många av er har "regler" i stallet för hur ni sköter detta?
Och ni som inte har det, har det aldrig hänt nåt som gör att ni ångrar att ni inte hade nåt liknande?
Med eget stall så faller hela vitsen med att skriva på tavla. Det kan ta en vecka innan nån läser det och då är jag rätt död iaf
Dessutom är det svårt att skriva var jag ska rida, jag brukar behöva ändra rutterna ganska frekvent, typ att där var det för blött eller för hårt, där höll de på och drev kossor en halv dag etc. Dessutom bor jag på laaandet så det hjälper inte så mycket att skriva åt vilket håll jag red i alla fall, sökområdet är iaf ohjälpligt stort.
Får jag en spark i huvudet när jag tar in så om jag har TUR så kommer någon inom några h och hittar mig, har jag otur kommer någon efter fem dagar och hittar mig. Grannarna BORDE reagera efter en dag eller så om hästarna är ute och lallar på byn. Å andra sidan gick valacken och lallade på byn i fyra timmar utan att nån sa till mig en gång, så det vetefan. Han hade fått upp sin dörr och trallat ut. Var och tittade lite hos grannarna och gick sen kring brevlådorna och åt. Efter cirkus fyra h kom en av sommargästerna och plingade på och undrade om hästen skulle vara där, och det skulle han inte. När jag var ut och hämtade honom mötte jag grannen som bor vid brevlådorna, som glatt sa att 'jaha, det är slut på friheten n`? Vi såg honom vid sextiden imorse och tänkte säga till, men han gick så fint och gjorde ju ingen förnär så vi tyckte han kunde få gå där' *stön*
Däremot har jag ALLTID mobilen med mig när jag rider. Blir jag medvetslös är jag ju körd iaf, då kan jag inte meddela någon var jag är. Men är jag vid medvetande kan jag larma. Är jag medvetslös så hjälper mobilen till att lokalisera mig kanske, vet inte hur tätt masterna står här iofs..
Dock har jag inte mobilen med mig vid hantering, det är ingen täckning att tala om i stallet tyvärr.
Jag har ramlat av en gång, 150 meter från huset, i hagen. Jag var vid medvetande men kunde inte röra mig. Ingen hörde när jag ropade. Jag hade dock mobil med mig, men antennen gick av i fallet så jag hade ingen nytta av den direkt.. Lyckades dock meddelst hasning på armarna ta mig de fem metrarna till den avbrutna antennen (det tog 45 minuter att avverka fem meter) och hålla ihop antennen så jag fick kontakt och kunde larma.
Men, oftast så är det ingen i närheten, och det är ofta DAGAR innan någon förväntas komma och kan upptäcka mig.
Så jag försöker fixa säkerheten på andra sätt - säkerhetsväst, hjälm och mobil vid ridning, träna hästarna in absurdum när det gäller hur man uppför sig, att alltid stanna om det skiter sig eller trasslar till sig, att minska deras flyktreaktioner så jag minskar/minimerar/eliminerar antalet gånger de reagerar oväntat.
När valacken hade sin bängperiod så brukade jag ringa mamma på jobbet, tala om att nu skulle jag rida, var ungefär och tala om hur länge jag skulle vara ute. Och om jag inte var tillbaka och hade ringt och sagt att jag var okej den tiden skulle hon larma. Detta var med anledning av hur illa det kunde gått när jag åkte av och skadade ryggen och inte kunde röra mig (det som är beskrivet ovan). Nu har jag slutat med det, men man kanske skulle börja igen. Eller iaf skriva ett mail till mammas jobb varje ggn jag ska rida, så minskar jag iaf tiden innan någon anar oråd. Men jag kan inte maila mamma varke gång jag går ut i stallet. Jag har stallet 100 m från huset och springer där titt som tätt.