Spinnoff "ensam i stallet" - Säkerheten?

Myran

Trådstartare
Apropå tråden på Gnägg om att många ofta är ensamma i stallet både när de pysslar och rider. Hur bra är det egentligen ur säkerhetsaspekt?
Vad händer om ni ramlar av / gör illa er i samband med ridning och skötning? I förra stallet där jag var medryttare var vi noga med att alltid
skriva upp på tavlan när vi red ut själva, t.ex. tidpunkt och "idag rider jag stora rundan", så att OM det skulle hända någont så kunde folk få reda på var jag var!
Som tur var behövdes inte det här "säkerhetssystemet" användas under tiden jag red där.

Hur många av er har "regler" i stallet för hur ni sköter detta?
Och ni som inte har det, har det aldrig hänt nåt som gör att ni ångrar att ni inte hade nåt liknande?

Sv: Spinnoff "ensam i stallet" - Säkerheten?

Vi har inte det.

Och nej, har aldrig behövt ångra det.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, vi har inte heller det som nån regel..
Och vi har inte heller behövt ångra det ... än i allla fall.
kanske skulle börja använda våran tavla till det.... :angel:

Ur ren säkerhetssynpunkt är det ingen dum ide'..

Har hästen uppstallad på en ridklubb och där har vi väl inte heller det som regel. Det kommer som mera naturligt, när nån ska ut och rida ensam; att dom frågar om man blir kvar i stallet en stund för dom rider där och där...om dom skulle falla av. Brukar själv hojta till i förbifarten vart jag far och om jag inte är tillbaka inom viss tid får dom gärna komma och leta....

Förr skrev vi alltid lappar om man red ut själv, men det har blivit sämre med det nu....vet inte varför egentligen. Jag har alltid mobilen med, men det hjälper ju inte om man ramlar så illa att man inte kan använda den....eller om den går sönder. :crazy:

I det stallet där jag stod förut skrev vi på en whiteboard eller meddelade stallägaren vilken runda vi skulle ta om vi red ut själva. När jag tänker efter meddelade vi alltid honom vart vi skulle rida även om vi red ut flera tillsammans. Det var liksom naturligt eftersom han alltid skrotade runt på stallbacken... Där jag står nu finns det inga rutiner alls för detta och ändå finns det ett par som i regel rider ut på egen hand, både längre och kortare rundor.

vu brukar skriva en liten lapp om vi blir borta länge. typ: är runt myrom/ camilla och anna.

då vet alla som är i stallet att vi inte kommer tillbaka på ett par timmar.

däremot i stora stallet jag va i förut skrev vi alltid på tavlan vart vi red och när vi gick ut. tycker det är kanonbra!!!

Jag är nästan alltid ensam i stallet...och visst har det hänt olyckor, men det beror ju oftast på att jag själv betett mig klumpigt eller inte tänkt mig för....dör man så är man ju död iallafall och inget att göra nåt åt....

Unghästar som slagit ur en ur vagnar har man ju fått reda ut själv och antingen så springer dom hem eller så fixar man till det på nåt sätt....annars händer väl de flesta "olyckor" hemma på gården......

Men det är ju en bra ide att skriva vart man håller hus...men för min egen del är det ju knappast nån som läser det meddelandet ändå :D

vem vet???
folk kanske börjar sakna dig efter ett par veckor och börjar leta efter dig? :D

Hehe...nu HAR jag ju en karl....men sen beror det ju på om han är hemmevid eller inte :D klart....blir det FÖR långt in på kvällen så kanske han skulle kunna se nån lapp från mig...om man har tur :rofl:

Fast det är ju skönt att ha mobil :bow:

vi har en regel och det är att ha med mobil, när jag kör har jag även en kniv fast satt på vagnen om hästen skulle fastna...de e ju lättare att skära loss en skadad eller panikslagen häst än att ställa sig och sela av. skulle gärna ha med den när jag rider oxå men tycker de e lite farligt att rida med en kniv på sig.

Du får väl ha en sån som jag har :D
jag har alltid en mattkniv i fickan....så slipper man gå runt o leta när man behöver den(dvs alltid) bara att dra in knivbladen och stoppa ner i fickan....

Myran skrev:
Vad händer om ni ramlar av / gör illa er i samband med ridning och skötning? I förra stallet där jag var medryttare var vi noga med att alltid
skriva upp på tavlan när vi red ut själva, t.ex. tidpunkt och "idag rider jag stora rundan", så att OM det skulle hända någont så kunde folk få reda på var jag var! Hur många av er har "regler" i stallet för hur ni sköter detta?
Och ni som inte har det, har det aldrig hänt nåt som gör att ni ångrar att ni inte hade nåt liknande?

Med eget stall så faller hela vitsen med att skriva på tavla. Det kan ta en vecka innan nån läser det och då är jag rätt död iaf ;) Dessutom är det svårt att skriva var jag ska rida, jag brukar behöva ändra rutterna ganska frekvent, typ att där var det för blött eller för hårt, där höll de på och drev kossor en halv dag etc. Dessutom bor jag på laaandet så det hjälper inte så mycket att skriva åt vilket håll jag red i alla fall, sökområdet är iaf ohjälpligt stort.

Får jag en spark i huvudet när jag tar in så om jag har TUR så kommer någon inom några h och hittar mig, har jag otur kommer någon efter fem dagar och hittar mig. Grannarna BORDE reagera efter en dag eller så om hästarna är ute och lallar på byn. Å andra sidan gick valacken och lallade på byn i fyra timmar utan att nån sa till mig en gång, så det vetefan. Han hade fått upp sin dörr och trallat ut. Var och tittade lite hos grannarna och gick sen kring brevlådorna och åt. Efter cirkus fyra h kom en av sommargästerna och plingade på och undrade om hästen skulle vara där, och det skulle han inte. När jag var ut och hämtade honom mötte jag grannen som bor vid brevlådorna, som glatt sa att 'jaha, det är slut på friheten n`? Vi såg honom vid sextiden imorse och tänkte säga till, men han gick så fint och gjorde ju ingen förnär så vi tyckte han kunde få gå där' *stön*

Däremot har jag ALLTID mobilen med mig när jag rider. Blir jag medvetslös är jag ju körd iaf, då kan jag inte meddela någon var jag är. Men är jag vid medvetande kan jag larma. Är jag medvetslös så hjälper mobilen till att lokalisera mig kanske, vet inte hur tätt masterna står här iofs..

Dock har jag inte mobilen med mig vid hantering, det är ingen täckning att tala om i stallet tyvärr.

Jag har ramlat av en gång, 150 meter från huset, i hagen. Jag var vid medvetande men kunde inte röra mig. Ingen hörde när jag ropade. Jag hade dock mobil med mig, men antennen gick av i fallet så jag hade ingen nytta av den direkt.. Lyckades dock meddelst hasning på armarna ta mig de fem metrarna till den avbrutna antennen (det tog 45 minuter att avverka fem meter) och hålla ihop antennen så jag fick kontakt och kunde larma.

Men, oftast så är det ingen i närheten, och det är ofta DAGAR innan någon förväntas komma och kan upptäcka mig.

Så jag försöker fixa säkerheten på andra sätt - säkerhetsväst, hjälm och mobil vid ridning, träna hästarna in absurdum när det gäller hur man uppför sig, att alltid stanna om det skiter sig eller trasslar till sig, att minska deras flyktreaktioner så jag minskar/minimerar/eliminerar antalet gånger de reagerar oväntat.

När valacken hade sin bängperiod så brukade jag ringa mamma på jobbet, tala om att nu skulle jag rida, var ungefär och tala om hur länge jag skulle vara ute. Och om jag inte var tillbaka och hade ringt och sagt att jag var okej den tiden skulle hon larma. Detta var med anledning av hur illa det kunde gått när jag åkte av och skadade ryggen och inte kunde röra mig (det som är beskrivet ovan). Nu har jag slutat med det, men man kanske skulle börja igen. Eller iaf skriva ett mail till mammas jobb varje ggn jag ska rida, så minskar jag iaf tiden innan någon anar oråd. Men jag kan inte maila mamma varke gång jag går ut i stallet. Jag har stallet 100 m från huset och springer där titt som tätt.

Jag har eget stall utan inackorderingar eller medryttare så jag rider och sköter alltid mina hästar själv. Jag har alltid mobilen med mig när jag rider ifall jag skulle ramla av och bryta benet tex så att jag inte skulle kunna ta mig hem själv.

Jag är jättedålig med det där... :o

Är i princip alltid själv i stallet och är dålig på att skriva upp vart och när jag rider ut. Har alltid mobiltelefon med mig men det hjälper ju inte om man skulle bli liggandes medvetslös någonstans. Olyckor har hänt - att man blivit sparkad till exempel men jag har haft tur hittills.

Har alltid kniv med mig när jag kör OM man skulle behöva skära av en töm eller draglina.

Vi har inget sånt system, borde kanske ha det, men hittills har det gått bra ändå.
Har alltid med mig mobilen ( Har hänt att man fått ringt och förvarnat dom att någon häst är på väg hem ;) )

eftersom det inte fanns nån annan häst än min egen var jag alltid själv, bortsett från dom gånger nån i familjen var med(inte så ofta). visst har det hänt att jag ramlat av men har haft tur att hästen inte sprungit iväg el. liknande. på vardagarna visste familjen att jag kom hem vid en viss tid så det var en säkerhet, om jag inte var hemma sökte dom reda på mig, på helgerna däremot kunde jag rida i några timmar ibland så egentligen var det ganska farligt. om jag skulle ha häst på nåt större stall tror jag att jag skulle uppskatta ett system med folk som vet vart man tar vägen.

Känner igen mig!
Jag är nästan alltid själv. Har klarat kolik, fölning diverse sjukdommar, mosade tår, skenande hästar och hästar på rymmen, etc själv. Tycker det händer alltid nått skit när det är nån annan i stallet...
Man vänjer sig vid att vara noga med att tänka efter före. Ibland planerar jag saker ett par dagar för jag vet att det kan bli katastrofalt om jag inte har en plan. Tex när jag skulle gå 500 m med tre hästar varje morgon kl 06.30, varav en ohanterad ettåring. Jag löste det hela genom att sätta eltråd längs vägen fram till betet, släppte de äldre hästarna och "åkte" i grimskaftet på unghästen. Men hon kunde i alla fall inte komma bort...
Intressant problemlösning! :idea:

Vi skriver upp vad vi rider,har olika benämningar på vägar som alla känner till :bow:

JAg har en häst med lite "damp anlag" (åker i backen titt som tätt pga hans "anfall"), dvs, rider aldrig ut själv utan någon är hemma på gården. Har alltid mobilen med, samt jag berättar vart jag rider. Är ingen hemma så rider jag i hagen eller tömkör.
Har alltid väst och ordenliga kläder på mig som tåler stryk. Helst har jag ridsällskap eller rider i ridhuset, men då måste jag lasta. Saknar inackoderingsstallet..

Liknande trådar

Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: Macken22
·
Träning Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet. Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 877
Senast: ika77
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama