Spindellija

wrangler

Trådstartare
Är dom svåra att sköta?
Kan dom vara ute i kruka/urna sommartid?
Finns dom på vanliga plantskolor/blomsteraffärer eller är dom "special"?
Finns dom i olika färger eller är det vit som gäller?

Har googlat med hittade inte så mycket info...

Såg en på bild på facebook = VILL HA! :love:

Sv: Spindellija

Har massor med spindelliljor som krukväxter. Dom kommer från svärmor , som i sin tur har fått dom av nån bekant för länge sen. Dom som jag har gröna långa blad och får en stängel med skira vita vaniljdoftande blommor. Jag tror att det ska finnas en variant som man kan ha i trädgården om jag inte har missförstått det hela. Dom som jag har går nog inte att ha ute. Har inte sett nån annan färg än vit och har inte sett dom på nån handelsträdgård heller. Jag har ett "överskott" av dom, så vill någon ha så kan jag skicka.

Om man lindar in rotknölen i blött hushållspapper, sätter en plastpåse över med gummisnodd och stoppar in blomman i ett hårt papprör, så borde det gå förutsatt att postgången inte tar för lång tid.

Du får jättegärna prova om du vill! Jag betalar frakten!

OM du inte råkar bo i närheten av Töreboda eller Göteborg för då kan jag ordna hämtning!

Bor tyvärr för långt bort, men om du skickar namn och adress på meddelanden så ska jag göra ett försök att skicka ett antal spindelliljor till dig, ska bara kolla hur man på billigaste sätt skickar dom. Frakten kan vi fixa sen när jag vet vad det kostar isåfall.

Googlade och de såg ju riktigt roliga ut! Hur stora blir de?
Jag kan oxå tänkas vara intresserad av ett skott!! :)

Den varianten som jag har är en rätt lågväxande gammal sort. Den blir rätt utrymmeskrävande med tiden eftersom bladen blir rätt långa. Den är förhållande vis enkel att sköta och blommar en gång om året om man sköter den rätt. Blommorna har en ljuvlig doft av vanilj. Ska precis plantera om mina och plocka bort sidoskotten så det finns skott att få.

Har 9 skott och två "moderblommor" att skänka bort. De stora är kanske lite för stora att skicka men kan hämtas. Hade nästan tänkt att börja slänga dom eftersom jag har så gott om dom och dom tar plats.

Wiiiii spindelliljorna har kommit! :banana::bump:

Ska plantera dom nu! Och hoppas att jag inte tar död på dom :o
Hur stor kruka vill dom ha?
Ska knölen sticka upp lite?
Vilken sorts gödning?

Tusen tack! :bow:

Vad snabbt det gick! Jag brukar lägga i lite lecakulor i botten. Dom ska ha en "normalstor" kruka eftersom dom får rätt kraftiga rötter med tiden. Det är ju en sorts lökväxt så löken ska inte ner alltför djupt i jorden. Den är uppskattar heller inte gassande sol och vill ha jämn vattning. Med tiden får den sidoskott (lökar) som man kan låta sitta kvar så att dom får ett eget rotsystem innan man tar loss dom. Jag vet inte riktigt var ursprungsplantan kommer ifrån, men tror att svärmor fick den någon gång under 40 - 50-talet av en väninna, så mina blommor är allihopa ättlingar till den :) Lycka till!

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 461
Senast: Klara
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden. När man driver upp palettblad från frö finns två...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka